Protest pentru salvarea mocanitei din Hunedoara, potential obiectiv turistic abandonat si dezmembrat
Mai mulţi tineri hunedoreni încearcă să transforme vechiul tronson de cale ferate îngustă care facea legatura între furnalul de la Govâjdie, unde s-a turnat o parte din structura Turnului Eiffel, şi minele din zona Ţinutului Padurenilor.
Tinerii au afişat un banner în apropierea Castelului Corvinilor, la peste 100 de metri înălţime, în zona unde ar trebui să fie punctul de plecare al mocăniţei, pe care este desenată o locomotivă cu aburi şi un mesaj „2012 anul reconstrucţiei mocăniţei Hunedoara”.
Vechiul tronson de cale ferate îngustă a fost realizat între 1859 şi 1871 şi era folosit exclusiv pentru a transporta minereul de fier de la minele din zona Ţinutului Pădurenilor la Furnalul de la Govâjdie, unde era prelucrat. Linia a fost consolidată şi prelungită până la Hunedoara, în apropierea Castelului Corvinilor, în 1900.
Alegeri 2024
01:47
Rezultate alegeri prezidențiale în Suceava. Călin Georgescu a câştigat alegerile, urmat de Marcel Ciolacu
01:42
Rezultate alegeri prezidențiale în Arad: Călin Georgescu - 23,29%, George Simion - 17,24%, Marcel Ciolacu - 14.88%
01:35
Rezultate alegeri prezidențiale în Iași. Elena Lasconi câştigă în judeţ, urmată de Călin Georgescu şi Marcel Ciolacu
01:32
Rezultate alegeri prezidențiale 2024 în județul Brașov. Rezultat foarte slab pentru PNL. Cine sunt liderii
Abandonată şi dezmembrată bucată cu bucată pentru fier vechi, ceea ce a mai rămas din mocăniţa Hunedoarei este pe cale de dispariţie.
Mai sunt totuşi câteva porţiuni nedistruse. Două poduri originale de la 1900, unul fiind primul pod în curbă din ţară, sunt în pericol de a fi topite pentru fier vechi. Mai sunt şi două tunele la fel de vechi, construite dupa planurile a doi fraţi italieni, care alaturi de infrastructura feroviara veche, ar putea fi mândria oricărui muzeu feroviar.
Campania de salvare a mocăniţei a început în 2009, la iniţiativa câtorva tineri hunedoreni, dar până acum, nu a fost reabilitat nici măcar un centimetru din vechiul traseu. Promisiunile, însă, au curs cu nemiluita. „În vara lui 2010, la solicitarea noastră, comisia de evaluare a monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii a clasat drept monument istoric tot ce a mai rămas din calea ferată îngustă, dar titulatura a fost valabilă numai un an. Speram ca acest lucru să convingă autorităţile locale şi judeţene să intervină pentru reabilitarea traseului şi pentru repunerea mocăniţei pe şine, dar nu s-a făcut nimic în acest sens“, a declarat Dan Bera, unul dintre hunedorenii care luptă pentru salvarea mocăniţei.
Grupul de tineri este hotărât să-şi continue lupta şi de aceea curăţă anual terasamentul, pregătindu-l pentru reabilitare. Anul acesta, acţiunea de voluntariat va avea loc în 7 aprilie şi va fi organizată sub titulatura „Aşteptăm mocăniţa”.