PIB a crescut de 2,5 ori din 2008 până azi dar numărul salariaților e la fel. Câți români duc, de fapt, în spate economia

Oameni pe strada
Shutterstock

De la un PIB de circa 139 de miliarde de euro în 2008 (înainte de recesiunea severă din 2009 - an electoral) România a ajuns la unul de peste 350 de miliarde de euro. Din păcate creșterea fulminantă nu s-a tradus în noi locuri de muncă. 

„România are cam aceeași forță de muncă salariată ca în '08, deși de atunci PIB-ul României a crescut de ~2,5 ori (exprimat în euro, n.r.). Apar multe întrebări: 1. Mediul de afaceri se plânge de câțiva ani de dificultățile în recrutare: cu ce forță de muncă vom putea dubla încă o dată PIB-ul României în următorii ani? 2. Cât de viabilă este o economie care nu creează locuri de muncă?”, atrage atenția economistul Bogdan Belciu într-o analiză despre „anomaliile” evidente de pe piața forței de muncă din România.

La capitolul anomalii, subliniază el, se numără și faptul că, per total, sunt prea puțini angajați care duc efectiv în spate economia. Bugetarii produc servicii publice, privatul produce bunuri și servicii care, în final, înseamnă banii, valoarea adăugată, din economie.

Ei bine, din totalul celor 5,7 milioane de persoane salariate, doar 44% nu lucrează la stat (deci plătiți din bani publici) sau pe salariul minim (cca 1,8-1,9 mil de salariați, aproape toți în sectorul privat, au salariul minim pe economie). Simplu spus: doar 13% din toată populația României este salariată peste minim și nu este bugetară.

Doar 13% (circa 2,5 milioane) din populație produce suficient, în bani, în valoare adăugată, cât să țină în picioare economia unui stat cu o populație de 19,7 milioane de persoane, de la servicii publice la sistemul public de pensii, la ajutoarele sociale, subvențiile pentru căldură ș.a.m.d. E drept, se adaugă aici și remiterile (banii trimiși în țară) românilor care lucrează peste graniță și, parțial, fondurile europene (atât cât sunt ele absorbite).

Citește și
combinat otelu rosu
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Anul trecut românii de peste graniță au trimis acasă, în România, peste 6,5 miliarde de euro, echivalentul a 2% din PIB. Spre comparație, anul trecut statul a plătit 6 miliarde de euro doar pe dobânzile la datoria guvernamentală a României. 

Concluzia este una simplă: „Economia nu are ingredientele necesare pentru a fi sustenabilă. Avem o economie cu valoare adăugată mică și evaziune fiscală mare”, scrie Bogdan Belciu.

Prea multe anomalii pe care dacă nu le adresăm, economia –deja gripată– va intra în colaps. Fără o tranziție la o economie cu valoare adăugată mai mare nu vom putea avea în mod sustenabil salarii mai mari. Fără a adresa problema capitalului uman, economia nu are cum să mai crească semnificativ. Fără disciplină fiscală vom continua să sufocăm business-urile corecte cu taxe prea mari, lăsându-i pe cei care nu plătesc taxe să continue sa profite”, concluzionează Belciu.

Repartizarea populației pe ocupații și tipuri de salariați (sursă: Bogdan Belciu, în baza datelor INS, ale Inspecției Muncii și de la Recensământul Populației):

GraficBogdanBelciu
Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Dorinel Umbrărescu, cel mai mare constructor de drumuri din România, a cumpărat în mod oficial combinatul de la Oțelu Roșu, în urma unei tranzacții de peste 141 milioane lei. Revitalizarea combinatului va crea peste 600 de locuri de muncă.

"Luni deschidem circulaţia pe încă 21 km”. Anunț al directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Lotul 1 Dumbrava - Mizil al secţiunii de autostradă A7 Ploieşti - Buzău va fi dat în trafic luni, la ora 16:00, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză
Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză

Menţinerea în afara spaţiului Schengen a costat România peste 2 miliarde de euro anual, ceea ce înseamnă că beneficiile de care s-ar bucura ţara noastră după aderarea completă sunt semnificative, conform unei analize recente.

Recomandări
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat

Noua rundă de negocieri pentru formarea Guvernului, purtate de PSD, PNL și UDMR, s-a încheiat sâmbătă seară fără a se ajunge la o înțelegere.

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

Filmul atacului terorist din Germania, soldat cu 5 morți și peste 200 de răniți. Mărturia cutremurătoare a unei martore
Filmul atacului terorist din Germania, soldat cu 5 morți și peste 200 de răniți. Mărturia cutremurătoare a unei martore

Germanii au comemorat sâmbătă victimele atacului în care un medic a intrat cu maşina în mulţime într-un târg de Crăciun în aer liber, ucigând cinci persoane şi rănind alte 200.