Reportaj cu camera ascunsa. Salina Slanic Prahova, "comoara" din subteran de care autoritatile locale isi bat joc

×
Codul embed a fost copiat

Romania are locuri frumoase si sub pamant, dar nu stie sa le exploateze. Minele de sare ar putea aduce de 10 ori mai multi turisti, daca ar fi bine administrate.

Inspectorul Vacanta a vizitat doua mine de sare si a gasit nereguli care pot alunga vizitatorii. Daca patiti la fel, nu ezitati sa ne scrieti si sa ne trimiteti imagini. Salina din Slanic Prahova atrage turisti pentru aerul din subteran, care ii ajuta pe cei care sufera de plamani, reumatism ori boli cardiovasculare. Dar, pana sa ajunga in subteran, vizitatorii abia respira in galeria de coborare, din cauza noxelor produse de microbuzele de transport. Restaurant nu exista si nici suficient echipament sportiv.

In comparatie, Salina de la Praid are de toate: si cinema si crama si restaurant.

Reportaj cu camera ascunsa

Un drum la Slanic Prahova nu e deloc o idee rea. Puteti vizita salina, din fosta mina de sare Unirea. Accesul in subteran se face cu microbuze de aproape doi ani, de cand liftul s-a defectat.  Coborirea in mina se face cu masini care nu mai sunt la prima tinerete. Iar traseul e accidentat si dureaza 15 minute. Asa ca, inarmati-va cu rabdare.

Citește și
hotel
Pensiunea unde "nu exista mic dejun" si turistii sunt afumati de gratare si in camere. Ce urmeaza insa cand ajungi la terasa
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Cel mai neplacut este insa faptul ca aerul din galeria de coborare, pana la intrarea efectiva in mina, devine irespirabil, din cauza noxelor produse de autovehicule.

Turist: "…noxele astea nu e normal sa intre aici. Ca vii aici pentru aerul curat. Nu stiu de ce nu se doreste ca salina asta sa fie mult mai frumoasa. Slanicul e al 3 lea in lume cu aerul pe care il are…"

Nicolescu Costin, director Salina Prahova: "Nu mai era alta solutie decat transportul auto. Care se facea pe acea cale de acces comuna cu mina in exploatare."

Turistii coborau cu liftul si nu prin tunel cu microbuzele, despre care spun ca polueaza aerul din salina. Aceste lifturi au functionat pana in 2014 si faceau ca durata unei coborari sau urcari sa nu depaseasca 2 minute. De ce nu se repara lifturile? Din lipsa de bani, ni se spune. Directorul salinei estimeaza costurile la 8 milioane de euro.

Presa locala sustine insa ca adevarul ar fi altul: existenta unor interese intre firma de transport si conducerea salinei.

Reporter: "Cum ati ales transportatorul, firma?"
Nicolescu Costin, director Salina Prahova: "Pana cand a fost aprobata procedura de achizitie a noului transport, am functionat prin prelungire de contract, prin aditionale cu acea firma care asigura transportul din 2014."

Asadar, firma care a castigat contractul e cea care asigura transportul angajatilor, inainte de defectarea lifturilor. GRIRO TRANSPORT SRL a fost, de altfel, unicul participant la licitatie.

Grigore Aurel, director tehnic GRIRO TRASNPORT SRL: "In 2015 s-a scos iar la licitatie si in 2016 din nou, deci s-a mers pe comanda doua luni."

Firma primeste 65 de lei pe cursa, iar contractul prevede 10.500 de curse pe an. Asta inseamna un castig anual de peste 680.000 de lei pentru firma de transport si alte 2,3 milioane de lei pentru salina.

Nicolescu Costin, director Salina Prahova: "E posibil sa construim un restaurant sa dotam cu toate cele, dar cealalta cu ... cand va fi un mijloc de transport - lift - nu am curaj sa precizez."

Odata ajunsi in salina, veti gasi acolo cateva locuri amenajate, pentru cei care vor sa faca miscare. Echipament sportiv insa, nu. Mai pe romaneste, cine vrea sa bata mingea trebuie sa si-o aduca de acasa.

Exista un loc de joaca pentru copii, cu 2 tobogane gonflabile si o cursa cu obstacole. Adultii pot sta la o terasa. Cateva mese si scaune de plastic, aruncate la intamplare.

Mai sunt doua magazine, din care unul cu suveniruri. Dupa cateva minute, apare si vanzatoarea. A fost retinuta de un turist nemultumit care voia sa joace billiard, dar ii lipseau cateva bile. Rezolutia a fost clara: ori joaca asa ori pleaca.

Singurul magazin din salina vinde doar chipsuri, cornuri cu ciocolata sau biscuiti. Daca vreti ceva sanatos trebuie sa va aduceti singuri.

Experienta este totusi unica, pentru cineva care intra intr-un astfel de loc pentru prima oara. Salina din Slanic e recunoscuta ca fiind cea mai mare din Europa, se afla la 208 metri sub pamant, iar microclimatul care s-a creat inauntru e foarte sanatos pentru plamani, pentru tratarea reumatismului, dar si in cazul afectiunilor cardiovasculare.

Plecam in cealalta parte a tarii si vizitam si Salina de la Praid. Pana la poarta galeriei se merge tot cu autobuze. Mai apoi, turistii trebuie sa coboare pe jos cateva sute de trepte. Iar asta e o problema pentru foarte multi vizitatori.

Turista din Coreea de Sud: "Scarile sunt foarte periculoase pentru mine, nu ar trebui sa fie atat de abrupte."

Totul e amenajat frumos si te simti de parca ai fi intr-un oras subteran. Salina de la Praid atrage din ce in ce mai multi turisti, pentru plimbari, distractie si tratament.

Reprezentant salina Praid: "Avem grupuri organizate din tara si strainatate. Am avut si din Brazilia si din Australia."

Inauntru exista restaurant, muzeu, cinematograf, o crama si chiar si o capela. Turistii pot face sport cu profesori calificati. Combinatia intre balon si rachete de badmington pare sa fie atractiva.

Tot aici exista si un parc de aventura cu tiroliene, unic in lume, dar si o galerie uriasa, unde au fost amenajate locuri de joaca pentru copii.

Chiar si asa, salina de la Praid se poate lauda cu 5000 de vizitatori mai multi in 2016, comparativ cu anul trecut pe vremea asta.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Renumit pe vremea comunistilor si ingropat in gunoi in 2016. Cum arata un complex turistic celebru de langa Capitala
Renumit pe vremea comunistilor si ingropat in gunoi in 2016. Cum arata un complex turistic celebru de langa Capitala

Stralucitoare in anii comunismului, multe hoteluri si baze de agrement sunt acum in paragina.

Pensiunea unde
Pensiunea unde "nu exista mic dejun" si turistii sunt afumati de gratare si in camere. Ce urmeaza insa cand ajungi la terasa

E varf de sezon pe litoral, iar unii turisti vor sa evite aglomeratia, asadar isi pot petrece concediul pe malul unui lac sau in mijlocul padurii, la o pensiune linistita. Oriunde ar ajunge, toti ne pot scrie si trimite imagini daca se simt inselati.

Sirul de capcane pe care le are de infruntat un turist in Bucuresti. Ce se intampla daca vorbesti in engleza in Gara de Nord
Sirul de capcane pe care le are de infruntat un turist in Bucuresti. Ce se intampla daca vorbesti in engleza in Gara de Nord

Pentru ca nu are grija de turisti, Bucurestiul ramane in urma capitalelor europene.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.