Criza cipurilor a dus la termene de livrare uriașe din partea constructorilor de mașini
Vă gândiți la o mașină nouă? Ar fi bine să o comandați acum dacă vreți să mergeți cu ea la vară în concediu.
Termenele de livrare s-au mărit pentru că toți constructorii de mașini au probleme de aprovizionare cu cipuri. Nerăbdători, unii clienți se orientează către piața second hand, dar și prețul mașinilor rulate a crescut.
Reprezentantele auto au puține mașini pe stoc, iar dacă vă doriți un model anume lucrurile se complică. Termenul de livrare, în unele cazuri, ajunge și la 10-12 luni. Am încercat să comandăm o mașină nouă.
Reprezentanții companiilor auto încearcă să se adapteze noilor condiții.
Nadia Pietreanu, director Marketing şi Comunicare Opel: “Clienţii par că au înţeles situaţia şi acceptă termene de livrare mai mari.”
Problemele apar mai ales atunci când clienții își doresc o configurație specială. Dacă renunță la dotările opționale, primesc mașina mai repede.
Adrian Prodănel, reprezentantă auto Jaguar și Range Rover: "Pentru modelele noi, pentru care avem o cerere foarte mare, în acest moment avem și un timp de așteptare de 6,7, poate chiar 8 luni de zile. Un lucru absolut neobișnuit în ultimii 10 ani de zile.”
Alexandru Șermet, director de comunicare BMW Group România: "Toată lumea vorbește despre criza circuitelor integrate, a fost o fabrică în vară care a ars și asta a generat întârzieri mari. Sunt și alte probleme."
Chiar și autoturismele produse pe plan local vin cu întârziere.
"Pentru o comandă nouă, termenul de livrare variază între 1-5 luni, în funcție de model și versiune.", precizează reprezentanții Dacia.
Adrian Sandu, secretar general ACROM: "Un vehicul comandat poate să aibă un termen de livrare cuprins între 2 și 10 luni."
Consecința a fost că, în ultimele luni, piața auto a stagnat.
Cifrele furnizate de registrul auto român arată că vânzările au scăzut în ultimele luni.
Claudiu Mija, director tehnic RAR: "Începând cu vara acestui an, s-a remarcat o reducere ușoară a numărului de cărți de identitate eliberate pentru autovehiculele noi."
Românii se îndreaptă spre piața second hand, dar oferta nu pare atrăgătoare nici aici. Prețul mașinilor rulate a crescut ușor.
Nicolae Dragalie, director târg auto: "Creșterea nu este mai mare de 3-4 procente, mai mult decât atât se negociază între vânzător și cumpărător."
Un studiu PricewaterhouseCoopers prognozează că România va înregistra în acest an o creștere de numai 0,7% a vânzărilor de autoturisme noi. Anul a început promițător, dar criza din ultimele luni a făcut ca numărul înmatriculărilor să scadă cu 23% în octombrie.