Topul traditiilor culinare de Craciun, care au si valoare nutritiva. Prima si cea mai importanta: moderatia

20-12-2014 10:40


CSID

Sarmale, friptura, carnati, caltabos, afumaturi, tochitura, piftie. Si o ciorba de porc pe post de aperitiv. Simtim deja mirosul Craciunului. Nu va spunem cat colesterol contin toate aceste preparate. Savurati-le si respectati traditiile culinare.

Carnea de porc nu este un dusman, ci un deliciu. Vorbim insa despre moderatie si facem un top al celor mai nutritive… traditii carnivore.

Chef FOA a facut o calatorie culinara in Mehedinti. Retetele le vedeti zilele acestea la Stirile Pro TV. Pe cont propriu, pentru multi dintre noi, poate e greu de descoperit frumusetea culinara a zonelor rurale.

Traditiile insa se pot gusta si in orasele mari. Chiar si in mijlocul Bucurestiului, unde poti gati afara, la cazan. La lingura sta Ion Aldescu si ne da ponturi nu despre jumari, ci despre pomana porcului. Bucatile de carne se condimenteaza doar cu sare si piper. Totul e inghitit de untura.

"Imaginati-va ca inainte mergea lumea la coasa sau mergea la la lemne, in padure, nu mai avea nimeni colesterol, dar trebuie sa te misti", a spus Ion Aldescu.

Si sa nu va hazardati la mai mult de 100 de grame. Jumarile, pomana porcului, sarmalele, friptura, carnati, caltabos, afumaturi, tochitura, piftie. Toate sunt de gustat in perioada sarbatorilor.

Facem insa povestea moderatiei si incepem cu aperitivele. Moderatia inseamna sa nu considerati aperitive produsele de porc, ci o masa de sine statatoare. 2-3 centrimetri de slanituta se pot combina cu 2-3 centimetri de sorici, cu o felie de lebar sau o felie de toba. Si cam atat. Nu gustati la aceeasi masa si branzeturi. Cazeina din branzeturi se digera greu si impiedica digestia carnii.

Sa vina si felul principal. Friptura de porc sau pomana porcului sau tochitura. Carnea de porc se prajeste corect in untura de porc si nu in ulei vegetal. Untura se distruge abia la peste 200 de grade Celsius. Iar inainte de aceasta temperatura, nu elibereaza compusi nocivi.

Nu mixati intre ele proteinele din carne. Carnea de porc nu se consuma la aceeasi masa cu cea de vita, de curcan, de pui, de caprioara. Amestecurile sunt aproape imposibil de digerat.
Din acest punct de vedere, cei mai buni carnati, spre exemplu, sunt cei care contin porc si condimente. Nu porc in combinatie cu vita. Aceeasi regula e valabila si pentru sarmale.

Aveti enzime digestive sa combinati o specialitate de carne cu varza murata, cu mustar, cu o gulie. Pe langa fibre, vitamine, minerale, aceste vegetale contin glucozilati, subtante cu efect protector pentru tot aparatul digestiv.

O friptura moderata cantareste 100 de grame, o friptura consistenta 200, iar una de 400 de grame nu mai are de-a face rationalul.

Daca va cad greu toate aceste… gramaje, aveti incredere in semnalele pe care vi le da organismul dumneavoastra.
Aveti mecanisme fiziologice care va ajuta sa va autolimitati.

"Nimeni nu poate sa se forteze sa ridice greutati peste limita lui, in schimb in privinda alimentatiei toti incercam sa ne depasim limitele. Ajungem la ceea ce e numeste abuz. Trebuie sa ascultam aceste semnale, nu sa o luam de la capat", a spus conf. dr. Ion Daniel, medic primar chirurgie.

Primul mecanism de autolimitare este satietatea. Odata ce apare, stati departe de farfurie minimum trei ore. Daca simtiti senzatia de balonare, daca aveti dificultati respiratorii sau greata, v-ati depasiti limitele propriul organism. In acest caz, beti apa si incercati doar sa va miscati. In ziua respectiva, nu mai puteti digera alta masa. De fapt, e imposibil sa mai produceti enzime digestive.

Va ajuta in efortul metabolic si linistea. Muzica, dar si fumul de tigara sunt stimuli care deranjeaza sistemul nervos, cel care controleaza inclusiv aparatul digestiv.

Pe toata perioada sarbatorilor tineti cont, pe langa moderatie, de ce anume va hraneste. Primele locuri in topul preparatelor nutritive sunt ocupate de friptura, tochitura si pomana porcului.
Ultimul loc il detine piftia. Musteste de asa-numitele proteine colagenice. Nu au nicio valoare nutritiva.

Sursa: Pro TV