Frontul pe care superputerea mondială SUA stă jalnic față de China. Cine va domina lumea

sua china
Shutterstock

În ultimii ani, relația dintre SUA și China – superputerile economice ale lumii – s-a transformat într-un război greu de control între interdependența economică și neîncrederea profundă.  

Pe de o parte, diplomații încearcă cu furie să mențină o lume stabilă și să mențină fluxul de bani între cele două țări. Dar, în același timp, una dintre cele mai importante trăsături ale conflictului este că avem de-a face cu un concurs pentru controlul asupra tehnologiei care va defini secolul XXI, scrie Business Insider.

În această din urmă bătălie, există un domeniu în care SUA au rămas în urmă jalnic: bateriile. Întreprinderile chineze sprijinite de stat – să le numim China Inc. – domină în fiecare aspect al dezvoltării bateriilor pentru vehicule electrice, de la extracția și rafinarea materiilor prime, până la fabricarea bateriilor în sine.

Pericolul este că nu vom avea un sector autohton al bateriilor și ne vom baza pe totdeauna pe China pentru a construi celule pentru noi”, a spus Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights.

Și fără baterii ieftine care să alimenteze flotele de vehicule electrice ieftine, a argumentat el, companii precum GM și Ford „riscă să devină jucători regionali și să-și piardă statutul internațional”.

Citește și
Chinezii fac o investiție uriașă în Ungaria. Vecinii noștri au devenit unul dintre cele mai importante huburi din Europa
Chinezii fac o investiție uriașă în Ungaria. Vecinii noștri au devenit unul dintre cele mai importante huburi din Europa
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Câștigătorul războiului bateriilor va controla viitorul mobilității

Până când producătorii americani de automobile își vor putea procura baterii pe plan intern sau de la națiuni prietene, ei vor depinde de menținerea unor relații bune cu Beijingul.

Este un parteneriat din ce în ce mai încordat, chiar lăsând geopolitica deoparte. În ultimii 40 de ani, China a avut nevoie de producători auto străini pentru a-și dezvolta propria industrie auto prin asociații în participație.

Dar pe măsură ce piața internă a vehiculelor electrice din China se dezvoltă, lucrurile s-au schimbat. Beijingul își intensifică producția autohtonă, iar producătorii auto străini – care au deja nevoie de bateriile China Inc. pentru a construi mai multe vehicule electrice – pierd cota de piață.

Câștigătorul războiului bateriilor nu numai că va controla piața vehiculelor electrice, dar va genera și mii de locuri de muncă, va controla viitorul mobilității și va dicta capacitatea Occidentului de a trece la forme mai ecologice de energie.

China lucrează pentru a domina piața bateriilor cel mai devreme din 2015, când conducerea Partidului Comunist Chinez a elaborat un programul național de cercetare și dezvoltare pentru vehicule cu energie nouă.

Cum a ajuns China să dețină în câțiva ani 80% din producția mondială de baterii

Documentul stabilește un obiectiv clar: acapararea piaței pentru materiale cheie precum litiu, cobalt și nichel; investiții în extracția lor; construirea de fabrici pentru producerea bateriilor.

Planul începe la cel mai elementar nivel al producției de baterii: materii prime precum cobaltul, litiul, manganul și nichelul. Cele mai multe dintre aceste minerale se află în afara Chinei - în țări precum Chile, Australia, Bolivia și Republica Democrată Congo.

Dar China Inc. a negociat participații de proprietate și parteneriate cu mine din întreaga lume. Din 2018 până în prima jumătate a anului 2021, China Inc. a investit aproximativ 4,3 miliarde de dolari în mine de litiu la nivel internațional, potrivit firmei de cercetare S&P Capital IQ.

Și odată ce aceste minerale sunt scoase din pământ, ele sunt expediate către rafinăriile deținute de China, care transformă metalele pentru a fi utilizate în produsul final.

Până în 2019, companiile chineze reprezentau 80% din producția mondială de materiale pentru baterii. Acest lucru nu ar fi fost posibil fără disponibilitatea Beijingului de a plăti orice preț și de a rezista la orice pierderi necesare pentru a construi industria.

La sfârșitul zilei, chiar dacă Washington-ul sau Bruxelles-ul sau Tokyo reușesc să susțină furnizorii concurenți de minerale și companiile care pot transforma minerale și metale în componente, piețele de mărfuri minerale sunt greu de prezis”, a spus Jane Nakano, expert în cadrul Programului de securitate energetică și schimbări climatice al Centrului de Studii Strategice și Internaționale. „Este foarte dificil pentru entitățile din sectorul privat, susținute de stat, să planifice din timp”.

