Dieta despre care nutritionistii cred ca prelungeste viata. Ce alimente sunt permise in regimul care ne poate feri de dementa


Ultimul update: Vineri 21 Iulie 2017 07:11
Data publicarii: Marti 18 Iulie 2017 08:09
Categorie: Stiri Sanatate

Doua dintre tarile cu cea mai sanatoasa populatie din lume sunt Islanda si Suedia. Iar una dintre cauze ar putea fi dieta nordica, despre care tot mai multi nutritionisti spun ca prelungeste viata.

Un nou studiu realizat de Institutul Karolinska, cel care acorda Nobelul pentru Medicina, intareste aceasta idee. Potrivit acestuia, dieta nordica ajuta creierul sa ramana sanatos si previne dementa la batranete.

Dupa ce ani de zile, nutritionistii au recomandat dieta mediteraneana ca solutie pentru un trai sanatos, mai nou a inceput sa castige teren dieta nordica. Principiul de baza al alimentatiei nordicilor este sa manance hrana sezoniera si locala.

Per Edwards, bucatar: "Dieta nordica inseamna respectarea anotimpurilor asa cum sunt ele. Mancam peste vara, atunci cand trebuie mancat. Acum mancam somon si hering. Apoi punem pestele la saramura sau il afumam, pastrandu-i grasimea naturala si mentinandu-l sanatos. "

Pe langa pestele gras, nordicii consuma mult pui si evita legumele radacinoase, precum cartofii. In loc de uleiul de masline, aflat in centrul dietei mediteraneene, nordicii folosesc uleiuri vegetale precum cel din seminte de rapita. Folosesc foarte rar unt sau margarina la gatit si consuma putine dulciuri, pe care le inlocuiesc cu mere, pere si piersici. Acest gen de alimentatie pare sa aduca mai multe beneficii creierului decat dieta mediteraneana.

Weili Xu, cercetatoare: "Am descoperit ca dieta de tip nordic este cea mai eficienta in pastrarea functiilor cognitive prin comparatie cu dietele MIND, DASH, dieta mediteraneana sau baltica."

Cu sau fara dieta nordica, exista lucruri pe care le putem face pentru a ne pastra creierul sanatos cat mai mult timp.

Miia Kivipelto, profesoara la Institutul Karolinska: "Sa incercam sa adaugam in alimentatie nutrienti care sunt buni pentru creier si sa incercam sa evitam nutrientii si mancarurile mai putin bune pentru sanatate si pentru creier. Prin asta vreau sa spun sa reducem consumul de zahar, de fast-food, de alimente procesate, de grasimi saturate si de sare. "

Doar alimentatia nu este o garantie ca vom fi feriti de dementa, caci mai intervin si stresul, fumatul si sedentarismul. Este insa unul dintre factorii pe care îi putem controla, subliniaza cercetatorii.

VIDEO PROTVPLUS.RO