Piața produselor vegane prinde contur în România, în contextul pandemiei de COVID-19
Criza sanitară şi toate problemele din spitale i-au făcut pe mulţi dintre români să fie mult mai atenţi la ce mănâncă.
Iar unii s-au orientat către o alimentaţie aparte. Numai în ultimul an, consumul de produse vegane a crescut cu 20%.
Dacă în hypermarketuri oferta este încă limitată, magazinele mici au avut vânzări şi cu 50% mai mari. Produsele din soia, dar şi laptele din caju şi migdale, au fost cele mai căutate.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Culturile româneşti de soia nemodificată îi ajută, an de an, pe cei de la fabrică din Cetăţeni, judeţul Argeş, să facă tot felul de specialităţi.
Cea mai mare fabrică din România, care procesează direct bobul de soia, face peste 50 de produse care sunt livrate în hypermarketuri. Cel mai căutat este tofu în saramură. Dar şi băuturile, pateul vegetal şi maioneză din soia. Dacă până acum oamenii căutau produsele vegane mai mult în perioada de post, acum se cumpără în tot timpul anului.
Dovadă că în plină pandemie, consumul de produse vegane a crescut cu 20%. Cel mai bine s-a vândut laptele pe bază de soia, caju, migdale sau cocos - cu 46% mai mult faţă de 2019.
Căutate au fost şi produsele care imită carnea - făcute din soia, grâu sau mazăre, dar şi brânzeturile care s-au vândut cu 18% mai mult faţă de 2019.
La o fabrică din Timişoara, unde se fac iaurturi şi brânzeturi din migdale şi cajou, producţia a crescut cu 50% în ultimul an. Acum prelucrează şi două tone de nuci pe lună. Materia primă provine din Brazilia şi Vietnam, iar patronii vor să dezolte acum o nouă linie de specialităţi din cocos.
Marisha Zaporojan, proprietara fabricii: "Iaurturile au prins acum popularitate, sunt foarte multe mămici care vor să dea copiilor ceva sănătos. sunt copii cu alergii la proteină de lapte şi cauta produse vegetale brânzeturi, iaurturi şi unt. vedeta la noi este untul din caju, după ce ne am lansat cu un pic de branzica, cererile au fost şi mai mari şi am rămas surpinsa."
Produsele sunt livrate în 70 de magazine din ţară. Tortul trebuie păstrat însă la minus 18 grade.
Ianis Kozaridis, patron cofetărie: "Sunt comenzi din toată ţara. Din păcate nu putem să onorăm momentan, deoarece torturile vegane sunt congelate şi nu avem o soluţie logistică de a livra clientului tort congelat. Lucrăm la o gamă de biscutii, cookie-uri şi batoane."
Şi pe rafturile din marile magazine îşi fac loc tot mai mult specialităţi vegetale şi bio, iar gama a ajuns la aproape 200 de produse.
Valer Hancas, reprezentantul unui lanţ de hypermarketuri: "Ceea ce este de apreciat este că aceste 200 de articole cresc că cifra de afaceri de la un an la altul cu aprox 16 până în 20%."
În România, produsele vegane au apărut de 15 ani, însă abia acum piaţa începe să prindă contur.