Milioane de romani insomniaci. La ce pericole ne expunem daca nu dormim

15-03-2011 18:14


Un milion de romani sufera oficial de o tulburare grava a somnului. In realitate, exista temerea ca aproape jumatate din populatie are atat de multe probleme incat este afectata din cand in cand de insomnii.

Specialistii spun ca statul ar trebui sa ia in serios problema si sa deconteze tratamentul pentru astfel de probleme. Vorbim despre boli ale omului modern. Nu mai putin de 1.000 de romani sunt recunoscuti in fiecare an drept pacienti, fie ca e vorba de insomnie cronica, de somn nelinistit, somnambulism sau sufocare in somn. In cifre comparative cu anii trecuti, avem de trei ori mai multi diagnosticati pentru cele 85 de boli ale somnului cunoscute de specialisti. Si, tocmai pentru ca ne confruntam cu un fenomen, medicii vin cu o oferta: testare gratuita atat laboratorul din Bucuresti, care este unic in tara prin dotarea de care dispune, cat si in alte 48 de centre mai mici.

Desi evaluarea e facuta gratuit, tratamentul nu e compensat de casa de asigurari. Aparatele ca o masca nocturna si un compresor trebuie inchiriate de pacienti, care au de platit intre 300 si 1.000 de lei pe luna.

Doamna Zauleanu trebuie sa doarma, in noaptea de test, cu zece tipuri de senzori. Electrozii arata activitatea cerebrala, miscarile ochilor, contractia muschilor barbiei, bataile inimii si oxigenarea sangelui, pozitia corpului si agitatia picioarelor. Un microfon preia si transmite sforaitul. Din camera de alaturi, medicul primeste indicii: respiratia doamnei se opreste in somn pret de cateva secunde.

Somnul insuficient si prost a provocat si depresie, tulburari de memorie si de atentie. Pentru un alt pacient, un aparat cu masca e calibrat si ii va regla respiratia.

Din pacate, putini trec peste insomnie doar cu ceaiuri sau un pahar de lapte cald. Multi agraveaza problema cu bauturi alcoolice. Insomnia nu se trateaza, in niciun caz, cu alcool. Exista insa reguli de aur pe care le putem respecta. Din camera de odihna trebuie scoasa aparatura electronica, eliminate sursele de sunet care oricum perturba somnul si cele de lumina, care nu trebuie sa invadeze camera dupa 4-5 dimineata. Si, cu patru ore inainte de culcare, trebuie sa renuntam la cafea, alcool, tutun, mancare condimentata sau prea dulce.

Tags: insomnii, sanatate,

VIDEO PROTVPLUS.RO