Ce au găsit primii oameni care au ajuns la locul prăbușirii elicopterului în care se afla Raisi: Să nu aprindeți vreo țigară
Procesiunea pentru funeraliile președintelui iranian a început marți (21 mai). Ebrahim Raisi și ceilalți oficiali morți în accidentul aviatic de duminică vor fi purtați prin mai multe orașe din Iran, apoi duși în capitala Teheran.
Cauzele prăbușirii elicopterului sunt deocamdată neclare. O ipoteză vehiculată este că pilotul nu a mai stăpânit aparatul de zbor în condiții de vreme rea și ceață densă.
Procesiunea funerară a început la Tabriz, orașul din zona muntoasă unde s-a prăbușit elicopterul în care se afla președintele iranian, ministrul de Externe și alți oficiali.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Trupurile lor vor fi purtate prin mai multe orașe, unde mii de oameni au ieșit în stradă pentru a le întâmpina. Apoi vor fi duse în capitala Teheran pentru slujba de înmormântare.
Între timp, au apărut imagini cu primii oameni care au reușit să ajungă la locul accidentului.
-Hossein, elicopterul este aici, e aici, vino sus, vino repede.
-Haji (Raisi), unde ești?
-Aici, i-am găsit trupul!
-Câți sunt? Sunt cinci trupuri?
-Să nu aprindeți vreo țigară!
Epava elicopterului era parțial arsă, iar victimele carbonizate
Locul prăbușirii a fost descoperit cu o dronă de recunoaștere trimisă de Turcia. Presa de la Teheran a ținut să precizeze însă că toate căutările au fost realizate exclusiv de iranieni. Două mii de oameni au verificat minuțios versantul.
Operațiunile au durat aproape 18 ore. Epava elicopterului era parțial arsă, iar victimele carbonizate. Dar șeful Agenției pentru Situații de Urgență a transmis că nu sunt necesare teste ADN pentru identificarea trupurilor fără viață.
Între timp, o echipă de anchetatori și tehnicieni, coordonată de șeful Armatei iraniene, a început investigația la locul accidentului. Trebuie să afle cauza prăbușirii, pusă deocamdată pe seama condițiilor meteo. În imaginile transmise de presa iraniană, dar și de cea turcă, se văd bucăți din elicopter printre copaci, pe un teren noroios.
Unul dintre pasageri era Mohammad Ali Al-Hashem, Imamul Rugăciunii de Vineri din Tabriz, orașul de destinație al convoiului aerian. Potrivit șefului Agenției pentru Situații de Urgență, Al Hashem a supraviețuit o oră după prăbușire. Și, în acest timp, ar fi reușit să ia legătura prin telefon cu biroul președintelui.
Pe de altă parte, oficialii turci spun că elicopterul nu a emis semnale pentru a putea fi localizat după accident. Și că, fie sistemul fusese închis, din motive de securitate, fie aparatul de zbor nu-l avea în dotare. Elicopterul de tip Bell 212, de producție canadiană, fusese cumpărat la începutul anilor 2000.
Lupta pentru putere ar putea începe în Iran
După tragedie, analiștii occidentali cred că sunt șanse să fie declanșată o luptă pentru putere.
Arash Azizi, colaborator The Atlantic: „Ebrahim Raisi a fost un susținător al represiunii în Iran, foarte mult timp. Nu m-ar mira ca mulți să sărbătorească moartea lui. Nu cred că se va schimba ceva în regiune sau în ceea ce privește relația Iranului cu vecinii săi”.
Ali Vaez, consilier principal, International Crisis Group: „Este un sistem care a mai gestionat acest tip de tulburări în trecut. Așa că, pe termen scurt, se poate descurca bine cu apele tulburi. Dar, pe termen lung, este un sistem falimentar ideologic”.
Statele Unite au emis diverse sancțiuni, de-a lungul timpului, la adresa lui Raisi. În ultii ani, el a fost acuzat de uciderea mai multor protestatari.
Matthew Miller, purtător de cuvânt al Departamentului de Stat: „Regretăm orice viață umană pierdută. Dar asta nu schimbă faptul că (Raisi) avea mâinile murdare de sânge”.
Lloyd Austin, Ministerul Apărării al SUA: „SUA nu au avut nicio legătură cu acestă prăbușire. De vină ar putea fi o diverse cauze, o defecțiune tehnică, o eroare de pilotaj...”