România va trebui să aibă stații de încărcare pentru mașinile electrice din 60 în 60 de km, până la finalul anului 2025
Liderii europeni au încheiat un acord politic ambițios. Până la finalul anului 2025, toate țările membre, inclusiv România, ar trebui să aibă stații de încărcare pentru mașini electrice din 60 în 60 de kilometri pe drumurile mari.
Până la finalul lui 2030, vor trebui instalate și stații de alimentare cu hidrogen, din 200 în 200 de kilometri. Proiectul ar urma să încurajeze oamenii să aleagă mașini nepoluante, mai ales că din 2035 va fi interzisă vânzarea celor noi pe benzină sau motorină.
Parlamentul European și Consiliul au ajuns la un acord politic pentru înmulțirea stațiilor de reîncărcare atât pentru mașini electrice, cât și pe hidrogen, de-a lungul drumurilor principale în toată Uniunea. După ce va fi adoptat oficial, regulamentul va fi obligatoriu pentru toate țările membre, inclusiv România.
Până în 2026 ar trebui să avem stații de reîncărcare rapidă pentru mașini și camionete electrice de-a lungul rețelei transeuropene de transport, adică drumurile principale din țară. Orice drum nou trebuie să aibă și astfel de stații, cum ar fi autostrada spre Iași.
Tot din 60 în 60 de kilometri trebuie instalate stații de reîncărcare pentru vehiculele grele. Și până la finalul anului 2030 ar trebui să avem și o rețea de stații de reîncărcare cu hidrogen. Acestea ar trebui să fie potrivite atât pentru mașini, cât și pentru camioane, însă din 200 în 200 de km.
În timp ce mașinile electrice, cu baterii, sunt tot mai populare la noi, cele care funcționează cu hidrogen sunt abia la început de drum. În alte țări europene, tehnologia este folosită în mare parte pentru autobuze și camioane, dar sunt și autoturisme pe piață. Potrivite mai degrabă pentru distanțe lungi, aceste vehicule au un mare avantaj.
Alex Florișteanu, specialst în tehnologia hidrogenului: „Reîncărcarea unei mașini pe hidrogen se face în 4 minute, într-un mod foarte similar cu mașinile convenționale. Acesta este avantajul principal, nu neapărat autonomia, care e un pic mai mare decât mașinile pe baterii. În Paris, unde sunt acum, există o firmă specializată de taximetrie care are numai mașini pe hidrogen și funcționează extraordinar de bine.”
Potrivit regulamentului, și porturile maritime și aeroporturile trebuie de asemenea să furnizeze energie electrică. Operatorii stațiilor, indiferent că e vorba de electricitate sau hidrogen, trebuie să aibă o metodă de plată comună.
Marian-Jean Marinescu, europarlamentar: „În opinia mea, e o problemă de finanțare și de volum de muncă, să aduci toată energia, mai ales, energia electrică în aceste stații. Cred că cea mai bună soluție ar fi că aceste stații să fie concesionate la privați, așa cum sunt și acum, la cei care asigură respectivul combustibil.”
Dezvoltarea rețelei de reîncărcare și măsură interzicerii vânzărilor de mașini pe benzină sau motorină din 2035, fac parte din planul european de a ajunge la neutralitate climatică până în 2050.
Sursa: Pro TV
Etichete: masini electrice, infrastructura, statii incarcare masini electrice,
Dată publicare:
02-04-2023 18:26