„Shrinkflation”, fenomenul care pune stăpânire pe rafturi. Cum ascund comercianții inflația galopantă sub etichete

×
Codul embed a fost copiat

Fenomenul prin care producătorii reduc gramajul produselor fără să le şi ieftinească ia amploare peste tot în lume. În acest context, Franța este prima țară europeană care le cere magazinelor să pună etichete clare.

În România, deocamdată sunt doar discuții vagi, fără să existe un plan concret, deşi asociaţiile de comercianţi sunt de părere că 20 la sută dintre produsele de pe piaţă ar fi afectate.

„Shrinkflation” este fenomenul care a pus stăpânire pe tot mai multe alimente și nu numai. Producătorii reduc gramajul fără a tăia și din preț, iar în multe cazuri ambalajul rămâne la fel pentru a nu ridica suspiciuni. În final, clientul are în raft un produs la același preț, dar la o cantitate mai mică. 

Noua cantitate este trecută pe etichetă, însă nu toţi consumatorii sunt atenţi.

Am analizat o pungă de chipsuri pe care am cumpărat-o dintr-un magazin. Deși în interior sunt doar 75 de grame, producătorul a ales să nu pună un ambalaj mai mic, ci să păstreze punga la această dimensiune. Lucru care poate induce foarte ușor în eroare consumatorul, mai ales dacă nu citește gramajul de pe etichetă.

Citește și
combinat otelu rosu
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Am luat și un balsam de rufe pe care am ales să îl turnăm într-o sticlă transparentă, de un litru, pentru a vedea mai clar diferențele. Deși la raft era vândut într-o sticlă de aceeași dimensiune, conținutul trecut pe etichetă era de 975 de mililitri.

Dragoș Frumosu, președintele Sindalimenta: „Se întâmplă pentru că nu există e legislație foarte clară, se întâmplă pentru că piața este liberă. Iar foarte mult lucruri se întâmplă și la comerciant. Sunt mari retaileri care produc pâine, o gamă redusă din carne. Lucrurile astea sunt evidente și ele trebuie să fie reglementate de lege.”

În Franța de pildă, unde lucrurile au scăpat de sub control, autoritățile care au catalogat practica drept o jecmăneală, îi obligă pe comercianți ca, din luna iulie, să pună mesaje clare în dreptul produselor modificate. În același timp, în România, subiectul nu prezintă încă interes pentru autorități.

Sorin Mierlea, președintele Infocons: „Sperăm ca imediat după Paște să și fie un grup de lucru pe tema asta și să găsim un fel de ghid de bune practici pe segment. Gramajul să fie cu un fond mult mai mare decât ceea ce este acum, fiindcă nu avem o reglementare cu privire la gramaj din punct de vedere al fontului pe etichetă, informare pe platformele online. Doi la mână, mere la mere, pere la pere, să nu mai fie amestecate la raft din punct de vedere al gramajului.”

În acest fel, oamenii nu vor mai găsi produse de 200 de grame amestecate cu unele de 180 de grame, de exemplu, și cu preț asemănător, care acum îi induc în eroare. Unii comercianți spun că au luat anumite măsuri.

În acelaşi timp, sunt şi produse care şi au micşorat o dată cu conţinutul şi ambalajul, dar preţul a rămas cel vechi.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Dorinel Umbrărescu, cel mai mare constructor de drumuri din România, a cumpărat în mod oficial combinatul de la Oțelu Roșu, în urma unei tranzacții de peste 141 milioane lei. Revitalizarea combinatului va crea peste 600 de locuri de muncă.

"Luni deschidem circulaţia pe încă 21 km”. Anunț al directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Lotul 1 Dumbrava - Mizil al secţiunii de autostradă A7 Ploieşti - Buzău va fi dat în trafic luni, la ora 16:00, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză
Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză

Menţinerea în afara spaţiului Schengen a costat România peste 2 miliarde de euro anual, ceea ce înseamnă că beneficiile de care s-ar bucura ţara noastră după aderarea completă sunt semnificative, conform unei analize recente.

Recomandări
Consultări politice la Cotroceni. AUR refuză să participe: ”Iohannis, pleacă!”. USR intră la discuții separat de PSD și PNL
Consultări politice la Cotroceni. AUR refuză să participe: ”Iohannis, pleacă!”. USR intră la discuții separat de PSD și PNL

Preşedintele Klaus Iohannis a început, la Palatul Cotroceni, consultările cu partidele parlamentare în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum
Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum

Jurnaliștii au identificat numele a 84.761 de soldați ruși care au murit - până acum - în timpul invadării Ucrainei, se arată într-o investigație comună realizată de BBC Rusia și Mediazona, potrivit Kyiv Independent