Masinile si electronicele se strica tot mai repede din cauza "uzurii planificate". Cum vrea CE sa stopeze fenomenul
Expresia "lucrurile nu se mai fac asa cum erau odata" este tot mai aproape de adevar in zilele noastre, in cazul aparatelor electrice si electrocasnice sau al masinilor.
Este o consecinta a societatii de consum, explica specialistii, dar si meseriasii, care repara mai multe produse noi decat vechi. In timp ce Comisia Europeana incearca sa opreasca aceasta practica numita "uzura planificata", noi toti platim.
Am fost la un service specializat cu un telefon care s-a stricat la cateva zile dupa ce a iesit din garantie.
Angajat: Daca e soft si-l pot face, te costa 100 de lei. Daca e placa de baza, nu te pot ajuta.
Client: S-a stricat la o saptamana dupa ce a iesit din garantie. Ati mai patit asa ceva?
Angajat: Da, toate sunt asa. Consumabile, e evident, sunt consumabile acuma nu mai e ca inainte, sa te tina 10 ani.
"Mai mult plastic... Tot timpul vrem ceva mai bun, ceva mai nou, n-are rost sa tina mai mult de 5 ani, nu?" - spune un barbat cu o pereche de ochelari stricati.
"S-a stricat, il arunci, nu il mai repari. Una, ca nu se poate si a doua ca nu gasesti unde sa-l repari", este completat.
Este si cazul unei masini de spalat de doar 2 ani vechime, de exemplu, careia i s-au stricat rulmentii, iar cuva nu poate fi demontata.
"Inainte avea cleme aici, se desfacea, inlocuiai rulmentii si gata. Acum trebuie sa cumperi cuva cu totul. Inainte reparatia era 100 de lei, acum e 7-800", spune proprietarul.
Mesterii buni, la randul lor, sunt din ce in ce mai putini, pentru ca oamenii prefera sa cumpere produse noi si sa le arunce pe cele stricate.
Marius Cristea, reprezentant serviceelectrocasnice.ro: "Inainte durau 7-8-9 ani. Acum, daca ajung dupa 3-4 ani esti norocos. Se intampla de multe ori imediat dupa garantie sa se strice. O masina de spalat rufe iti trebuiau 3 persoane sa o dai jos sa o bagi in masina de serviciu. Acum daca esti un pic mai solid poti si singur. Asta spune tot. Materialele, tabla, greutatea ei neta s-a injumatatit."
Sindromul uzurii rapide se vede si la masini. Sunt cunoscute in istorie companii care au dat faliment dupa ce au facut autoturisme care nu se mai defectau. De exemplu, proprietarul unui autoturism a rezistat doar cu mici revizii obisnuite.
Petrica Funie: "Placute de frana, ulei, filtrele, filtru de polen. Are exact 20 de ani si uitati cum arata."
Din aceeasi categorie de produse "vesnice" este si un bec care arde necontenit din 1901, intr-o sectie de pompieri din Livermoore, Statele Unite. Poate fi urmarit live pe net si acum. De ce nu se mai fac asemenea produse?
Serge Latouche, profesor Universitatea Paris-Sud : "Pentru ca industria are interesul sa vanda tot mai mult si, in consecinta, se straduieste sa fabrice produse cu durata de viata limitata. Am ajuns la aceasta atitudine conform careia totul e destinat aruncarii. In final ajunge si omul insusi sa fie destinat "pubelei"".
Iar toate aceste miliarde de tone de produse bune de aruncat ajung in gropile de gunoi.
Magor Csibi, reprezentantul WWF in Romania: "Consumam deja toate resursele pe care planeta ni le pune la dispozitie pentru un an, in doar 8 luni, din august incolo traim pe datorie."
Comisia Europeana analizeaza fenomenul de uzura morala planificata, problema este ca nicio institutie de protectia consumatorilor nu a reusit pana acum sa probeze pe scara larga faptul ca firmele ar construi piese programate sa se strice. Dar planul de actiune al Comisiei precizeaza ca pana in 2018 ar trebui sa avem un program de testare independent.