Invitatul acestei ediții ePlan s-a alăturat echipei Netopia Payments în urmă cu 12 ani, timp în care a condus divizia de plăți cu cardul, divizia de plăți online și mobile.

Horia Grozea coordonează în prezent operațiunile de vânzări și marketing.

Andrei Radu: Am scăpat ușor-ușor de pandemie, pe de altă parte avem război, un context economic nefavorbail mondial. Este eCommerce-ul afectat sau suntem în continuare pe acel trend de creștere?

Horia Grozea: Cu siguranță este afectat. În prima săptămână de război am simțit o scădere cu 40%. Am sesizat în numărul de tranzacții zilnice. După acea săptămână, oamenii cred că s-au obișnuit și lucrurile au revenit la normal. Noi simțim o ușoară creștere, dar cred că această creștere depinde foarte mult de niște veritcale care își revin după pandemie. În momentul de față nu vedem o scădere semnificativă, dar nici acele creșteri frumoase de dinainte de pandemie.

Andrei Radu: A fost un șoc atunci când a izbucnit războiul în Ucraina. După care lucrurile au început să crească, iar acum chiar voi sunteți un pic peste ce a fost înainte de război.

Horia Grozea: Luna martie a fost o lună mai bună decât noiembrie de anul trecut cu tot cu Black Friday. Vorbim de o creștere semnificativă.

Andrei Radu: Anul trecut am avut 6,2 miliarde de euro - bilanț al pieței de comerț online. Deci cu estimările tale de creștere cu 10% ne apropiem de 7 miliarde. Ce s-a întâmplat în aprilie?

Horia Grozea: Luna în pică Paștele este în general slabă pentru noi. Oamenii se focusează pe un anumit tip de cumpărături și își fac un fel de minivacanță. Luna aprilie a fost o lună normală din punct de vedere al lunilor aprilie all time. Și dacă vorbim de hypermarketuri, aici noi procesăm pentru mai multe plățile online. Am văzut o ușoară creștere, dar nimic spectaculos.

Andrei Radu: În România, istoric vorbind, piața ramburs este la putere. Cum s-au mai schimbat lucrurile?

Horia Grozea: Din cauza pandemiei, pentru că a fost acea frenezie cu produsele pe care nu le puteai atinge, a crescut semnificativ plata cu cardul. Am avut undeva la peste 800.000 de noi plătitori cu cardul. După ce s-au relaxat restricțiile, s-au relaxat și oamenii. Cumva a revenit panta spre ramburs, dar dacă în pandemie aveam undeva la 40% plăți cu cardul, acum a revenit, dar nu atât de jos cât era înainte de pandemie. Acum suntem undeva la 28-30%. Înainte de pandemie eram undeva la 20-24%.

Andrei Radu: Pe lângă faptul că în continuare rambursul rămâne metoda preferată de plată, de ce crezi că un magazin online ar avea un interes să promoveze plata prin card?

Horia Grozea: Avantajul major este că tu ai o confirmare de la acel client că el a făcut acea comandă la tine și că își va da interesul să o primescă. Pentru că avem foarte multe exemple în care oamenii comandă de pe mai multe site-uri și care ajunge, ajunge, care nu, îl lăsăm la o parte. Și atunci toate costurile pe care tu le ai cu returul, se reflectă în costurile pe care le ai cu acea comandă. Pierzi mai mulți bani. Dacă tragi linie la final de zi, o să observi că plata cu cardul îți aduce mai multe beneficii și ești mai câștigat decât dacă stai și nu ști dacă îți ia pachetul, dacă se întorc o mare parte dintre pachete. Plus de asta, s-au dezvoltat o groază de carduri adiacente la plata cu cardul. Vestitele carduri cu rate fără dobândă, unde acolo numai dacă ne uităm pe coșul mediu acelor carduri este cu 30-40% mai mare. Oamenii dacă plătesc în rate, atunci pun mai multe în coș, deci fac o vânzare mai mare.

Mai multe detalii în video.