CNN: O navă a Chinei, supranumită ”Monstrul”, și-a făcut apariția lângă Filipine. Oficial: ”Nu ne vom lăsa intimidați!”
China a ancorat recent una dintre cele două nave "monstru" ale gărzii sale de coastă în zona economică exclusivă (ZEE) a Filipinelor, notează CNN.
Un oficial filipinez a numit această situație un act de "intimidare" al Chinei în disputa teritorială pe care o are cu Manila în Marea Chinei de Sud.
Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă filipineze, Jay Tarriela, a declarat că nava Gărzii de Coastă chineze CCG-5901 a ancorat lângă Sabina Shoal în Insulele Spratly, la aproximativ 80 de mile (130 de kilometri) nord-vest de insula filipineză Palawan pe 3 iulie, în interiorul ZEE de 230 de mile a Manilei.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Cu o deplasare de 12 000 de tone și o lungime de 541 de picioare, CCG-5901 este de trei ori mai mare decât principalele nave de patrulare ale Gărzii de Coastă a Statelor Unite, National Security Cutters - ceea ce a determinat mulți observatori să se refere la nava chineză drept "Monstrul".
În timp ce se afla în Sabina Shoal, nava chineză a ancorat la 800 de metri de una dintre cele mai noi și mai mari nave ale Gărzii de Coastă filipineze desfășurate anterior în zonă, a precizat purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă filipineze într-o postare pe X.
CCG-5901 este de peste cinci ori mai mare decât nava filipineză, BRP Teresa Magbanua.
"Este o intimidare din partea Gărzii de Coastă chineze", a declarat Tarriela în timpul unui forum sâmbătă, potrivit Reuters. Dar el a spus că Filipine nu va da înapoi în privința revendicărilor sale din Marea Chinei de Sud. "Nu ne vom retrage și nu ne vom lăsa intimidați", a adăugat Tarriela.
Când a fost întrebat despre revendicările filipineze în timpul unei conferințe de presă, Ministerul chinez al Afacerilor Externe a negat că zona în cauză ar face parte din zona economică exclusivă a Filipinelor.
"Navele militare și de poliție ale Chinei care patrulează și aplică legea în apele din apropierea Xianbin Jiao sunt în conformitate cu legislația internă a Chinei și cu dreptul internațional", a declarat purtătorul de cuvânt Lin Jian, folosind termenul chinez pentru Sabina Shoal.
China revendică "suveranitatea incontestabilă" asupra aproape întregii Mări a Chinei de Sud și asupra majorității insulelor și bancurilor de nisip din cadrul acesteia, inclusiv asupra multor caracteristici care se află la sute de mile de China continentală.
Mai multe guverne, inclusiv Manila, au revendicări concurente.
În 2016, un tribunal internațional de la Haga s-a pronunțat în favoarea Filipinelor într-o dispută istorică, concluzionând că China nu are niciun temei juridic pentru a pretinde drepturi istorice asupra celei mai mari părți a Mării Chinei de Sud.
Beijingul a ignorat însă hotărârea. În schimb, și-a impus din ce în ce mai mult revendicările teritoriale maritime, navele Gărzii de Coastă chineze - întărite de bărci ale miliției - fiind implicate în mai multe ciocniri în ultimul an, care au avariat nave filipineze și în care marinarii filipinezi au fost răniți de tunuri cu apă.
În iunie, în timpul unei ciocniri din apropierea Second Thomas Shoal, ofițerii Gărzii de Coastă chineze au amenințat soldații filipinezi cu un topor și alte unelte cu lamă sau ascuțite și le-au tăiat barca de cauciuc. Un soldat filipinez și-a pierdut un deget mare în timpul confruntării.
Potrivit lui Ray Powell, expert în Marea Chinei de Sud și director al SeaLight la Gordian Knot Center for National Security Innovation din cadrul Universității Stanford, CCG-5901 nu a fost implicat în acel incident, dar de atunci cutreieră zone din ZEE a Filipinelor.
"Imediat după impasul dramatic de la Second Thomas Shoal ... Monstrul a vizitat aproape toate avanposturile filipineze și elementele cheie din Marea Chinei de Sud", a declarat Powell.
Powell și alți analiști spun că intimidarea este una dintre principalele sarcini ale CCG-5901, care este mai mare decât orice navă obișnuită a pazei de coastă din lume (un spărgător de gheață specializat al pazei de coastă a SUA este mai mare) și depășește chiar și distrugătoarele Marinei SUA.
Distrugătoarele din clasa Arleigh Burke cântăresc 9 700 de tone sau mai puțin și sunt cu aproximativ 35 de picioare mai scurte decât CCG-5901.
National Security Cutters ale Pazei de Coastă a SUA cântăresc 4 500 de tone, o treime din dimensiunea CCG-5901.
Într-o comparație a puterii de foc, CCG-5901 depășește, de asemenea, cutterele americane, cu două arme principale de 76. Dimensiunile sale masive îi permit să își intimideze vecinii, evitând în același timp implicațiile escaladatorii ale trimiterii unei nave militare cu carcasă gri", a declarat Powell, referindu-se la navele marinei.
Gărzile de Coastă, cunoscute sub numele de nave cu cocă albă din cauza culorii lor, sunt de obicei desemnate pentru aplicarea legii și operațiuni de căutare și salvare.
Garda de Coastă a SUA, de exemplu, face parte din Departamentul de Securitate Internă al SUA, nu din Departamentul Apărării, deși navele Gărzii de Coastă a SUA pot intra sub controlul Marinei SUA în anumite scenarii.
Garda de Coastă a Chinei face parte din Poliția Armată Populară a țării, care este sub comanda Comisiei Militare Centrale.
Analiștii spun că aceasta este o diferență cheie între cele două agenții de pază de coastă. "Nu este într-adevăr destinată să îndeplinească misiuni tradiționale de pază de coastă, ci este folosită în principal ca element central al forței maritime paramilitare a Chinei", a spus Powell despre "Monstrul".
Carl Schuster, fost director de operațiuni la Centrul comun de informații al Comandamentului Pacific al SUA, a spus că dimensiunea și echipajul CCG-5901 îi permit să fie o navă centrală de comandă pentru o operațiune mai mare.
El a menționat că un portavion al marinei chineze a operat, de asemenea, în apropierea Filipinelor în ultimele săptămâni și că combinația celor două este un efort coordonat de a demonstra Manilei puterea navală chineză copleșitoare.
China are atât cea mai mare dotare marină din lume, în ceea ce privește numărul de nave, cât și cea mai mare gardă de coastă din lume.
Collin Koh, cercetător la S. Rajaratnam School of International Studies din Singapore, a declarat că "Monstrul" arată capacitatea armatei chineze de "dominație prin escaladare", adăugând că nava trimisă anterior de Filipine în Sabina Shoal, Teresa Magbanua, a fost una dintre cele mai bune.
Garda de Coastă chineză "nu vrea să fie depășită, astfel că acest monstru a apărut pentru a arăta cine are un set mai mare de mușchi", a declarat Koh.