Regizorul filmului Titanic: Submersibilul Titan nu trecuse prin procedurile standard de omologare

×
Codul embed a fost copiat

Cei 5 pasageri aflați în submersibilul dispărut duminică, în apropierea epavei Titanicului, au fost declarați morți.

Au pierit într-o fracțiune de secundă, când micul submarin a fost pulverizat, într-o „implozie catastrofală", la 3.500 de metri adâncime în Atlantic.

Experții pun acum sub semnul întrebării siguranța acestui aparat, făcut din fibră de carbon și plăci de titan, și a modului în care primise autorizațiile, pentru astfel de expediții turistice în adâncuri.

Un vehicul submersibil ghidat de la suprafața a coborât până pe fundul Atlanticului și a găsit resturi ale submarinului distrus, la mai puțin de 400 de metri de epava Titanicului.

Paul Hankin, expert Underwater: „Am găsit cinci fragmente mai mari. Întâi am găsit partea în formă de con, care era în afara orificiului de presiune. Apoi am găsit și partea frontală a orificiului de presiune. Acesta a fost primul indiciu că s-a produs un eveniment catastrofal."

Citește și
titan
Cei 5 pasageri de pe Titan nu și-au dat seama că mor: ”Nu au suferit”. Striviți de tone de apă, cât greutatea turnului Eiffel

Potrivit anchetatorilor, submarinul Titan a făcut implozie, adică structura din fibră de carbon a cedat brusc spre interior, poate din cauza unei micro-fisuri. La acea adâncime, presiunea este de peste 4.000 tone pe metru pătrat, adic de mai bine de 350 de ori mai mare decât presiunea atmosferică. Zecile de mii de tone de apă au pulverizat submersibilul în câteva mili-secunde. Potrivit unor experți, dezastrul a fost posibil pentru că designul aparatului a fost greșit încă de la început.

Jasper Graham-Jones, inginer mecanic și marin: „L-au alungit pentru a crea mai mult spațiu înăuntru pentru clienți și pentru alți oameni. L-au alungit și asta a fost o greșeală crucială. În plus, (submersibilul) a fost construit din materiale compozite, când în mod normal ar fi trebuit construit din titan. Avem probleme cu compozitele, pentru că acestea cedează în moduri neașteptate. Și mai e ceva: grosimea carcasei era de 5 inci (aprox 12 cm), ceea ce e destul de subțire, dacă ne gândim la presiunile la care e supusă."

James Cameron, regizorul celebrului film Titanic - care a fost în 33 de expediții de scufundare la epava pachebotului - spune că submersibilul nu trecuse prin procedurile standard de omologare.

James Cameron, regizor, "Titanic" / explorator Deep-Sea: „Ceea ce e contează e faptul că, dacă vrei să urci într-un vehicul, care poate fi un avion sau o navă de suprafață sau un submersibil, asigură-te că a fost certificat de agențiile responsabile."

Regizorul a fost criticat însă de unul dintre co-fondatorii OceanGate, care s-a retras din companie în urmă cu 10 ani.

Guillermo Sohnlein, Co-fondator OceanGate: „Am avut încredere totală în Stockton (designerul și CEO-ul companiei), în designul submersibilului și în abilitățile lui de a-l construi. (Cameron) a avut problemele lui cu scufundările, pentru că asta se întâmplă când faci asemenea lucruri. Așa că îmi doresc să ne oprim din judecat și să așteptăm să vedem ce date primim."

Sohnlein a plecat în 2013 din OceanGate, dar susține în continuare proiectul lui Stockton Rush - CEO-ul companiei, care a pierit la bordul submarinului pe care l-a construit. Alți patru pasageri și-au pierdut viața. Printre ei, un francez cu zeci de ani de experiență în explorarea epavei Titanicului.

Fred Hagen, coleg al cercetătorului francez Paul-Henri Nargeolet: „Ei au riscat și asta ne distinge pe noi, ca oameni. Este o scânteie divină, pentru că, dacă nu am fi riscat, nu am fi traversat oceane. Nu am fi învățat să navigăm, nu am fi ieșit din legăturile triste ale Pământului. Nu am fi ajuns în spațiu și cu siguranță nu am fi explorat adâncurile oceanului."

