iLikeIT. Lumea mașinilor fără șofer. Cât de pregătiți sunt oamenii pentru o nouă eră în tehnologie

Ultimul update: Miercuri 28 Noiembrie 2018 10:13
Data publicarii: Vineri 09 Martie 2018 10:30
Categorie: Smart things

"Ok, mașină, du-mă la muncă, te rog! Ai de oprit la cafea și la un update informațional la primul chioșc cu ziare inteligent care-ți iese în cale! Parchezi pe strada X și vii să mă iei la 6 și 5."

Scenariul acesta este tot mai plauzibil...pentru viitorul nu foarte îndepărtat.

Strict tehnic, inteligența artificială conduce mai bine ca noi. Inutil să precizăm că un vehicul deștept știe deja să facă toate astea.

Deci... încotro? Până acum, au fost trei sau patru incidente notabile pe șosele, produse din vina altor participanți la trafic.

De ce nu vedem însă mașinile inteligente pe străzi? Cum arată pașii făcuți de producători în ultimul an? Facem acum o nouă radiografie domeniului și insistăm pe componentele sale...delicate, care, ce să vezi, au de-a face cu elemente mai degrabă omenești decât programabile. Etica, spre exemplu.

Oare putem noi, ca oameni, să punem volanul deoparte? Să lăsăm mașinile să ne conducă până la muncă și înapoi, în excursie, în vacanță?

Sunt întrebări la care aici, în iLikeIT, tot căutăm răspuns, de vreo doi, trei ani încoace.

Pistonăm pe toată lumea, pe la toate târgurile de tehnologie la care avem șansa să participăm. Avem parte de inovație, deci...unde să fie problema?

Las Vegas. Chiar în prima zi a târgului am dat peste un autobuz fără șofer. Legislația și tehnologia limitată îl obligă să meargă doar pe câteva străzi. Un șofer îl monitorizează în permanentă și îl poate opri, la nevoie. Plus că...rulează el fin, dar cam încet!

Marian Andrei: ”Și noi aici în Las Vegas, în timp ce ne plimbăm pe stradă am dat peste un prototip de microbuz autonom. Te sui în el, în stație, apoi pleacă singur spre următoarea stație. Cel de aici este un prototip care are și o mică problemă, pe ecranul din față scrie Manual Driving, doar că nu are volan, cum poate fi condus în modul manual…”

Optimiști.. suntem. Vehiculele autonome nu au prea fost implicate în accidente, până acum. De fiecare dată, de fapt, ce s-a întâmplat...a fost din vina altor participanți la trafic.

Industria împinge în această direcție tot mai clar! Hyundai și Renault, producători care, prin tradiție, caută volumul, au, la rândul lor, planuri pentru următorul deceniu. Unde apar piedicile? Prima problema ține de legislație. O depășim...ne lovim de neprevăzut.

Să zicem că un act normativ e gata în regim de urgență: în 24 de ore, vehiculele autonome pot circula peste tot. Câți producători sunt gata să le aducă în showroom-uri și să jure pe roșu că sunt sigure? Prea puțini...

Au încă nevoie de date, de analiză detaliată pe situații critice concrete. Un pieton băut, care-ți sare în față, ori animale rătăcite. Deloc de neglijat este și impactul economic al mutării. Milioane de șoferi riscă să rămână fără locuri de muncă. Totuși... visatul este gratuit!

Velodyne este cel mai mare producător de senzori radar cu tehnologie laser și un pionier în această industrie nouă.

John EGGERT: ”Chiar mai bine decât o vedere excepțională. Când folosim ochii ori camere, estimăm distanțele. Cu sistemul LIDAR, știm exact distanțele.”

Tehnologia este deja implementată pe un autobuz.

John EGGERT: ”Acesta este un vehicul comercial, vândut către municipalitați. Precum Las Vegas! Poate naviga de unul singur, nu are pedala de accelerație. Doar un buton pentru oprire de urgență pentru șoferul de supraveghere.”

John EGGERT: ”Legislația e un factor pe care îl ignorăm ușor. Cu cât ai control mai bun asupra mediului înconjurător prin legislație sau prin benzi speciale pentru mășini autonome, cu atât mai repede pot ajunge pe șosea.”

