iLikeIT. Inteligenta la volan. Vehiculele smart au condus deja, in perioada testelor, cat pentru 300 de ani de soferie umana
Continuam povestea masinilor autonome, viitorul devenit prezent. Vehiculele inteligente au condus deja, in perioada testelor, cat pentru 300 de ani de soferie umana.
De trei ori mai mult decat....rasa noastra, in primul secol din spatele volanului.
Numar total de accidente fatale provocate de roboti: 1.
Inteligenta artificiala de la volan nu oboseste si nu bea. Plus ca - deocamdata cel putin - n-a iesit cu bata sa-si faca dreptate in trafic si... mare atentie... nu claxoneaza. Siguranta, insa, este doar o frantura din realitatea ce ne asteapta. Masinile autonome...vor fi pur si simplu mai rentabile pentru toat lumea.
Ne asteapta, insa, ani de cosmar, cu zeci, sute de mii, milioane de someri pe drumuri?
Chiar saptamana trecuta, Bill Gates a sugerat ca robotii care iau locul oamenilor ar trebui sa plateasca taxe. Ma rog, super corporatiile care decid asta... Iar banii sa fie reinvestiti in educatie. Ce va fi? Vom vedea.
In paranteza fie spus, in ultima perioada, tehnologia a creat mai multe locuri de munca decat a distrus.
Pana sa fie lasate in voie pe sosele, masinile autonome mai au doua praguri de trecut. Invatarea trebuie perfectionata. Iar legislatia rutiera va trebui modificata. In plus, producatorii si autoritatile vor da un test de proportii atunci cand numarul soferilor someri va creste.
Sa analizam situatia!
Inteligenta Artificiala trebuie scolita in continuare. Este INCA periculos sa lasi - cu inima impacata - un vehicul autonom de capul lui pe sosea. De altfel, legile din mai multe tari spun clar ca soferul trebuie sa stea cu ambele maini pe volan.
Vor trebui aduse modificari, cat de curand. Masinile Google, spre exemplu, nu au volan. Dar...Pot circula fara probleme in patru state americane. Introduci destinatia si...te poti relaxa!
Mai avem si un autobuz...cu fata-n spate si invers. Stie pe de rost statiile si merge, calm, de la una la alta. 15 persoane au loc in el. Simpaticul umbla deja prin cateva campusuri universitare. Recent, l-am descoperit prin Singapore.
Estimarile spun ca 1,8 milioane de americani soferi de camion risca sa ajunga pe drumuri in urmatorii ani, din cauza tehnologiei cu care vin la bord tot mai multe vehicule. Sanse sa intample una ca asta? Destul de mari.
Vorbim despre camioane, deci despre masini care merg mai mult pe autostrada, nu prin oras, unde sunt pietoni si biciclisti. Le va fi extrem usor sa invete drumul. Si o vor face rapid.
Matematica transportului zice ca jumatate din drum reprezinta plata soferului. Luam apoi in calcul oboseala, faptul ca dupa un anumit numar de ore, acesta va trage pe dreapta. Va tine masina pe loc, deci productivitatea va tinde spre zero.
Pe scurt, estimarile spun ca - in America, cel putin - eficienta industriei transporturilor s-ar dubla pentru doar un sfert din cheltuielile actuale odata cu aducerea inteligentei artificiale pe camioane.
Sa vedem putin cum stau lucrurile in Europa. Nemtii lucreaza de zor la legislatia pentru masinile autonome. Sunt presati de producatori, a caror motivatie e simpla: le e teama ca americanii le-o iau inainte.
Noile legi aduc insa obligativitatea fabricantului de a-si asuma raspunderea, in caz ca se intampla ceva.
Ce zice prezentul? Tranzitie lina catre masinile complet autonome. Si pentru ca tot am pomenit de Germania, noul Seria 5 pe care BMW ni l-a aratat in Las Vegas, poate sa mearga singur, fara emotii, pe autostrada, urmarind masina din fata.
"Please press the button once. Now you can keep your feet off, you can take your hands of and you can also take your eyes off."
Il poti lasa sa-si faca de cap...cu precizarea ca inca se impune supraveghere.
Tot Seria 5 iti poate spune, cu precizie, in cat timp se schimba culoarea semaforului. Si e brici pe parte de entertainment. Are un mod special "cinema", care se activeaza automat in clipa in care copiii vor sa se uite la desene animate, sa zicem...
Tesla are ambitia de a oferi masini complet autonome pana la anul. Iar ei chiar dispun de tehnologie! Iata Model X, care-si duce proprietarul la munca. Masina le da prioritate pietonilor si ocoleste biciclisti. Iar cand ajunge la birou, il lasa pe pasager si apoi pleaca in cautarea unui loc de parcare.
Vehiculul vine deja conectat la internet, iar soferul se poate pune pe scaun...doar dupa ce i-a fost recunoscuta fata.
In completarea tehnologiilor de la volan si Autoliv, cel mai mare producator de airbaguri din lume, cu aproape 10.000 de angajati in Romania, vine cu o solutie inedita pentru masina conectata. Ne "citeste" cu atentia unui psiholog, ca sa ne ofere experiente fara cusur la volan.
Proiectul LIV strange laolalta mai multe masini. Daca una dintre cele care umbla pe sosea simte gheata sub roti, trimite avertizari catre celelalte. E modul prin care masina ne invata sa avem incredere in ea, in tehnologiile care ne pot prelua volanul.
Cele mai bune tehnologii sunt cele pe care nu le vezi si care sunt acolo ca sa te ajute cand ai nevoie de aceea ne place aceasta tehnologie numita LIV, o masina care invata si este atenta la tine mai degraba astfel incat sa nu fi tu nevoit sa interactionezi cu butoanele, ci sa iti tii mainile pe volan si privirea inainte, cel putin pana cand vine masina autonoma.
Nivelul 5 este, in acest moment, sfantul Graal al evolutiei masinilor autonome. Vehicule fara volan si pedale, carora doar le spui destinatia. Mai mult, toate masinile autonome vor fi si electrice. Iar secretul este ca acestea vor ajunge sa fie mai ieftine chiar decat automobilele pe care le folosim azi.
Transportul viitorului va fi accesibil pentru oricine, indiferent de venituri, chiar si pentru cei 200 de mii de romani cu dizabilitati care azi au nevoie de asistenta si stau mai mult in case pentru ca orasele noastre nu sunt prietenoase cu cei lipsiti de mobilitate.
Sursa: Pro TV
Etichete: ilikeit, masini, masina, smart, george buhnici,
Dată publicare:
25-02-2017 11:13