Producătorii auto pregătesc mașini din ce în ce mai inteligente. Iar mașinile electrice vor acapara mai mult piața
Dacă nu aveți prea mult talent la condus, nu vă îngrijorați. Producătorii auto pregătesc mașini din ce în ce mai istețe, care intervin prompt atunci când apar pericolele și comunică permanent cu șoferul.
Unele modele pot merge deja singure, dar până cand legislația va permite acest lucru, noile tehnologii oferă și alte avantaje.
Nu mai este nevoie de cheia mașinii pentru a o porni, ci doar de telefon, farurile proiectează pe asfalt semnele de circulație, iar butoanele clasice au fost înlocuite cu ecrane digitale.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Aflată pentru prima dată în România, o mașină concept ne arată la ce să ne așteptăm de la modelele din viitor. Ecrane peste tot, comunicare digitală cu mașina și, de ce nu, chiar și un avatar care ne salută prietenos.
În interior, toate ecranele de pe bord vor fi mutate pe parbriz. Opțiunea va apărea de anul viitor și pe mașinile de serie ale producătorului.
Alex Șeremet, reprtezentantul unui producător auto: ”E vorba de o proiecție pe toată lățimea ecranului, undeva la o grosime de 10 cm pe care am foarte multe informații. Suprapun peste imaginea reală informație creată digital, dar care e sincronizată cu informația reală.”
Mutarea atenției de la drum la proiecție poate părea periculoasă pentru șoferi, dar producătorii ne pregătesc pentru mașini care se conduc singure. Șoferul va putea citi ori viziona un film.
Un astfel de model poate face asta deja, cu viteză de până la 60 de km pe oră, care va crește în curând la 95 de km pe oră. Însă ar fi nevoie de schimbarea legislației, pentru că acum se poate circula astfel doar pe câteva drumuri din lume.
Cât despre siguranță, iată ce s-ar întâmpla dacă în fața mașinii, pe autostradă, ar apărea un animal.
Dragoș Badea, reprezentantul unui producător auto: ”Mașina are două sisteme care ar putea identifica acel animal, e vorba de un radar și de un sistem de camere care observă acel animal. Și imediat mașina va iniția o frânare de urgență. Reacția sistemului este mult mai rapidă decât reacția pe care o poate avea un șofer.”
Asta nu înseamnă că nu va mai fi nevoie ca șoferul să intervină deloc.
De altfel, multe dintre noile tehnologii țin chiar de creșterea siguranței la volan.
Costin Giurgea, realizator Superspeed: ”Vom avea din ce în ce mai multe intervenții ale mașinii peste modul în care conduc șoferii, atenționări din ce în ce mai agresive pentru momentele când șoferii sunt obosiți, vom avea careme care vor citi expresii faciale și își vor da seama când ni se face somn la volan, atenționări și readuceri pe bandă când șoferul tinde să părăsească banda fără să semnalizeze și să se asigure.”
În ceea ce privește combustibilul, este clar că mașinile electrice vor acapara din ce în ce mai mult piața. Lupta este pentru o autonomie mai mare. Un producător va lansa curând mașini cu autonomie de peste 700 de km, iar încarcarea se va face ultrarapid.
Cristian Fătu, reprezentantul unui producător auto: ”Noile modele, folosind aceeași platformă, pe arhitectură de 800 de volti vor putea beneficia de o încărcare și mai rapidă, până la 310 kw. De exemplu, veți putea încărca în 5 minute echivalentul a 120 de km autonomie.”
Multe dintre aceste modele cu noi tehnologii au și prețuri pe măsură.
Dar ne putem aștepta ca cel puțin elementele care țin de siguranță să fie introduse obligatoriu pe toate vehiculele noi.