BBC: Unde duc rușii grânele pe care le fură din Ucraina și prin ce chinuri trec fermierii din zonele ocupate
Jurnaliștii BBC au vizat zonele ocupate de ruși în Ucraina, pentru a strânge dovezi privind cărora trupele lui Putin fură în mod sistematic cereale și alte produse de la fermierii locali.
Vezi aici ultimele informații despre Războiul din Ucraina | LIVE UPDATE
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
BBC a demarat o anchetă amplă despre situția grânelor din Ucraina pe care le-ar fura de mai multă vreme forțele Kremlinului. Astfel, jurnaliștii britanicii au discutat cu fermieri ucraineni și au analizat imagini din satelit și date de transport maritim pentru a afla unde se duc grânele din Ucraina.
La câteva zeci de kilometri de linia frontului, un fermier pe care jurnaliștii BBC l-au numit Dmytro, pentru a-i proteja identitatea, descrie cum afacerea pe care a „cultivat-o” timp de 25 de ani a fost pierdută în cele patru luni de ocupație rusă.
BBC a încercat să contacteze peste 200 de fermieri ucraineni ale căror terenuri se află acum pe teritoriul ocupat de Rusia. Astfel, Dmytro a fost unul dintre puținii fermieri care a avut curajul să se întâlnească cu jurnaliștii britanici.
„Ne-au furat cerealele. Ne-au distrus spațiile, ne-au distrus echipamentele”, a spus Dmytro, care a mai precizat că forțele rusești ocupă acum 80% din zecile de mii de hectare pe care le cultivă și le acuză că fură cereale la scară industrială.
Camerele de supraveghere de pe unul dintre amplasamentele companiei au surprins momentul în care au sosit rușii. BBC subliniază că a blurat unele dintre împrejurimi pentru a proteja identitatea proprietarilor fermei.
Camioanele cu cereale au fost furate, iar Dmytro spune că pe câteva dintre ele au fost montate dispozitive de urmărire GPS.
BBC afirmă că prin aceste aceste date a observat vedea că au plecat spre sud în Crimeea, pe care Rusia a anexat-o în 2014, și apoi în Rusia.
Din datele GPS, ambele camioane s-au oprit în apropierea unei instalații de depozitare - identificată ca fiind un loc de descărcare și depozitare a cerealelor - în orașul Oktyabrske din Crimeea.
Într-o imagine din satelit din 14 iunie se poate vedea un șir interminabl de camioane aflate lângă unul dintre depozitele de cereale.
Cozi de TIR-uri la frontieră
Este foarte greu de urmărit transporturile individuale de cereale furate, dar există o mulțime de dovezi că o mare parte din acestea ajung mai întâi în Crimeea, mai notează britanicii. Există imagini din satelit la două puncte de intrare cheie - la Chonhar și Armiansk - în care se poate vedea o mulțime de vehicule, care ar putea fi folosite pentru a transporta cereale și alte produse.
O imagine de la punctul de intrare Chonhar, realizată la 17 iunie, arată o linie de camioane de peste 5 km lungime.
Acest nivel de trafic rutier în Crimeea este neobișnuit, deoarece Ucraina nu a avut acces la această zonă de când a fost anexată de Rusia în 2014 și a exportat cereale și alte produse din alte părți.
Imaginile din satelit ale orașului Dzhankoi din Crimeea arată camioanele care așteaptă pe un drum lângă o instalație de depozitare a cerealelor și lângă gara conectată.
Imaginile arată trenuri de marfă - cu vagoane de tipul celor folosite pentru transportul cerealelor și al altor produse - în stația de lângă instalația de depozitare.
Trenurile de la Dzhankoi sunt conectate la porturile Sevastopol și Kerch, de unde produsele pot fi mutate în Rusia sau în străinătate.
Unde se duce grâul ucrainean după Crimeea?
"Mai întâi duc grânele în Crimeea anexată, unde le transportă în porturile Kerch sau Sevastopol, apoi încarcă grânele ucrainene pe navele rusești și merg în strâmtoarea Kerch", spune Andrii Klymenko, expert la Institutul pentru Studii Strategice la Marea Neagră din Kiev, care monitorizează în mod regulat mișcările navelor în jurul Crimeei.
"Acolo, în strâmtoarea Kerch, între Crimeea și Rusia, ei transferă cereale ucrainene de pe nave mici pe vrachiere, unde sunt amestecate cu cereale din Rusia - sau, în unele cazuri, navighează spre această zonă doar pentru a da impresia că se încarcă cu cereale rusești", a completat el.
Mai mult, cerealele din Ucraina ar fi exportate cu certificate rusești.
Apoi, navele s-au îndreptat deseori spre Siria sau Turcia.
Ministrul turc de externe, Mevlut Cavusoglu, a declarat că au investigat afirmațiile privind transportul de cereale ucrainene în Turcia și că până acum nu au găsit nicio dovadă.
