România, șansă istorică: are acces la bani europeni mai mulți ca niciodată pentru construirea de drumuri

×
Codul embed a fost copiat

România este în fața unei șanse istorice: are acces la bani europeni mai mulți ca niciodată ca să-și construiască drumuri.

Țara noastră tocmai a primit o finanțare de șase sute de milioane de euro pentru transporturi.

Patru sute de milioane de euro sunt pentru finalizarea liniei ferate care leagă Bucureștiul de Giurgiu, o rută care așteaptă redeschiderea de 18 ani, de când apele au distrus vechiul pod de la Grădiștea.

Banii vin direct de la Comisia Europeană prin mecanismul de interconectare a Europei, aprobat la Bruxelles de către Parlamentul European. Aceste instituții se asigură că avem drumuri pe care să circulăm rapid, în interiorul Uniunii Europene. E vorba de investiții strategice. Nu se ia în calcul doar mobilitatea civililor, ci și cea militară. În cadrul acestui mecanism, România a câștigat șapte proiecte de transport de șase sute de milioane de euro.

Cei mai mulți bani sunt pentru calea ferată Bucuresti-Giurgiu, ce leagă Bucureștiul de sudul Europei. Linia stă închisă de 18 ani, de când vechiul pod de la Grădiștea, peste râul Argeș, s-a prăbușit din cauza inundațiilor. 19 miniștri au trecut pe la Transporturi, până când s-a pornit reconstrucția, în 2020.

Citește și
oameni pe strada
Analiză: Leul, sub presiune în 2026 - curs prognozat la 5,25 lei/euro și creștere economică modestă

Prima etapă este gata în proporție de 70%. Podul trebuie să fie dat în folosință în decembrie, moment în care se va putea circula pe întregul traseu București-Giurgiu.

Acum, România a mai primit încă patru sute de milioane de euro, sa termine lucrările de modernizare și electrificare. La final, trenurile ar trebui să „alerge” între București și Giurgiu cu 160 de kilometri pe oră.

Claudiu Staicu, specialist în Ministerul Transporturilor: „Pentru începerea lucrărilor pe întreaga secțiune avem în vedere anul viitor odată cu finalizarea procedurilor de licitație”.

Pentru ce mai primește bani România

România mai primește bani europeni pentru modernizarea căii ferate ce leagă portul Constanța de cel din Agigea Sud, o infrastructură critică lasată de izbeliște în ultimii 30 de ani, până când autoritățile au fost scuturate de războiul de la graniță. Prin port și pe Dunăre, trec 60% din exporturile cu grâne din Ucraina.

De la Bruxelles, Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, le transmite autorităților să se țină de proiectele pe care le-au stabilit.

Adina Valean, comisar european pentru Transporturi: „Proiectele au termene, au finanțări, trebuie să ne ținem de ele, să nu mai schimbam nimic. Cel mai bun proiect este cel pe care îl avem. Cred că am pierdut mult pe ideea că am tot schimbat prioritățile, am început ceva, am abandonat”.

Alte 80 de milioane de euro se vor investi în vămile cu Ucraina și Moldova, unde vor fi modernizate căile de acces și vor fi cumpărate echipamente noi. Sunt vizate punctele de trecere a graniței cu Moldova de la la Ungheni, Giurgiulești și Albița Leușeni.

Cu Ucraina, cel mai important punct este la Siret, unde cozile de camioane se întind pe kilometri. Cu noile lucrări, șoferii care vor ieși din Ucraina vor economisi două ore și jumătate, iar cei care ies din România, o oră. Iar la Vicșani-Vadul Siret, 30 de kilometri de cale ferată vor fi modernizați și electrificați, pe partea Romaniei. Cele șapte proiecte ale României au fost selectate de Comisia Europeană dintr-un total de 352.

Articol recomandat de sport.ro
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
Citește și...
Analiză: Leul, sub presiune în 2026 - curs prognozat la 5,25 lei/euro și creștere economică modestă
Analiză: Leul, sub presiune în 2026 - curs prognozat la 5,25 lei/euro și creștere economică modestă

Casa de brokeraj XTB estimează că PIB-ul României va creşte cu 0,8% în 2026, iar deficitul bugetar va fi de 6,7% din PIB.

Amenințări cu greva de la angajații din Parlament. Un agent de curățenie are 4.000 de lei net. Ce salarii medii au românii
Amenințări cu greva de la angajații din Parlament. Un agent de curățenie are 4.000 de lei net. Ce salarii medii au românii

Angajații de la Parlament se plâng de salariile mici și amenință cu greva generală ca urmare a tăierilor parțiale de sporuri decise de Guvernul Bolojan. 

România va avea nevoie de împrumuturi-record, de peste 275 miliarde lei, în 2026. Statul promite că va gestiona datoria
România va avea nevoie de împrumuturi-record, de peste 275 miliarde lei, în 2026. Statul promite că va gestiona datoria

România se pregătește pentru 2026 cu nevoi de finanțare record de peste 275 miliarde lei și un deficit bugetar redus la 6–6,5% din PIB, mizând pe prefinanțare, emisiuni mai mici de euroobligațiuni și fonduri UE pentru a gestiona costurile datoriei.

Recomandări
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor

Joi seara, responsabilii de la Apele Române au anunțat că alimentarea cu apă se apropie de reluare pentru cei peste 100.000 de locuitori din Prahova și Dâmbovița.

BEC București cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Nicușor Dan, Drulă și Voiculescu: „Material electoral ilegal”
BEC București cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Nicușor Dan, Drulă și Voiculescu: „Material electoral ilegal”

Biroul Electoral de Circumscripţie Bucureşti a cerut eliminarea videoclipului filmat la Cotroceni în care apar candidatul USR la Primărie Cătălin Drulă, preşedintele Nicuşor Dan şi Vlad Voiculescu. 

Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România
Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România

„Există posibilitatea ca americanii să trădeze Ucraina". Emmanuel Macron a formulat acest grav avertisment într-o discuție cu Zelenski şi alți lideri europeni pentru a analiza strategii de protejare a Kievului.