Concluziile in cazul zborului MH17: racheta BUK a lovit intai cabina pilotilor. Cum a fost doborat avionul: ANIMATIE GRAFICA
Biroul olandez pentru securitate a publicat martii raportul final cu privire la cauzele accidentului de zbor MH17, care a avut loc in iulie 2014, in estul Ucrainei.
Concluziile raportului:
-► Avionul a fost doborat de o racheta de tip BUK, fabricata in Rusia
-► Racheta a explodat langa carlinga, iar cei trei piloti au murit pe loc
-► Pasagerii nu au suferit, cel mai probabil si-au pierdut cunostinta imediat dupa impact si au murit apoi la scurt timp
-► In trupurile victimelor au fost gasite srapnele, ceea ce intareste concluzia ca avionul a fost doborat cu o racheta
-► Inca nu este clar cine se face responsabil pentru doborarea avionului. O ancheta criminalistica va incerca sa determine mai exact locul din care a fost lansata racheta.
-► Raportul anchetei criminalistice va fi facut public anul viitor
-► Compania care produce rachetele BUK a emis propriul raport care contesta rezultatele anchetei internationale
Desfasurarea evenimentelor de marti:
UPDATE 16:30 Autoritatile olandeze nu au respins posibilitatea ca unii dintre pasageri sa fi ramas constienti pentru aproximativ un minut, in urma exploziei.
Potrivit The Guardian, in raportul tiparit se precizeaza ca o victima a fost gasita cu o masca de oxigen pe fata. "In timpul procesului de identificare a victimelor, din Olanda, unul dintre pasageri a fost gasit cu o masca de urgenta cu oxigen. Cablul era in jurul gatului sau, iar masca in jurul gurii.
De asemenea, sute fragmente de metal au fost gasite in trupurile membrilor echipajului, cele mai multe avand capitanul.
UPDATE 16:25 Rusia respinge concluziile raportului. "Rusia regreta ca in ciuda eforturilor de a organiza o cercetare, exista incercari evidente de efectuare a unei comenzi politice. Investigatia a fost partinitoare", se arata in declaratia de presa semnata de Sergei Ryabkov, ministrul adjunct de Externe al Rusiei, scrie BBC.
UPDATE 16:10 Casa Alba a salutat concluziile raportului, aratand ca este un reper important in efortul de a-i trage la raspundere pe cei responsabili pentru dezastru.
"Statele Unite vor sprijini in totalitate toate eforturile de a-i aduce in fata justitiei pe cei responsabili. Evaluarea noastra este neschimbata - MH17 a fost doborat de o racheta de la sol, trasa de pe teritoriul controlat de separatist in estul Ucrainei", se arata in mesajul Casei Albe, citat de BBC.
UPDATE 16:00 Separatistii "nu au avut rachete BUK", sustine Eduard Basurin, ministrul adjunct al Apararii din auto-proclamata Republica Independenta Donetk. El a insistat ca separatistii nu aveau sistem de rachete BUK in perioada in care MH17 a fost doborat, relateaza agentia ruseasca Tass, potrivit BBC.
UPDATE 14.40: Tjibbe Joustra, seful Biroului olandez de securitate, a mai vorbit si despre recuperarea epavei, un proces care nu s-a incheiat nici acum. Cele mai recente ramasite au fost recuperate in urma cu doua saptamani si mai mult ca sigur vor mai aparea si altele.
Potrivit raportului, avionul s-a dezintegrat in aer. Coada aeronavei s-a prabusit prima, apoi partea de mijloc, iar la impactul cu solul au luat foc.
Racheta a explodat cand a lovit avionul, iar mii de srapnele au lovit aerovana "cu o forta extraordinara". Investigatia internationala a exclus orice alte posibilitati pentru prabusirea avionului: bomba la bord, impactul cu un meteorit sau doborarea de catre un avion militar.
UPDATE 14.25: Biroul olandez de securitate a sustinut initial o conferinta pentru informarea familiilor victimelor, urmata de conferinta pentru jurnalisti.
Tjibbe Joustra, seful Biroului olandez de securitate, a confirmat ca avionul a fost doborat de o racheta de tip BUK, lansata de pe o raza de 320 de kilometri patrati. Ramasitele avionului s-au intins pe o raza de 50 de kilometri patrati.
Joustra a afirmat ca spatiul aerian de deasupra Ucrainei nu trebuia sa fie deschis si a dat vina pe autoritatile ucrainene pentru ca nu au declarat zona de zbor inchisa.
El a recunoscut insa ca toate companiile aeriene efectuau zboruri in acea zona, intrucat nimeni nu a crezut ca exista vreun risc, mai ales la acea altitudine. La momentul doborarii avionului, in spatiul aerian ucrainean mai zburau alte 160 de aeronave.
UPDATE 14.15: Anchetatorii au dezvaluit reconstructia avionului din ramasitele recuperate de la locul tragediei. Reconstructia aeronavei masoara 20 de metri si arata cum cabina pilotilor s-a rupt pur si simplu in locul unde a lovit racheta.