Liderul mondial a apărut în regiunea condusă de actualul președinte Xi Jinping

În trecut, aici se încheia lanțul valoric chinez. Materialele rafinate erau expediate în SUA sau Europa, unde urmau să fie apoi transformate în baterii. Nu mai e acum cazul: Beijingul încearcă să facă acest lucru la el acasă.

În anii 1970 și ’80, China exporta minerale către noi pentru a face bunuri de valoare mai mare”, a explicat Nakano. "Tocmai din asta au vrut să iasă chinezii. De aceea au venit cu strategia lor tehnologică".

În zilele noastre, când Beijingul vrea să dezvolte o tehnologie, aruncă bani oricărei companii care dorește să i se dea o șansă și le urmărește cum cresc până când câteva ies în frunte. Odată ce părțile dominante ies la iveală, tuturor celorlalți le sunt tăiate finanțările și sunt lăsați să se ofilească.

Campionul incontestabil al bătăliei chinezești pentru fabricarea bateriilor este Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL). Compania, numită pentru prima dată Amperex Technology Limited (ATL), a fost fondată în Hong Kong în 1999.

Folosind tehnologie patentată de la laboratoarele americane Bell, a devenit furnizor de baterii pentru companii precum Apple și Samsung. În 2008 dorea deja să producă în China pentru un acces mai ușor la piața sa și să profite de stimulentele guvernamentale.

Pentru a face acest lucru, a trebuit să își mute sediul din Hong Kong, care era (și din punct de vedere tehnic încă este) separat politic de Beijing. În cele din urmă, compania și-a înființat un magazin într-o regiune din nord-estul Chinei, guvernată la un moment dat de un tânăr secretar al Partidului Comunist pe nume Xi Jinping.

Și astfel ATL a devenit CATL. Până în 2022, controla aproximativ 32% din piața mondială de baterii pentru vehicule electrice și aproximativ jumătate din piața internă a Chinei.

În prezent, CATL are 13 fabrici în întreaga lume, care furnizează baterii pentru Tesla, Toyota și Daimler. La începutul acestei luni, Ford a anunțat planuri de a construi o fabrică de baterii de 3,5 miliarde de dolari în Michigan, cu tehnologie licențiată de la CATL.

SUA au acum o singură mină de litiu deschisă

Pe locul doi vine compania BYD. În China, este o companie de mașini de top, care își produce propriile baterii. Datorită acestei cereri inerente, a ajuns să ocupe peste 13% din cota de piață globală pentru bateriile EV.

Și datorită lanțului său propriu de aprovizionare cu baterii, este capabilă să producă mașini ieftine. BYD Song Plus – cea mai vândută mașină din China în primul trimestru al acestui an – vine atât în ​​versiunea electrică, cât și în versiunea cu motor cu combustie și se vinde cu mai puțin de 30.000 de dolari.

Pe măsură ce companiile chineze au început să domine industria bateriilor, SUA încearcă să evite o inversare a rolurilor din ultimele decenii, în care ar depinde de China pentru baterii de valoare mai mare.

Pentru a preveni acest rezultat, SUA trebuie să înceapă să investească în fiecare parte a lanțului valoric pentru baterii. Și începe cu resursele vaste ale țării de „aur alb”, numele pentru litiu folosit de cei care cred că marile zăcăminte americane pot fi exploatate pentru a crea următoarea mare sursă de energie a țării.

În prezent, SUA au o singură mină de litiu, deschisă în Nevada. Extracția și rafinarea litiului sunt dezordonate, iar preocupările de mediu au limitat producția SUA la aproximativ 1% din aprovizionarea mondială.

Chiar nu ne-am băgat încă în joc în ceea ce privește extragerea resurselor”, a spus Nakano.

Legea lui Biden care vrea să dezvolte producția americană de baterii

Pentru a spori această producție, companiile se grăbesc să extragă zăcăminte de litiu din Salton Sea din California, o regiune uscată la est de San Diego. Geologii estimează că regiunea ar putea furniza suficient litiu pentru a susține producția a 7,5 milioane de baterii auto pe an.

Companii americane precum BHE Renewables, susținută de conglomeratul Berkshire Hathaway al lui Warren Buffett, și EnergySource Minerals caută să avanseze tehnologia care va extrage litiu folosind energie curată și în același timp provocând cât mai puține daune mediului.