Să fim noi prima generație cu mașini fără volan? Copiii sau copiii copiiilor noștri? Trebuie lucrat și la mentalitate, între timp. Autorități, producători și consumatori. Noi, spre exemplu, am putea accepta că nu suntem toți buni la condus.

California vrea să aloce 65 de miliarde de dolari pentru o linie rapidă de tren. La o zecime din costuri, autoritățile din statul american ar putea face benzi speciale pentru mașini autonome, cu același impact.

”Nirvana tehnologiei autonome” este nivelul 5: mașina care poate conduce de la punctul A la punctul B fără intervenție umană.

BMW estimează că, în 2021, va produce în masă primele mașini cu nivel 3 de autonomie, cu funcția Highway Pilot. Adică pe autostradă, într-un mediu ușor de interpretat de către computerul ascuns sub caroserie, vom putea citi ori sta cu ochii-n filme și seriale... Deși ar trebui să fim pregătiți oricând să trecem la volan. Întrebarea adevărată este ”când vom putea dormi în mers”?

George Buhnici: ”Producătorii de automobile sunt capabili să ne ofere mașini care se conduc singure astăzi. Acesta este unul dintre exemple. Un exemplu timid, dar în realitate se poate mult mai mult de atât. De ce sunt posibile atât de multe lucruri? Pentru că sunt computere umblătoare, foarte performante, inteligente și care sunt tot timpul cu ochii peste tot și pot lua decizii mult mai repede decât noi. Faptul că merg încet sau se opresc la anumite distanțe o fac pentru siguranța noastră.”

Tot dincolo de pragul 2021, Renault mizează pe actualul concept Symbioz, cu care a făcut deja demonstrații pe autostrăzile din Franța. Nivelul 4 de autonomie, de data aceasta. Adică șoferul poate să facă ce vrea el, doar să lase volanul pe mâna inteligenței artificiale.

Smart ne arată nivelul 5, cu un prototip spectaculos. Și familiar. Și drăguț… Fără volan, dar cu numele proprietarului pe grilă.

George Buhnici: ”De când aștept momentul… Mă voi sui la bordul primului automobil care poate funcționa deja pe stradă, level 5. Arată ca un concept, dar este o mașină complet funcțională, chiar dacă nu are volan sau pedale, așa arată un smart din viitor care poate fi produs astăzi. Are în loc de scaune un fotoliu, ecran mare în față și suficienți senzori, cât să stai linsitit. Are câteva lucruri drăguțe, în locul farurilor are ecran și le face cu cohiul. Câtă vreme mă aflu la bord, pot să văd dacă mai este și altcineva disponibil să împărțim mașina. O astfel de mașină nu o cumperi, o utilizezi când ai nevoie. Despre asta este vorba, nu avem nevoie de automobile ca să le deținem, ci doar să ajungem unde avem treabă.”

Așadar, când vom putea cumpăra sau plăti un abonament pentru o astfel de mașină?

Markus Rossman, reprezentant Mercedes-Benz: ”Nu e ceva la care apeși un buton și devine disponibil în toată lumea. Statul Nevada e unul dintre pionieri. Estimăm că acesta este locul pentru testare în anii ce vor urma. O astfel de mașină, o flotă de astfel de mășini, ar putea fi aici prin 2025-2030.”

Estimările spun că în cel mult cinci ani vom putea lăsa mașinile să conducă în locul nostru. Cu mici excepții... și prin orașe.

Abia după 2030 ne luăm rămas bun și de volan și pedale.

Toyota si-a testat masina fara sofer pe o sosea aglomerata din Tokyo. Cum a decurs calatoria cu
Toyota si-a testat masina fara sofer pe o sosea aglomerata din Tokyo. Cum a decurs calatoria cu "camaradul de drum"
Klaus Iohannis
Iohannis, la Innovation Labs: Digitalizarea scăzută a economiei şi a administraţiei este o realitate
Experți și antreprenori vor prezenta viziunea lor despre viitorul tehnologiei la iCEE.fest 2018
iLikeIT. Jocurile săptămânii
Ore de istorie, predate cu ajutorul unor jocuri: „Merg la sufletul copiilor”
Personalul hotelier, înlocuit în tot mai multe locații din lume de roboți
Momentul în care acumulatorul unui smartphone explodează
Icee fest
Netflix, Google și Facebook pe aceeasi scenă cu The New York Times, CNN, El Mundo, Social Chain și Discovery