MH17 crash report: pieced-together wreckage unveiled - live updates http://t.co/8WSiJwJoG6 pic.twitter.com/6BKoxpyKg6
— The Guardian (@guardian) October 13, 2015
Dutch Safety Board announcing findings of final report into #MH17 crash, watch live: http://t.co/qAIHyFhLrk pic.twitter.com/jXcKpzagAA
— BBC Breaking News (@BBCBreaking) October 13, 2015
UPDATE 13.30: Prima concluzie la care au ajuns anchetatorii este ca zborul MH17, al companiei Malaysia Airlines, a fost doborat de o racheta de tip BUK, fabricata in Rusia, si lansata dintr-o zona a rebelilor prorusi din estul Ucrainei, scrie ziarul olandez Volkskrant.
Urme de srapnel au fost gasite in ramasitele celor aflati la bord, iar acestia ar fi murit pe loc. "Sansele ca pasagerii si echipajul sa fi simtit ceva sunt 0%", arata raportul Biroului olandez de securitate, potrivit unui reporter BBC. Totusi, unii dintre ei ar fi putut sa ramana constienti pentru aproximativ un minut, in urma exploziei, au aratat autoritatile.
Rapport: MH17 definitief neergehaald door BUK-raket, aldus drie bronnen tegen de Volkskrant http://t.co/TBfZB3vKUf pic.twitter.com/WkmGyrtc5r
— de Volkskrant (@volkskrant) October 13, 2015
Bart Sweeney, al carui fiu s-a aflat printre pasagerii care si-au pierdut viata pe 17 iulie 2014, a declarat pentru BBC ca raportul arata cum racheta a lovit direct cabina pilotilor.
"Ne-au spus ca prima data a fost lovita cabina pilotilor, iar cei trei au murit pe loc. Cabina s-a rupt apoi de restul avionului, creand confuzie la bord. Speram insa ca cei mai multi dintre pasageri isi pierdusera deja cunostinta in acel moment. Este o usurare sa aflam ca nu au suferit", a spus acesta.
MH17 report says occupants had hardly any time for conscious response pic.twitter.com/273VwRFopY
— James Glynn (@jamesglynn) October 13, 2015
Barry Sweeney a adaugat ca raportul nu face incriminari, asa ca rudele celor disparuti in tragedie vor fi nevoite sa astepte publicarea unui alt raport, anul viitor, cand se asteapta sa fie nominalizati si vinovatii.
Asa arata copiile inmanate familiilor victimelor:
First copies of #MH17 aviation report - hoping to share content soon #Ukraine pic.twitter.com/ixKwqpwpGK
— anna holligan (@annaholligan) October 13, 2015
In acelasi timp cu raportul investigatorilor olandezi, compania Almaz-Antei, care produce rachetele BUK, a realizat propriul ei raport, care contesta faptul ca avionul ar fi fost doborat de racheta lor. Un corespondent al publicatiei The Guardian la Moscova relateaza ca Almaz-Antei prezinta un experiment efectuat pe 7 octombrie, menit sa arate ca e imposibil ca zborul MH17 sa fi fost doborat de racheta lor. Compania indica in schimb spre o racheta 9M38, detinuta de ucraineni.
Almaz Antei performed their MH17 experiment with an Il-86 on 7 Oct they say. Dramatic music and BUK pics. My God. pic.twitter.com/fwf3XJr1PS
— Shaun Walker (@shaunwalker7) October 13, 2015
Primele dovezi au aratat ca avionul a fost doborat de "obiecte cu energie mare, provenite din afara aeronavei", fapt care a alimentat speculatiile ca a fost vorba de o racheta sol-aer, potrivit BBC.
Vestul si Ucraina sustin ca rebelii sustinuti de Rusia sunt responsabili pentru tragedia soldata cu 298 de morti, in timp ce Moscova afirma ca ucrainenii sunt vinovati.
De asemenea, Kremlinul va publica in curand propriul raport al dezastrului aerian.
Cursa MH17, de pe ruta Amsterdam - Kuala Lumpur, s-a prabusit in estul Ucrainei, controlat de prorusi, pe 17 iulie 2014. Printre cele 298 de victime se aflau 193 de olandezi.
Biroul olandez pentru securitate va prezenta mai intai rudelor victimelor concluziile, dupa care le va face publice, la baza militara Gilze-Rijen.
Raportul va raspunde la urmatoarele 4 intrebari: ce a provocat dezintegrarea avionului, de ce zbura deasupra unei zone de conflict, de ce unele persoane au asteptat timp de patru zile confirmarea ca rudele lor se aflau la bordul aeronavei si cat de constienti au fost pasagerii si personalul de la bord de ceea ce se intampla si pentru cat timp.
Cu toate acestea, raportul nu va indica cine a fost reponsabil pentru tragedie, deoarece Biroul olandez pentru securitate nu are autoritatea de a lansa acuzatii. De acest aspect se ocupa procurorii olandezi, insa ancheta lor nu va fi finalizata decat peste cateva luni.