Legislația din 2022 a președintelui Joe Biden privind reducerea inflației a alocat 200 de milioane de dolari, prin intermediul Departamentului Apărării, pentru a stabili un lanț de aprovizionare american al metalelor din pământuri rare, cum ar fi litiu și nichel, care pot fi folosit în producția internă de baterii.

America are, de asemenea, o lipsă de capacitate și mai sus în lanțul de producție. SUA găzduiesc doar două fabrici de procesare care produc hidroxid de litiu, o versiune mai ușoară și concentrată a metalului folosit pentru baterii.

Luna aceasta, Tesla a inaugurat lucrările pentru o a treia unitate din Texas. Legea de reducere a inflației a stabilit un obiectiv de a rafina suficient litiu pe plan intern pentru a furniza 2 milioane de vehicule electrice anual.

Americanilor le va lua mulți ani să conteze, dar Beijingul a dovedit că e stângace în strategii

Administrația Biden speră să realizeze acest lucru în două moduri – pe principiul binecunoscut al unui morcov și un băț.

Pentru a încerca să atragă companiile, legea prevede subvenții pentru companiile care investesc în acel proces de rafinare, dar stabilește și cerințe stricte pentru cât de mult din componentele bateriei unui vehicul electric trebuie să provină din SUA – sau din țările cu care au acorduri de liber schimb — pentru ca să fie astfel considerate produse pe plan intern și să evite tarifele.

Dar toată această planificare și stimulare va dura mult timp pentru a se pune în funcțiune o piață internă. De exemplu, EnergySource Minerals a spus că mina sa ar putea fi operațională până în 2025.

În timp ce SUA au un drum lung de parcurs pentru a prinde din urmă China, există unii analiști care văd mâna Beijingului în piață ca fiind mai stângace decât cea capitalistă și care spun că ambițiile Partidului Comunist Chinez vor face de fapt mai ușor efortul firmelor americane de a ajunge China din urmă.

Anne Stevenson-Yang, directorul de cercetare al J Capital Research, a prezis într-o notă recentă adresată clienților că forța Beijingului de a crește oferta de materiale necesare pentru fabricarea bateriilor se va reduce în cele din urmă pe piața bateriilor în următorii câțiva ani.

”China este ca armata rusă din secolul al XVIII-lea. Toată lumea se temea, până a aflat că mărimea nu înseamnă și calitate”

Cercetările lui Yang au la bază indicatorul prețului carbonatului de litiu – un alt produs chimic critic pentru fabricarea baterilor –, care a scăzut la jumătate din noiembrie și va scădea cu încă două treimi în acest an.

Aceasta se datorează noii capacități chineze massive de producție”, a scris ea. „Dacă totul decurge conform planului, litiul va avea în 2024 un excedent global pe măsură ce se va extinde”.

Am mai văzut această dinamică atunci când China intra pentru prima oară pe o piață. Beijingul arunca o sumă uluitoare de numerar către un produs industrial sau o tehnologie de ultimă oră, până când există atât de multă producție internă încât apare un exces de capacitate.

China aruncă apoi această capacitate în exces pe piețele externe, scăzând prețurile la nivel global. Stevenson-Yang vede părți din lanțul de aprovizionare cu baterii din China ca următorul exces pe care Beijingul va trebui să îl elimine.

Există anumite probleme legate de securitate și de a avea o bază de producție în SUA, care are sens, dar nu trebuie să ne facem griji cu privire la războiul tehnologic”, a mai spus Stevenson-Yang.

China este ca armata rusă în secolul al XVIII-lea. Toată lumea se temea de „Marele urs din nord”, dar în cele din urmă au aflat că mărimea nu înseamnă calitate – mărimea înseamnă mărime”.

Dar potențialul unui surplus de alimentare cu baterii de mâine nu îi ajută pe producătorii de automobile să-și satisfacă nevoile de astăzi.

Până când SUA și prietenii lor săi le pot oferi o altă sursă de baterii electrice, toți producătorii de automobile au nevoie de China Inc., mai ales că își intensifică ambițiile legate de vehiculele electrice.

China va domina piața mondială a bateriilor și în următorii 5-7 ani

Nu avem un jucător important în domeniul bateriei, punct. Producătorii de baterii din SUA nu vor putea produce o baterie profitabilă până în 2030”, a spus Tu Le. „Realitatea este că GM și Ford nu pot construi un vehicul electric de 40.000 de dolari în viitorul apropiat fără bateriile BYD și CATL”.

