Criza sanitară i-a ținut pe bolnavi doi ani departe de spitale, iar asta explică aglomerația înregistrată în prezent.

Analizele și procedurile medicale decontate de stat sunt tot mai greu de obținut. Fondurile nu au fost niciodată suficiente, însă oamenii se obișnuiseră cu ideea programării cu câteva luni înainte. Acum, „Inspectorul Pro” a surprins în policlinici la ce umilințe sunt supuși cei care speră să prindă un loc pe lista analizelor și investigațiilor gratuite.

Oamenii și-au neglijat afecțiunile în cei doi ani de pandemie, iar scumpirile din ultimele luni le-au tăiat multora șansa de a se trata în regim privat. Analizele și investigațiile medicale gratuite au rămas și ele un lux, devreme ce numărul tot mai mare al pacienților se lovește de plafonul insuficient al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

În februarie, spre exemplu, cererea depășea cu 25 la sută oferta, cu mult față de aceeași perioadă a anului trecut, când depășirea era de numai 7 procente.
 

Policlinica Titan, un calvar pentru oamenii bolnavi

Inspectorul PRO a mers să verifice modul în care decurge sistemul analizelor decontate de stat. La Policlinica Titan din București, unde funcționează în prezent zeci de cabinete private care lucrează cu statul, batjocura este, într-adevăr, mare. Clinica privată de la parter nu face programări. Și îi ține pe oameni afară, în picioare, ore în șir, până le vine rândul în cabinet. Se merge pe sistemul primul sosit, primul servit.

Când se deschide ușa, oamenii se înghesuie și se iau la ceartă. În ziua în care echipa a filmat, a fost chemată poliția ca să restabilească ordinea.

Nu e de mirare că la această clinică, plafonul oferit de CNAS, se epuizează în primele trei zile ale lunii. Pe nimeni nu interesează dacă aceia care rămân pe dinafară mai pot aștepta până luna următoare.

Sprijinită într-o cârjă, o bătrână se clatină. A stat degeaba la aceeași coadă și cu o zi înainte. Chiar dacă se simte rău, din prea mult bun simț, își ascunde suferința.

Bătrână: „Sunt atâția oameni, cum să mă duc eu în față cu cârja? Să fim sinceri. Și ei sunt bolnavi ca și mine.”

Reporter: Și rezistați încă o zi?

Bătrână: „N-am încotro. Bătaie de joc, pur și simplu. Stai atât...”

Am încercat să lămurim cine se face vinovat la Titan pentru tot acest haos. Echipa nu a fost lăsată să intre.

Paznic: „Ieșiți afară!”

Reporter: Care-i motivul pentru care nu am voie înăuntru?

Paznic: „N-aveți voie...”

Reporter: Dați-mi motivul...
 

Întârzieri uriașe în cazul programărilor

Echipa a mers cu aceste imagini revoltătoare la Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS: „Aici e o problemă, pentru că oamenii trebuie programați. Aici... Asta denotă lipsa de organizare clară! Pentru că nu e normal ca oamenii să fie chemați la aceeași oră, în aceeași zi.”

Și în cazul programărilor, oamenii se lovesc de întârzieri la fel de mari. Indiferent dacă este vorba despre analize sau investigații, limita medie de așteptare este de trei luni pentru a putea beneficia de pachetele medicale decontate de stat.

La unele clinici, programările sunt deja făcute până în vară.

Bolnavii cronici ar trebui să fie scutiți de astfel de umilințe. Casa Națională de Asigurări de Sănătatate a gândit pentru ei o nouă reglementare.

A conceput o lista cu șapte categorii de afecțiuni grave și obligă clinicile să-și programeze pacienții la analize și investigații în maximum cinci zile de la solicitarea acestora. Scuza că nu sunt bani nu ar trebui să mai existe.

Potrivit CNAS, furnizorii acestor servicii medicale ar urma să-și recupereze sumele în luna următoare, dintr-un fond suplimentar. Ordinul a intrat în vigoare în octombrie 2021. În policlinici, însă, nu se respectă.

Femeie: „Eu, la cardiologie, m-a programat peste 3 luni. Până atunci, pot să fiu îngropată și cu parastasul făcut...”

Femeie: „Niște analize vreau să-mi fac și eu de insulină... Dar n-avem fonduri... Niște tipe așa fițoase ele și până deschid gura, te apucă toate cele...”

Reporter: Dar nu te ia în funcție de gravitate, dacă e ceva cronic, dacă...

Femeie: „Indiferent... Eu am avut diabet, care e cronic.”

Reporter: Ești un număr...
 

Recomandările CNAS

Echipa a prezentat și aceste marturii Mihaelei Tănase, purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS: „Clar doamna este diagnosticată cu diabet. Diabetul este una dintre afecțiunile pentru care monitorizarea se asigură peste valoarea de constract. Niciun laborator nu putea să refuze efectuarea acestei investigații pe motiv că a epuizat fondurile pe luna respectivă!”

În astfel de cazuri, reprezentanții CNAS recomandă oamenilor să facă plângeri. Cabinetele reclamate pot fi sancționate, până la desfacerea contractului cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Din păcate, în lipsa controalelor, oamenii sunt nevoiți să se așeze din nou la cozi și-n luna următoare, ca să prindă un loc în cabinetele medicale.