Rezolvarea subiectelor de la Română la Evaluarea Națională 2025

Rezolvarea subiectelor la la Limba română, din cadrul examenului de Evaluare Națională pentru clasa a VIII-a. Baremele de corectare vor fi publicate de Ministerul Educației după ora 15:00.
Evaluarea Națională 2025 la Limba și literatura română s-a desfășurat pe 23 iunie, iar profesoara Cristina Gavriliță de la Centrul Educațional Unirea a oferit rezolvările complete pentru subiectele propuse elevilor de clasa a VIII-a.
Vezi subiectele în galeria foto
Analiza detaliată a răspunsurilor corecte oferă o perspectivă valoroasă asupra nivelului de dificultate și a tipurilor de competențe evaluate în acest an.
Analiza Subiectului I - Partea A
Exercițiile de comprehensiune (1-4)
Primele patru exerciții au testat capacitatea elevilor de a identifica informații explicite din text și de a înțelege sensul contextual al cuvintelor. Răspunsurile corecte au fost:
-
Exercițiul 1: Istanbul și Salonic - două destinații geografice care marchează amploarea călătoriei maritime planificate
-
Exercițiul 2: varianta b - demonstrând înțelegerea contextului narativ
-
Exercițiul 3: varianta c - evidențiind abilitatea de analiză a textului
-
Exercițiul 4: varianta c - confirmând comprehensiunea elementelor narative
Exercițiul 5: Adevărat sau Fals
Acest exercițiu a evaluat atenția la detalii și capacitatea de a distinge între informațiile corecte și cele eronate din cele două texte propuse:
Text 1:
-
Enunț 1: Fals
-
Enunț 2: Fals
-
Enunț 3: Adevărat
Text 2:
-
Enunț 1: Adevărat
-
Enunț 2: Fals
-
Enunț 3: Adevărat
Exercițiul 6: Caracterizarea personajului
Elevii au trebuit să identifice o trăsătură fizică a personajului Anton Lupan și să explice modalitatea de caracterizare. Răspunsul model a evidențiat că personajul era înalt, trăsătură revelată prin caracterizare directă realizată de narrator, susținută de secvența relevantă: "Omul de lângă el, din cale afară de înalt".
Exercițiul 7: Elementul comun
Analiza comparativă a celor două texte a relevat că călătoria pe mare reprezintă elementul de conținut comun.
În primul text, Anton Lupan dorește să plece într-o călătorie spre capătul pământului, dorind să întocmească un echipaj din care să facă parte și Eremia, dulgherul care fusese pe un caic turcesc la Salonic și chiar și în Pireu. În al doilea text, cititorii sunt informați cu privire la expediția echipajului Belgica la Polul Sud, alcătuită din 19 persoane, inclusiv biospeologul român Emil Racoviță.
Exercițiul 8: Argumentarea punctului de vedere
Această cerință a evaluat capacitatea elevilor de a-și susține opinia cu argumente concrete. Răspunsul model a evidențiat că reușita unei călătorii depinde de pregătirea atentă, mai ales dacă ea durează o perioadă mai mare de timp. Exemplificarea s-a realizat prin situația echipajului Belgica, care a avut în vedere necesitatea călătoriei printre ghețurile de la Polul Sud și și-a făcut rezerve importante de cărbune pentru a asigura viteza și agilitatea navei.
Exercițiul 9: Asocierea cu o operă literară
Exercițiul final a demonstrat creativitatea și cultura literară a elevilor. Rezolvarea propusă a făcut o conexiune inspirată cu "Cartea cu Apolodor" de Gellu Naum, identificând dorința de explorare ca element comun.
Analiza comparativă a evidențiat că:
-
În fragmentul din "Toate pânzele sus", Anton Lupan se pregătește pentru o călătorie pe mare și adună un echipaj
-
În "Cartea cu Apolodor", pinguinul Apolodor dorește să se întoarcă acasă, fiind ajutat de matrozii de pe vasul Meteor
Analiza Subiectului I - Partea B
Partea B a evaluat competențele gramaticale și lexicale ale elevilor printr-o serie de exerciții tehnice specifice limbii române.
Exercițiul 1: Despărțirea în silabe
Răspuns corect: a
Acest exercițiu a testat cunoașterea regulilor de silabisire, în special tratarea diftongilor și a grupurilor consonantice.
Exercițiul 2: Cuvinte derivate
Răspuns corect: c
Exercițiul a evaluat capacitatea de identificare a cuvintelor formate prin derivare cu sufixe diminutivale.
Exercițiul 3: Sensul expresiei
Răspuns corect: d
Testarea cunoașterii expresiilor idiomatice din limba română și a sensurilor lor figurate.
Exercițiul 4: Omonime
Răspuns corect: c
Elevii au trebuit să identifice cuvinte cu aceeași formă fonetică și grafică, dar cu sensuri diferite.
Exercițiul 5: Substantive în cazuri diferite
Răspunsurile corecte:
-
Cabine - Nominativ
-
Ofițerilor - Dativ
-
Marinarilor - Genitiv
Acest exercițiu a testat cunoștințele de morfologie, solicitând identificarea cazurilor substantivelor în context.
Exercițiul 6: Analiza propoziției
Elevii au trebuit să analizeze două propoziții:
-
Elevii sunt în clasă
-
Bagajul nu este greu
Exercițiul 7: Analiza sintactică a frazei
Fraza analizată: "Fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale și, afară de aceasta, aveam o colecție de opere literare în multe limbi, ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât."
Analiza corectă:
-
"Fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale" – propoziție principală
-
"afară de aceasta, aveam o colecție de opere literare în multe limbi" – propoziție principală
-
"ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât" – propoziție subordonată atributivă
Exercițiul 8: Corectarea enunțului
Cuvintele corectate:
-
deodată
-
înnorat
-
cenușii
-
s-a tulburat
-
aruncându-și
-
plajei
Analiza Subiectului II - Compunerea
Subiectul II a solicitat elevilor redactarea unei compuneri narative despre o întâmplare dintr-o excursie. Profesoara Gavriliță a evidențiat aspectele esențiale pentru o rezolvare corectă:
Organizarea conținutului
Elevii trebuie să fie atenți la organizarea conținutului pe momentele subiectului operei literare, având în vedere că trebuie să formuleze un text narativ coerent și structurat.
Elementele narative obligatorii
Pentru o compunere reușită, elevii trebuie să includă în conținutul lor:
-
Secvențe descriptive care să creeze atmosfera și să prezinte cadrul acțiunii
-
Secvențe de prezentare a personajelor și situațiilor
-
Secvențe dialogate care să dinamizeze narațiunea și să caracterizeze personajele
Criterii de evaluare
Compunerea este evaluată după:
-
Conținutul (12 puncte) - dezvoltarea temei și respectarea tipului de text
-
Redactarea (8 puncte) - corectitudinea limbii și claritatea exprimării
Sursa: StirilePROTV
Etichete: evaluare nationala, limba romana, subiecte romana,
Dată publicare:
23-06-2025 12:02