Senzorii Marinei americane au detectat sunete care puteau proveni de la "implozia submarinului", încă de duminică, după ce a fost pierdută legătura cu Titan. Informațiile despre aceste "anomalii acustice", cum le-au numit specialiștii, nu au fost făcute publice imediat. Au fost transmise însă Gărzii de coastă americane, pentru a restrânge zona de căutare. Autoritățile canadiene au demarat o anchetă, pentru a afla ce s-a întâmplat mai exact cu submersibilul și cum a fost raportată dispariția lui. Rezultatele ar putea veni abia peste câteva luni.

Articol recomandat de sport.ro
Răsturnare de situație! Mircea Lucescu s-a întors de la Zurich și anunță: "Conducerea UEFA a înțeles ce au făcut kosovarii"
Răsturnare de situație! Mircea Lucescu s-a întors de la Zurich și anunță: "Conducerea UEFA a înțeles ce au făcut kosovarii"
Citește și...
CEO-ul OceanGate, avertizat în repetate rânduri cu privire la submersibilul Titan: „O să omori pe cineva”
CEO-ul OceanGate, avertizat în repetate rânduri cu privire la submersibilul Titan: „O să omori pe cineva”

Avertismentele cu privire la siguranța submersibilului Titan de la OceanGate au fost respinse în mod repetat de CEO-ul companiei într-un schimb de e-mail-uri cu un specialist în explorarea adâncurilor oceanelor.

Cei 5 pasageri de pe Titan nu și-au dat seama că mor: ”Nu au suferit”. Striviți de tone de apă, cât greutatea turnului Eiffel
Cei 5 pasageri de pe Titan nu și-au dat seama că mor: ”Nu au suferit”. Striviți de tone de apă, cât greutatea turnului Eiffel

Cei cinci pasageri de pe submersibilul dispărut duminică în apropierea epavei Titanicului au fost declarați morți.

Cum s-a produs implozia submersibilului Titan. Simulare video
Cum s-a produs implozia submersibilului Titan. Simulare video

Dispărut la 18 iunie, în Atlanticul de Nord, submersibilul Titan, care aparținea companiei Ocean Gate, a suferit o "implozie catastrofală" în adâncurile oceanului, a anunțat, joi, Paza de Coastă a SUA.

Un fost angajat al OceanGate a avertizat despre potențiale probleme de siguranță ale navei Titan încă din 2018
Un fost angajat al OceanGate a avertizat despre potențiale probleme de siguranță ale navei Titan încă din 2018

Curg mesajele de condoleanțe în memoria celor cinci pasageri care și-au pierdut viața pe submersibilul Titan. Nava a făcut implozie, iar resturile au fost găsite aseară pe fundul oceanului Atlantic, la aproximativ 500 de metri de epava Titanicului.

Fizician român: „Cel mai probabil, submersibilul a făcut implozie chiar duminică din cauza presiunii exterioare puternice”
Fizician român: „Cel mai probabil, submersibilul a făcut implozie chiar duminică din cauza presiunii exterioare puternice”

Fizicianul Cristian Presură a afirmat că submersibilul Titan, a cărui dispariţie în timpul unei expediţii la epava Titanicului s-a soldat cu moartea a cinci persoane, cel mai probabil a făcut implozie chiar duminică.

 

Recomandări
Prima mare problemă pentru România după intrarea totală în Schengen. Fenomenul care ar putea avea loc de la 1 ianuarie
Prima mare problemă pentru România după intrarea totală în Schengen. Fenomenul care ar putea avea loc de la 1 ianuarie

Autoritățile de mediu trag un semnal de alarmă odată cu intrarea totală a României în spațiul Schengen.

Noi dezinformări cu privire la apărarea spațiului aerian al României. MApN: „Securitatea țării nu este amenințată de aliaţi”
Noi dezinformări cu privire la apărarea spațiului aerian al României. MApN: „Securitatea țării nu este amenințată de aliaţi”

MApN semnalează că au apărut noi dezinformări cu privire la apărarea spaţiului aerian al României şi precizează că "este cât se poate de evident" că apărarea şi securitatea României nu sunt ameninţate de aliaţi şi parteneri.

Prognoza meteo pentru următoarele două zile. ANM a emis cod portocaliu și galben de viscol. Care sunt zonele vizate | HARTĂ
Prognoza meteo pentru următoarele două zile. ANM a emis cod portocaliu și galben de viscol. Care sunt zonele vizate | HARTĂ

Pentru următoarele două zile, Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis coduri portocalii și galbene de viscol care vor viza mai multe regiuni ale țării.