Marcajele neconforme de pe șoselele României contribuie la mii de decese anual. Problemele identificate de Inspectorul PRO

×
Codul embed a fost copiat

Siguranţa în trafic depinde enorm şi de marcajele rutiere. Doar că în România investiţiile sunt la pământ, iar asta se vede din păcate din statistica accidentelor grave de circulaţie.

Deşi legislaţia ne obligă să folosim benzi acustice, pe toate şoselele de mare viteză autostrăzile noastre au porţiuni de kilometri nemarcate ori sunt vopsite clasic fără elemente de siguranţă. În faţa echipei de la ''Inspectorul Pro'' cei de la Autoritatea Rutieră admit că nu pot verifica starea drumurilor atât de des pe cât le cere legea.

2.000 de români mor anual în accidente rutiere. Iar alte 9 mii de persoane sunt grav rănite şi rămân mutilate pe viaţă. Cifre negre care poziţionează România pe locul doi în Europa, după numărul nenorocirilor de pe şosea.

Multe dintre aceste tragedii ar putea fi evitate, spun organizaţiile neguvernamentale dacă marcajele rutiere ar fi făcute aşa cum prevede legea. Cu striaţii mari, pe laterale autostrăzilor, ca să transmită zgomot şi vibraţii în volan.

Ultima tragedie, care a avut loc între Bucureşti şi Piteşti, atrage atenţia asupra marcajelor neconforme de pe Autostrada A1.

Citește și
tramvai
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure

Impactul a fost violent. Şoferul TIR-ului a lovit una dintre maşini, iar pe cea de-a doua a aruncat-o sub camion şi a strivit-o. Un bărbat şi-a pierdut viaţa, iar alte două persoane au fost grav rănite.

Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor Rutiere, susţine că lipsa marcajelor rezonatoare ar fi contribuit la producerea acestei tragedii.

Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație: ”Orice detaliu poate face diferenţa între viaţă şi moarte".

Ca să demonstreze acest lucru, Codescu a apelat la un laborator mobil omologat şi specializat în siguranţa rutieră. Şi a constatat că marcajul rezonator - cu striaţii mari, care transmite zgomot puternic şi vibraţii în volan – lipseşte de pe autostrada A1.

Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație: "Este obligatoriu pentru astfel de drumuri cu o intensitate crescută de trafic şi cu o viteză de deplasare ridicată”.

Diferenţa se observă de altfel şi cu ochiul liber. Inspectorul PRO a testat ambele tipuri de marcaje.

Inspectorul Pro a descoperit că statul român a plătit 6 milioane de euro pentru o amplă lucrare de siguranţă rutieră. Din documente rezultă clar că şi pe A1 ar fi trebuit să avem marcaje rezonatoare. Obligatorii, de altfel, prin lege pe toate drumurile de viteză.

Cătălin Somode, directorul regionalei Bucureşti din Compania Naţională de Drumuri, nu recunoaşte însă că acestea lipsesc de pe A1.

Cătălin Șomode, director DRDP București: "Este în regulă, lucrarea este finalizată, în momentul de faţă. Nu au fost probleme cu privire la tipul de marcaj de acolo, montat. El a respectat caracteristicile prevăzute de producător, de furnizor şi de normele tehnice în vigoare".

Autoritatea Rutieră Română ar trebui să facă lumină în acest caz. Este instituţia obligată prin lege să verifice toate drumurile naţionale odată la 2 ani.

Mihai Alecu, directorul general, recunoaşte însă că nu face asta. Susţine că nu are destui angajaţi. Şi că 26 de auditori de siguranţă rutieră ar trebui să verifice 86 de mii de kilometri de drumuri.

Reporter: De asta nu aţi descoperit problema?

Mihai Alecu, director ARR: ”Din păcate, nu putem acoperi, raportat la factorul uman, resursa umană toată reţeaua de drumuri naţionale, din 2 în 2 ani".

Şi în timp ce ARR caută acum 44 de noi specialişti, ţările vecine ne dau clasă şi la siguranţa rutieră. Au trecut deja la o altă generaţie de marcaje. Cu benzi acustice care încep să cânte atunci când treci cu maşina peste ele.

 

Articol recomandat de sport.ro
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
Citește și...
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure

Centrele istorice ale orașelor străbătute de liniile de tramvai sunt zguduite zilnic de cutremure de mică magnitudine. Specialiștii spun că șinele uzate transmit vibrații care șubrezesc structura de rezistență a clădirilor.

Băile minerale Telega, o minune a naturii, zac în paragină de zeci de ani. Au aceeași salinitate ca Marea Moartă
Băile minerale Telega, o minune a naturii, zac în paragină de zeci de ani. Au aceeași salinitate ca Marea Moartă

Băile minerale Telega s-au format acum 500 de ani și sunt cunoscute pentru cel mai înalt grad de salinitate din țară. Institutul Balnear Francez le-a plasat pe locul doi în Europa și pe locul cinci în lume.

Roșii cu pesticide toxice în piețe. Inspectorul PRO a făcut descoperiri revoltătoare într-o comună din Galați
Roșii cu pesticide toxice în piețe. Inspectorul PRO a făcut descoperiri revoltătoare într-o comună din Galați

Mâncăm fructe și legume cu pesticide, pentru că marfa care ajunge pe mesele noastre este verificată sumar.   

Recomandări
ÎCCJ a declinat către Curtea de Apel Bucureşti judecarea dosarului în care Călin Georgescu a reclamat anularea alegerilor
ÎCCJ a declinat către Curtea de Apel Bucureşti judecarea dosarului în care Călin Georgescu a reclamat anularea alegerilor

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a declinat, luni, către Curtea de Apel Bucureşti judecarea dosarului în care Coaliţia pentru Apărarea Statului de Drept şi Călin Georgescu reclamă BEC şi mai multe instituţii ale statului pentru anularea alegerilor.

De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Un TikTok-er celebru a recunoscut că a primit bani și pentru promovarea lui George Simion, în campanie
Un TikTok-er celebru a recunoscut că a primit bani și pentru promovarea lui George Simion, în campanie

Anchetele care au stârnit numeroase controverse în ultima săptămână continuă. Luni, au ajuns rând pe rând la poliție Horațiu Potra, Bogdan Peșchir și TikTok-erul Makaveli.