"Am văzut că portul de plecare al navelor și originea mărfurilor este Rusia în înregistrări", a spus el.
Volum neobișnuit de activitate în Sevastopol
Imaginile din satelit de la terminalul de cereale Avlita din portul Sevastopol, situat în vestul Crimeei, arată un nivel ridicat de activitate pe tot parcursul lunii iunie, cu materiale galbene, care corespund culorii cerealelor, fiind încărcate pe o serie de nave.
BBC susține că a analiat imagini ale aceluiași terminal în luna iunie din ultimii ani, iar acest volum de activitate pare a fi neobișnuit de mare.
Unii experți cu care am vorbit au declarat că această activitate ar putea fi explicată doar prin cereale transportate din Ucraina continentală. "Crimeea nu prea cultivă multe cereale pentru export", spune Maria Bogonos, expert în politici agricole la Școala de Economie din Kiev.
De asemenea, Bogonos mai spune că nu ar avea sens din punct de vedere geografic ca Rusia să folosească Sevastopolul pentru a-și exporta propriile cereale.
Dar Mike Lee, expert în agricultură la Green Square Agro, care a lucrat atât în Ucraina, cât și în Rusia, spune că unele cereale care ies din Crimeea ar putea face parte dintr-un stoc de cereale din recolta de anul trecut, păstrate în depozite din cauza războiului. "Crimeea se află sub controlul Rusiei, dar lanțurile de aprovizionare au fost afectate și acolo".
Navele care-și opresc dispozitivele de urmărire
Din Crimeea, autoritățile americane și ucrainene, precum și rapoartele presei au numit nouă nave despre care se crede că au transportat în străinătate cereale ucrainene furate.
Folosind date de la Lloyd's List Intelligence, BBC a urmărit aceste nave în călătoriile dintre Crimeea și porturile din Turcia și Siria începând cu luna aprilie.
Lloyd's List Intelligence spune că navele au folosit ceea ce specialiștii în domeniul maritim ar descrie ca fiind practici de navigație "înșelătoare" - dezactivându-și dispozitivele de urmărire de la bord atunci când intrau în Marea Neagră sau când se deplasau în jurul strâmtorii Kerch, în apropiere de Crimeea.
Atunci când tracker-ele se activează din nou, navele navighează spre sud și multe dintre ele raportează o adâncime mai mică a apei, ceea ce sugerează că au luat marfă în timpul penei de curent.
În ciuda lipsurilor din istoricul lor de urmărire, imaginile din satelit au dezvăluit unde au fost unele dintre nave.
Imagini provenite de la sateliții Maxar arată nava Matros Pozynich din Sevastopol, în Crimeea, la mijlocul lunii mai. În timpul acestei călătorii, a navigat până în strâmtoarea Kerch, a avut o pană de semnal timp de cinci zile, iar apoi a reapărut la sute de mile sud în Marea Neagră. Ulterior, a fost fotografiat în portul sirian Latakia, dar avea sistemul de urmărire oprit.
În conformitate cu Convenția SOLAS (Safety of Life at Sea / Siguranța vieții pe mare) a Națiunilor Unite, navele trebuie să aibă în permanență sistemul de urmărire pornit, cu excepția cazului în care acest lucru reprezintă o amenințare la adresa siguranței și securității lor, de exemplu, din cauza pirateriei.
Michelle Wiese Bockmann, editor de piață la Lloyd's List Intelligence, consideră că nu există nicio justificare pentru oprirea sistemelor de urmărire în apropiere de Crimeea sau de coasta siriană.
"Această practică nu este în mod clar legată de riscurile de piraterie. Alte nave au transponderele pornite, așa că de ce să nu o facă și ele?", spune Bockmann.
BBC a obținut, de asemenea, documente întocmite de autoritățile de ocupație rusești, în care sunt enumerate fermele unde urmează să fie transferate cereale.
Autoritățile ruse, fără răspuns în fața acuzațiilor
O investigație separată realizată de BBC Rusia și BBC Ucraina a arătat că, în unele cazuri, rușii îi forțează pe fermierii ucraineni să vândă cereale la prețuri mult sub cele de pe piață și să semneze documente care să dovedească faptul că au fost cumpărate "legal".
În timp ce primele rapoarte erau în general de furt pur și simplu de către forțele rusești, fermierii sugerează că a avut loc o schimbare de tactică, deoarece rușii își dau seama că, dacă nu plătesc nimic, recoltele viitoare ar putea fi sabotate. Fermierii spun că trebuie să accepte prețurile mici deoarece nu au alternativă și trebuie să cumpere combustibil și să plătească muncitorii.
Emilie Pottle, un avocat specializat în drept internațional, a declarat pentru BBC că aceste acțiuni pot încălca Convenția de la Geneva și normele Curții Penale Internaționale (CPI) care reglementează puterile ocupante.
BBC informează că a încercat să ia legăturat cu autoritățile ruse privind aceste acuzații, dar în zadar.