Cum vrea Comisia Europeană să prelungească durata de folosire a electrocasnicelor. Nenumărați clienți au cerut acest lucru
Cei care își cumpără electrocasnice vor fi mult mai bine informați despre durata de funcționare a produselor.
Comisia Europeană dorește să elimine o practică numită uzura planificată și are mai multe propuneri prin care să prelungească durata de folosire a bunurilor casnice. Acest lucru a fost cerut de nenumărați clienți, care sunt nevoiți să arunce la gunoi electrocasnicele, din cauză că se strică la scurt timp după ce expiră perioada de garanție.
O mașina de spălat, un frigider și un cuptor cu microunde sunt doar câteva dintre electrocasnicele pe care o femeie le-a cumpărat în ultimii ani și s-au stricat la doar câteva săptămâni sau chiar zile după ce au ieșit din garanție. A preferat să ia produse noi, pentru că reparațiile costau foarte mult. Și nu este singura în această situație.
Femeie: Sunt câte doi ani și imediat, nici la o lună de zile, se strică. Am cumpărat altele, cât dădeai pe reparat e același lucru. Sunt mult mai performante când de pe un an pe altul se schimbă tehnologia se schimbă mai multe.
Meșterii confirmă că repară mai multe electrocasnice noi decât vechi.
Cătălin Ioniță, meșter: Sunt foarte dezamăgiți că nu se așteaptă după trei ani de zile de funcționare să se strice atât de repede. Adică se așteaptă ca măcar 10 ani de zile să meargă, dar slabe șanse în zilele de astăzi. Încerc să sfătuiesc oamenii dacă au aparate mai vechi să tragă de ele cât se poate.
Iustina Lupu, avocată: Instanța de judecată poate stabili dacă defecțiunea care a intervenit după trecerea celor 2 ani de garanție este practic anterioară momentului defectări produsului respectiv electrocasnic și în ce măsură este răspunzător producătorul respectiv vânzătorul.
Comisia Europeană a propus în martie mai multe măsuri care să vină în sprijinul oamenilor. De exemplu, clienții vor putea cere mai multe informații legate de durata de viața a unui produs și dacă acesta poate fi reparat. Propunerile comisiei trebuie însă dezbătute și votate.
Laura Bonciu, membru al organizației Greenpeace: Practic s-a demonstrat că de-a lungul timpului anumite companii au lucrat astfel încât să își producă bunurile electronice astfel încât să se strice mai repede decât ar putea dacă ar merge la maxim de parametrii. Inclusiv Comisia Europeană menționează practicile acestea incorecte pe care companiile le depun, iar pe lângă uzura programată a electronicelor avem și uzura morală.
Problema este că toate produsele care nu sunt reparate ajung la gunoi, iar acest lucru duce la un dezastru ecologic.