Marcajele neconforme de pe șoselele României contribuie la mii de decese anual. Problemele identificate de Inspectorul PRO
Siguranţa în trafic depinde enorm şi de marcajele rutiere. Doar că în România investiţiile sunt la pământ, iar asta se vede din păcate din statistica accidentelor grave de circulaţie.
Deşi legislaţia ne obligă să folosim benzi acustice, pe toate şoselele de mare viteză autostrăzile noastre au porţiuni de kilometri nemarcate ori sunt vopsite clasic fără elemente de siguranţă. În faţa echipei de la ''Inspectorul Pro'' cei de la Autoritatea Rutieră admit că nu pot verifica starea drumurilor atât de des pe cât le cere legea.
2.000 de români mor anual în accidente rutiere. Iar alte 9 mii de persoane sunt grav rănite şi rămân mutilate pe viaţă. Cifre negre care poziţionează România pe locul doi în Europa, după numărul nenorocirilor de pe şosea.
Multe dintre aceste tragedii ar putea fi evitate, spun organizaţiile neguvernamentale dacă marcajele rutiere ar fi făcute aşa cum prevede legea. Cu striaţii mari, pe laterale autostrăzilor, ca să transmită zgomot şi vibraţii în volan.
Ultima tragedie, care a avut loc între Bucureşti şi Piteşti, atrage atenţia asupra marcajelor neconforme de pe Autostrada A1.
Impactul a fost violent. Şoferul TIR-ului a lovit una dintre maşini, iar pe cea de-a doua a aruncat-o sub camion şi a strivit-o. Un bărbat şi-a pierdut viaţa, iar alte două persoane au fost grav rănite.
Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor Rutiere, susţine că lipsa marcajelor rezonatoare ar fi contribuit la producerea acestei tragedii.
Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație: ”Orice detaliu poate face diferenţa între viaţă şi moarte".
Ca să demonstreze acest lucru, Codescu a apelat la un laborator mobil omologat şi specializat în siguranţa rutieră. Şi a constatat că marcajul rezonator - cu striaţii mari, care transmite zgomot puternic şi vibraţii în volan – lipseşte de pe autostrada A1.
Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație: "Este obligatoriu pentru astfel de drumuri cu o intensitate crescută de trafic şi cu o viteză de deplasare ridicată”.
Diferenţa se observă de altfel şi cu ochiul liber. Inspectorul PRO a testat ambele tipuri de marcaje.
Inspectorul Pro a descoperit că statul român a plătit 6 milioane de euro pentru o amplă lucrare de siguranţă rutieră. Din documente rezultă clar că şi pe A1 ar fi trebuit să avem marcaje rezonatoare. Obligatorii, de altfel, prin lege pe toate drumurile de viteză.
Cătălin Somode, directorul regionalei Bucureşti din Compania Naţională de Drumuri, nu recunoaşte însă că acestea lipsesc de pe A1.
Cătălin Șomode, director DRDP București: "Este în regulă, lucrarea este finalizată, în momentul de faţă. Nu au fost probleme cu privire la tipul de marcaj de acolo, montat. El a respectat caracteristicile prevăzute de producător, de furnizor şi de normele tehnice în vigoare".
Autoritatea Rutieră Română ar trebui să facă lumină în acest caz. Este instituţia obligată prin lege să verifice toate drumurile naţionale odată la 2 ani.
Mihai Alecu, directorul general, recunoaşte însă că nu face asta. Susţine că nu are destui angajaţi. Şi că 26 de auditori de siguranţă rutieră ar trebui să verifice 86 de mii de kilometri de drumuri.
Reporter: De asta nu aţi descoperit problema?
Mihai Alecu, director ARR: ”Din păcate, nu putem acoperi, raportat la factorul uman, resursa umană toată reţeaua de drumuri naţionale, din 2 în 2 ani".
Şi în timp ce ARR caută acum 44 de noi specialişti, ţările vecine ne dau clasă şi la siguranţa rutieră. Au trecut deja la o altă generaţie de marcaje. Cu benzi acustice care încep să cânte atunci când treci cu maşina peste ele.