BREXIT. Cat de complicat ar fi un proces de iesire a Marii Britanii din UE: "Divortul va consuma timp si va fi greoi"
Marea Britanie va intra pe un teren nou in cazul care va vota joi sa paraseasca Uniunea Europeana, in conditiile in care nicio tara nu a facut acest lucru pana in prezent si ca aceasta posibilitate este prevazuta in tratatele UE.
Citeste si:
►Ce se va intampla in prima saptamana dupa referendum, daca britanicii voteaza sa paraseasca UE
►Migratia, principalul motiv pentru care Marea Britanie vrea sa iasa din UE. Cum i-ar afecta pe romani un eventual Brexit
►Un site britanic a facut o medie a ultimelor sondaje cu privire la BREXIT. Ce avans au proeuropenii, cu o zi inainte de vot
►Avertismentul miliardarului George Soros fata de un posibil BREXIT: "Va urma o vinere NEAGRA, votantii vor fi mai saraci"
►Tabara pro-UE pierde din avans in sondaje. Mesajul lui David Cameron cu 2 zile inainte de referendum: "Totul s-a sfarsit!"
►"Brexit? Suna a magazin". Americanii, indiferenti in fata iesirii Marii Britanii din UE, desi toata economia ar fi afectata
Articolul 50 al Tratatului de la Lisabona din 2009 prevede ca "orice stat membru poate decide sa se retraga din Uniune, in conformitate cu regulile sale constitutionale".
Alegeri 2024
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
Acest text cere UE sa negocieze un acord cu statul care pleaca, prin care sa se stabileasca "modalitatile retragerii sale, care sa tina cont cadrul relatiei sale viitoare cu Uniunea".
Chiar daca nu se poate ajunge la un asemenea acord, tratatele UE vor inceta sa se aplice tarii care pleaca la doi ani dupa ce statul respectiv isi notifica intentia de a parasi blocul, mai putin in cazul in care statele membre UE decid in mod unanim sa prelungeasca acest termen-limita.
In pofida faptului ca Articolul 50 enunta procedura de retragere, unii analisti au avertizat ca un Brexit - cum este cunoscuta posibila retragere a Marii Britanii din UE - nu va fi un proces usor.
Unii cred ca Marea Britanie nu poate fi in masura sa obtina conditii favorabile de negociere in baza Articolului 50, intrucat textul prevede ca "statul membru care se retrage nu participa la discutiile (UE) (...) sau la deciziile in acest sens".
State membre UE frustrate ar putea, de asemenea, sa nu accepte exigentele britanice. Oficiali europeni au avertizat ca un vot in favoarea retragerii va fi definitiv si au exclus ideea ca el ar putea pur si simplu sa deschida Londrei calea catre negocierea unor conditii mai bune in vederea unei ramaneri in UE.
Insa campania "Vote Leave" argumenteaza ca nu este neaparat necesar sa se foloseasca Articolul 50 si afirma ca, mai intai, vor avea loc "negocieri informale" in vederea explorarii unei alte cai, impreuna cu UE, care sa fie "in interesul ambelor" parti.
Cu toate acestea, premierul britanic David Cameron a anuntat ca va declansa Articolul 50 in cazul in care alegatorii se pronunta pentru un Brexit.
Negocierile care vor urma ar putea sa fie dificile si pe alte fronturi. Articolul 50 prevede, de exemplu, ca orice acord in vederea unei retrageri este necesar sa primeasca "consimtamantul" Parlamentului European (PE), ai carui membri sunt susceptibili sa aiba puncte de vedere foarte diferite cu privire la un Brexit.
Acordul nu este necesar sa fie ratificat de catre statele membre UE. Insa un asemenea proces este necesar pentru orice modificare a tratatelor sau acordurilor internationale care vor fi necesare in legatura cu retragerea - ca de exemplu un acord de liber-schimb.
Mai multe relatii pe care UE le are cu alte tari vecine au fost vehiculate ca modele pentru Marea Britanie, inclusiv cele cu Norvegia, Elvetia sau Turcia.
Insa Open Europe, un grup de reflectie, preconizeaza ca toate acestea reprezinta "inconveniente majore" pentru Marea Britanie, in comparatie cu avantajele de care regatul se bucura in prezent in calitate de membru UE.
Unii au desemnat Groenlanda ca un posibil precedent pentru un Brexit. Acest teritoriu autonom danez a parasit Comunitatea Economica Europeana (EEC) in 1985.
Insa unii analisti argumenteaza ca introducerea Articolului 50 in Tratatul de la Lisabona, in 2009, a creat o schimbare juridica atat de importanta, incat nu poate avea loc o comparatie cu retragerea Groenlandei.
"Prevederile Articolului 50 arata clar ca divortul va consuma timp si va fi un proces greoi", afirma Agata Gostynska-Jakubowska de la Centre for European Reform. "Daca britanicii voteaza sa paraseasca UE, nu va exista cale de intoarcere", subliniaza ea.