Și apoi este Tesla. Elon Musk a spus că obiectivul companiei este să producă 20 de milioane de mașini anual până în 2030. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, Toyota – cel mai mare producător de automobile din lume – a vândut puțin peste 10 milioane de mașini anul trecut, în timp ce Tesla a vândut puțin peste 1 milion.

Dacă Musk vrea să-și atingă obiectivul, Tesla are nevoie nu doar de consumatorii chinezi care să-i cumpere mașinile în continuare, dar are nevoie și de bateriile ieftine și de infrastructura de producție a Chinei pentru a face o mașină suficient de ieftină pentru a fi vândută pe piețe precum America Latină, Asia de Sud-Est și India.

Musk poate continua să fie sprijinit de guvernul chinez pentru sectorul vehiculelor electrice din China”, a spus Le. „Dar dacă relația SUA-China continuă să se deterioreze, este inevitabil că va fi mult mai greu pentru orice companie americană să facă afaceri în China”.

Și, desigur, a subliniat Le, oriunde va merge Tesla în lume, BYD va fi acolo pentru a concura la preț.

Dacă ne uităm la îmbunătățiri evolutive, China Battery Inc. va domina în continuare. Dacă ne uităm la evoluții revoluționare în următorii cinci până la șapte ani, totuși, acestea vor fi aici, în SUA. Desigur, acest lucru se întâmplă în contextul în care BYD și CATL continuă să scadă prețurile la tehnologia actuală, făcând tranziția la noi tehnologii”.

Este o cursă complicată, una cu stimulente și credințe uneori conflictuale. Legea de reducere a inflației i-a supărat pe aliații europeni ai SUA și, în același timp, a stabilit protocoale de cooperare pentru a smulge lanțul de aprovizionare cu baterii din mâinile Chinei.

Producătorii de mașini din SUA nu pot produce vehicule electrice ieftine pentru piața americană fără China Inc., în timp ce guvernul SUA creează o politică pentru a respinge ambiția Chinei de a domina în întregime piața vehiculelor electrice, nu doar pe plan intern.

Nu putem produce energie curată fără a face mizerie din punct de vedere ecologic și geopolitic. Deocamdată, China câștigă concursul de baterii, dar asta nu înseamnă că SUA sau aliații săi ar trebui să cedeze. Întotdeauna este timp să ajungi din urmă într-o cursă fără sfârșit.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
O familie din Australia își alimentează casa cu energie din 800 de baterii de laptop reciclate
O familie din Australia își alimentează casa cu energie din 800 de baterii de laptop reciclate

Sunt tot mai mulți oamenii care iau în serios amenințările la adresa mediului. Încearcă să consume cât mai puțină energie și să polueze mai puțin.  

Chinezii fac o investiție uriașă în Ungaria. Vecinii noștri au devenit unul dintre cele mai importante huburi din Europa
Chinezii fac o investiție uriașă în Ungaria. Vecinii noștri au devenit unul dintre cele mai importante huburi din Europa

Chinezii de la CATL vor investi peste 7 miliarde de euro pentru a construi o uzină de baterii electrice în Ungaria, țară care devine astfel unul dintre cele mai importante huburi din Europa pentru producția de mașini electrice și baterii.

 

Gigantul german Varta a ales România pentru investiția strategică de 1 miliard de euro
Gigantul german Varta a ales România pentru investiția strategică de 1 miliard de euro

Reprezentanții executivi ai companiei germane Varta și Nicolae Ciucă, premierul României, s-au întâlnit, vineri, în cadrul unei discuții la Guvern.

iLikeIT. Cât de aproape suntem de a avea mașini complet autonome pe șosele
iLikeIT. Cât de aproape suntem de a avea mașini complet autonome pe șosele

Poate cea mai mare revoluție din industria auto de la baterii încoace: tehnologia pentru conducere autonomă.

iLikeIT. Bateriile sunt printre cele mai periculoase deșeuri. Cum se folosesc corect
iLikeIT. Bateriile sunt printre cele mai periculoase deșeuri. Cum se folosesc corect

Deși au dimensiuni mici, bateriile sunt printre cele mai periculoase deșeuri. Conțin metale grele și afectează grav natura și sănătatea oamenilor, dacă nu sunt reciclate.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.