Diferente uriase de pret la transportul elevilor: De la 42 lei, la 491 lei pentru 50 de kilometri
Abonamentele decontate elevilor pentru transportul la scoala inregistreaza diferente uriase de pret de la un judet la altul, pe aceeasi distanta, o firma din Braila cerand 491 de lei pe luna pentru 50 de kilometri.
Datele privind costul transportului elevilor, centralizate de Ministerul Educatiei pentru martie 2013 si obtinute de MEDIAFAX, arata diferente uriase intre tarife practicate de diferiti operatori pentru acelasi numar de kilometri.
Astfel, in judetul Braila, compania Transirina Com cere 491 de lei pentru un abonament lunar ce asigura transportul zilnic pe o distanta de 50 de kilometri. Pentru acelasi numar de kilometri, in judetul Dolj, firma Ibraflor Com are un tarif de 42 de lei, adica de aproape 12 ori mai mic.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Diferentele flagrante la tarife au fost constatate si pe distante mai mici. Pentru distanta de 48 de kilometri, operatorul Autotim din Timis cere 76 de lei pentru un abonament, in timp ce acelasi Transirina Com are un tarif de 518 lei pentru aceeasi distanta, mai mult decat pentru 50 de kilometri, potrivit centralizarii Ministerului Educatiei.
La distanta de 30 de kilometri, pretul unui abonament variaza intre 30 de lei (CPT Arad) si 491 de lei (Transirina Com).
Pentru distanta de 26 de kilometri, BD Davidus cere, in Caras-Severin, 345 de lei pentru un abonament, in timp ce, pentru acelasi parcurs, tariful la Antares Transport, in Valcea, este de 36 de lei.
Tot in Caras-Severin, la operatorul Marusia Com, abonamentul costa 500 de lei pentru 23 de kilometri, aceeasi distanta fiind taxata, in Iasi, cu 46 de lei, de Regia Autonoma de Transport Public Iasi.
Situatia este similara pe distanta de 20 de kilometri, pentru care, in Bihor, abonamentul costa 400 de lei la PFA Molnar Radu si doar 36 de lei la RAGCPS Sacele, in judetul Brasov.
Conform aceleiasi centralizari, pentru 9 kilometri, abonamentul costa 240 de lei in Constanta, la operatorul Metropolitan, si 18 lei in Timis, la Giroceana SRL.
Tot Metropolitan are are cel mai mare tarif din tara si pe distanta de 3 kilometri, respectiv 166 de lei abonamentul lunar in Constanta, in timp ce, pentru un parcurs identic, firma Tursib cere doar 15 de lei in judetul Sibiu.
In martie, la nivel national, operatorii de transport au vandut elevilor 142.516 de abonamente, in valoare de peste 20 de milioane de lei.
Cele mai multe abonamente, 11.636, sunt pe distanta de 10 de kilometri, iar 11.205, pe 15 kilometri.
Pentru distanta de 10 kilometri, pretul unui abonament variaza intre 25 de lei si 326 de lei.
La aceasta suma s-au adaugat 1,62 milioane de lei din abonamente CFR, conform datelor Ministerului Educatiei.
In mai, elevii din mai multe judete au facut greva japoneza, reclamand ca nu le-au fost decontati banii de naveta.
In 30 mai, Ministerul Educatiei a anuntat ca 50 milioane de lei au fost deblocati pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. O prima transa de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor fusese deblocata anterior.
Ministerul Educatiei Nationale vrea sa cumpere in leasing 800 de microbuze scolare, in valoare de 31 de milioane de euro fara TVA, masinile fiind destinate trasportului elevilor din mediul rural catre scoli, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta lansat in dezbatere publica la inceputul lui iunie.
Potrivit Legii educatiei, elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu li se deconteaza cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației, prin unitațile de invațamant la care sunt școlarizați, pe baza de abonament, in limita a 50 de kilometri, sau li se asigura decontarea sumei ce reprezinta contravaloarea a opt calatorii dus-intors pe semestru, daca locuiesc la internat sau in gazda.
Contactati de MEDIAFAX, oficiali din Ministerul Educatiei au declarat ca tarifele foarte mari nu pot fi considerate ilegale, dar sunt, cu certitudine, imorale. De aceea, ministerul intentioneaza amendarea legii astfel incat elevii care fac naveta sa primeasca personal o anumita suma, in care sa se incadreze, au mai spus sursele citate.