Pățania unui șofer care a fost client „City Insurance”. Ce a descoperit când a vrut să-și reînnoiască polița
Șoferi, verificați cu atenție polița de răspundere civilă auto, mai ales dacă, în trecut, ați fost clienți „City Insurance”. Neregulile ies la iveală după falimentul societății și unele ating limita infracționalului.
Inspectorul Pro vă prezintă pățania unui client care s-a chinuit o jumătate de an să-și demonstreze nevinovăția într-un accident rutier pe care nu l-a comis. Cazul s-a plimbat rând pe rând între Autoritatea pentru Supraveghere Financiară și Fondul de Garantare a Asiguraților până ce ambele instituții au fost nevoite să recunoască eroarea.
Mihai a sesizat neregulile anul trecut, în plin scandal al prăbușirii City Insurance. Era asigurat la această firmă și a cerut oferte noi de la jucătorii serioși de pe piață. L-a mirat diferența de plată, mult peste previziunile sale.
A descoperit că polița i-a fost recalculată ca și când ar fi avut un accident în trecut. Știind că nu a fost implicat în niciun eveniment, a cerut informații de la Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România, pe scurt BAAR.
Mihai: "Mi s-a recomandat să întreb la BAAR, să îmi dea un certificat de daunalitate unde sunt cuprinse toate problemele tale, gen toate polițele și dosarele tale deschise. Surpriză: în 2020, aveam două dosare deschise plătite în 2021 și din aceasta cauză în 2022 am fost retrogradat și am trecut la preț mai mare."
Aceste două dosare de daună - care i-au fost imputate pe nedrept - l-au retrogradat, de la clasa bonus malus B8 la B6. Bonus malus este sistemul reglementat de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară care stabilește reducerile și majorările primelor plătite de asigurați, în funcție de daunele pe care le-au produs în anul anterior. De exemplu, B8 se acordă celor care timp de opt ani nu au avut accidente rutiere, caz în care reducerea la asigurare poate merge până la 50 la sută.
Mihai: "Dintr-odată eu aveam polițele deja trecut în B6, cu dauna plătita, nu m-a întrebat nimeni nimic. "
Cum de la BAAR nu a primit detalii privind cele două dosare de daună, a cerut explicații la City. A trimis un mail pentru clarificarea situației. Era noiembrie 2021. Niciun răspuns. Telefonic, șoferul a cerut apoi ajutor Autorității pentru Supravegere Financiară, pe scurt ASF. Aici a intrat în lanțul birocratic specific autorităților române.
De la ASF a fost redirecționat către FGA, adică Fondul de Garantare a Asiguraților, unde a făcut o sesizare, pe mail, pe 26 noiembrie. Cum nu a primit nici măcar un număr de înregistrare, a revenit pe 14 decembrie. Tot nimic. Încă un mail pe 14 ianuarie. Și un altul în aprilie. Răspunsul a venit în mai, după șase luni. Atunci i s-a spus că FGA nu poate rezolva situațiile de acest gen și că trebuie să se adreseze lichidatorului care se ocupă de falimentul City.
Mihai: "Am trimis acolo un mail, a mai durat o săptămână și am mai primit un răspuns, dar la mailul inițial din noiembrie 2021. (Reporter: Ați primit în mai). Da, în care mi s-a descris faptul că a fost o eroare, descrierea unui accident din Caraș Severin, cu trei mașini din Caraș Severin, deci două dosare. Unul a intrat în al doilea și al doilea a ricoșat în al treilea. Pe polița mea s-au reparat cele două mașini, nu a văzut nimeni de la City descrierea Caraș Severin trei mașini vinovat e cineva din Ilfov."
Cazul a fost catalogat drept o eroare după șase luni. Timp în care Mihai a plătit noua polița cu prețul mărit.
Explicația lichidatorului judiciar al lui City
Echipa de la Inspectorul Pro a cerut explicații lichidatorului judiciar al lui City. Ni s-a spus că între polița șoferului cu adevărat vinovat și cea a celui nevinovat este o diferență de o cifră, care lipsește. Și că datele au fost introduse de un inspector, iar dosarul a trecut prin mai mult verificări până ce au fost plătite daunele.
Paul Diete Cîrlănaru, lichidator judiciar: "Acolo a existat o eroare care a putut fi corectată doar atunci când noi, în calitate de lichidator, am preluat acest atribut și am avut acces direct în baza de date. Nu aș ști să vă zic cât de bine verificau aceste aspect."
Seful Autorității pentru Supraveghere Financiara susține că această problemă ar fi trebuit rezolvată de Fondul de Garantare a Asiguraților în maximum 30 de zile.
Valentin Ionescu, director general ASF: "Am verificat cu fondul de garantare, am înțeles că eroarea s-a reparat. După 6 luni. (ridica din umeri – n.red.) în mod normal, nu ar trebui să ne întâlnim cu o astfel de situație și nu ar trebui să dureze luni de zile repararea unei erori de genul acesta. Probabil undeva a fost o scăpare."
De ce a fost omul ignorat: Volumul mare de muncă
După sesizarea noastră, a pornit o anchetă internă la FGA pentru a se stabili de ce omul a fost ignorat atâtea luni. Concluzia e următoarea: angajații sunt depășiți de volumul mare de probleme, reclamate de foștii asigurați la City.
Într-un final, problema lui Mihai a fost rezolvată, iar acum așteaptă ca noul asigurător să îi restituie diferența de plată.
Valentin Ionescu, director general ASF: "(Reporter: Ce-ar trebui să facă un șofer într-o astfel de situație, când vede că nu primește niciun răspuns, de la nicio autoritate?) Nu pot să vorbesc în numele altor autorități, dar de la ASF va primi maxim răspuns în termenul legal de 30 de zile."
Daca vă regăsiți într-un astfel de caz, faceți sesizările în scris și nu prin telefon. Asigurați-vă că primiti număr de înregistrare. Ca să aveți dovezi, în cazul în care nu vi se rezolvă problema.
Plecați de la premiza că oricine se poate afla, la un moment dat, în situația șoferului nostru, pentru că în Romania sunt șapte milioane de proprietari de autoturisme și aproape jumătate erau, anul trecut, asigurați la City.
Verificați, de asemenea, cu mare atenție, toate datele de pe noua poliță. Iar daca aveți dubii, cereți online un certificat de daune din AIDA – singura bază de date cu toate RCA-urile încheiate la noi în țară.
Aplicația aida.info
De curând, a fost lansată și o aplicație: aida.info. Poate fi utilizată și pe iphone, dar și pe telefoanele cu android. Șoferii își fac cont, încarcă documente, trec printr-un proces de verificare. Durează câteva minute, după care pot obține un certificate de daună care arată încadrarea în clasa bonus malus, cât și daunele înregistrate în ultimii cinci ani de asigurare. Documentul poate fi folosit și la vânzarea unei mașini. E util și pentru românii din străinătate care vor să își încheie noi polițe. Certificatul poate fi eliberat și în romană și în engleza.
Iar noutățile nu se opresc aici. Peste trei luni, ar trebui să putem încheia electronic și constatările amiabile. Totul se va face direct pe telefon, printr-o altă aplicație. Acolo vom putea încarca documentele necesare și pozele cu accidentele nedorite. Sistemul este în prezent în testare la Biroul Asigurătorilor din Romania.