Calitatea aerului din România lasă de dorit. Pulberile din atmosferă sunt deseori peste limita normală, iar asta face din București de exemplu, orașul cu cel mai ridicat cost social pe cap de locuitor din întreagă Uniune Europeană.

''Inspectorul PRO'' a surprins nereguli pe șantiere și vă arata care este atitudinea poluatorilor, într-o țară în care 23 de mii de oameni se sting anual din cauza unor boli asociate poluării. Asta în timp ce, la nivel european, Organizația Mondială a Sănătății a confirmat în 2018 peste 500 de mii decese atribuite pulberilor.

Șantierele din și din jurul Capitalei ne pun în pericol

Norii de praf ne intoxică zilnic și ne scurtează viața. Se ridică de pe șantierele unor constructori ce nu respectă normele de mediu. În București și de jur-împrejurul Capitalei sunt zeci de astfel de locuri în care pulberea periculoasă pentru sănătate ajunge direct în plămânii celor care trăiesc în zonă. Poluarea din aer este considerată la nivel mondial a patra cauză de mortalitate, după riscurile provocate de tensiunea arterială, bolile de dietă și fumat.

Caz concret pe un șantier din localitatea Manolache, din Ilfov

O echip[ de la Inspectorul PRO a mers în localitatea Manolache din județul Ilfov. Aici, zeci de mașini de mare tonaj brăzdează zi și noapte un drum neasfaltat și prăfuit, la mică distanță de case. Se lucrează intens la noua șosea de centură a Capitalei.

Camioanele lasă praf în urma lor. În mod normal, drumul ar fi trebuit să fie udat în permanentă, astfel încât tot praful să nu se mai ridice în atmosferă, însă intoxică tot aerul din respectiva zonă.

Localnic: "Glafurile le-am spălat săptămâna trecută. De fiecare dată când e foarte uscat afară, e jale. Nu poți respira. Se ridică nori de praf și, dacă bate vântul dintre șantier, vine încoace peste casele noastre…"

Localnic: "Foarte mult praf. Uitați și pe mașini se vede, și pe stradă. Pe margine, pe aici mai ales, de-o jumate de metru e praf… Ei trebuie să vină să dea cu apă cu ceva, să adune praful după stradă măcar… (Reporter: Și nu fac asta?) Nuuuu…"

Ca să demonstreze acest lucru, localnicii i-au filmat pe muncitori în timpul așa-zisei curatenii. Imaginile vorbesc de la sine.

"-Reporter: Aceste depuneri rămân aici pe marginea drumului și nu le curată nimeni. L-ați văzut vreodată să spele roțile?
-Localnic: Nu niciodată. Exclus, exclus așa ceva”.
Am vrut să vedem dacă există vreo diferența între străzile pe care circulă camioanele care ies de pe șantier și alte străzi din această localitate pe unde vin doar localnicii cu mașinile lor. Este curat pe marginea drumului, nu există acele depuneri consistente de praf"
.

Comisar Garda de Mediu: Nu respectă legislația în vigoare!

I-am arătat comisarului adjunct al Gărzii Naționale de Mediu ceea ce am surprins în localitatea Manolache. Marian David, comisar adjunct al Gărzii Naționale de Mediu, a mobilizat un control.

"-Reporter: Este în regulă așa ceva?
-Marian David: Nu este în regulă, pentru că și aleile de acces fac parte din obligația societății care construiește. Aici era cu umectare…
-Reporter: Așa se face curățenie pe străzi…
-Marian David: Nu este în niciun caz eficientă modalitatea în care asigura ei așa zisă spălare, întreținerea drumului… Nu respectă legislația în vigoare!".

La câteva ore după ce echipa de la Inspectorul PRO a plecat de la fața locului drumul prăfuit, tranzitat de zecile de camioane, a fost udat.

Localnic: "Este pentru prima dată a udat drumul de acces către șantier…"

Iar pe străzi, mai mulți muncitori au fost suprinși curățând depunerile consistente de lângă trotuare.

Localnic: "Au venit cu lopețile să strângă gunoiul și noroiul."

Am solicitat explicații responsabilului de șantier.

“-Reporter: Sunt Ramona Țintea, de la Știrile PRO TV. Vă rog, aveți un șantier în zona Manolache și am vrea să vorbim pentru un punct de vedere oficial vizivi de poluarea care se produce de la șantier… Mă refer la praf… Eventual, să ne arăți o cisternă sau să ne spuneți de ce drumul nu este udat, pentru că nu este.
-Puteți să trimiteți solicitarea dvs., va rog, frumos, pe o adresa?
-Reporter: Da, sigur că da…
"

Am rămas, din păcate, doar cu această solicitare, trimisă în scris. Până la ora difuzării materialului firma nu a comentat cele întâmplate.

Poluatorii preferă să plătească amenzi, în loc să ia măsuri

În paralel, comisarii Gărzii de Mediu ne-au destăinuit că de multe ori poluatorii preferă să plătească amenzi, în loc să ia măsuri.

Cazul concret al acestor două firme – un dezvoltator și o stație de betoane dintre clădiri - este elocvent. Am arătat, la Inspectorul PRO, imagini revoltătoare de aici, cu norii de praf ridicându-se până la etajul 10 al blocurilor locuite.

Comisarii de mediu au amendat cele două societăți de 8 ori într-un singur an. Vorbim însă de sume care adunate nu depășesc valoarea unei garsoniere vândute în zona. Și așa se face că după niciuna dintre aceste sancțiuni, dezvăluie Marian David, poluatorii n-au luat măsuri. N-au udat drumul pe care treceau camioanele, n-au pus prelate pe blocurile în construcție și nici nu au întreprins nimic pentru că filtrele stației de beton să devină eficiente.

"-Reporter: De ce se comportă în felul acesta? Adică, e chiar atât de greu să iei și niște măsuri pentru prevenirea poluării…
-Marian David, comisar adjunct al Gărzii Naționale de Mediu: Din punctul meu de vedere, nu instituțional, investitorii se grăbesc, se precipită să realizeze proiectele cât mai repede cu putință, pentru că să ajungă la obiectul final vânzarea. Adică, recuperarea banilor…
".

O activitate pe un șantier care încalcă legea nu poate fi întreruptă ușor

În astfel de cazuri și legislația e permisivă. Și asta pentru că o activitate pe un șantier care încalcă legea nu poate fi întreruptă ușor. Comisarii trebuie să facă mai întâi controale și să dea amenzi succesive. Urmează apoi un răgaz de 6 luni în care constructorul are obligația să se pună în ordine. Și abia după aceea dacă tot nu ia nicio măsură șantierul poate fi închis. Doar că unii termină de construit în tot acest timp.

În cazul de față, de pildă, în jumătate de an, pe locul stației de beton a mai apărut un bloc. Iar celălalt, existent la dată filmării, este acum în stadiu de finisaje.

În ceea ce privește neregulile din localitatea Manolache, comisarii Gărzii de Mediu au dat dreptate echipei de la Inspectorul PRO.

Autoritățile le-au impus constructorilor să instaleze puncte de spălare a camioanelor, la ieșirile din șantier. Dacă nu vor face asta riscă mai întâi o amendă maximă de 100.000 de lei. Și apoi chiar dosar penal.