"Vinieta Oxigen" încurcă prețurile samsarilor de mașini din București: "Așteptăm provincia"
Abia anunţată în Bucureşti, ''Vinieta Oxigen'' are deja efecte pe piaţa auto.
Samsarii se plâng că va trebui să lase din preţul autoturismelor cu normă de poluare până-n Euro 4, în timp ce producătorii şi importatorii de maşini noi speră că le vor creşte uşor vânzările.
Unii dintre șoferi se gândesc să-şi vândă maşinile în alte oraşe, şi să-şi cumpere altele mai puţin poluante.
Vestea interzicerii anumitor maşini în Bucureşti şi introducerea vinietei pentru altele i-a nemulţumit pe vânzătorii de maşini la mâna a doua.
Reporter: "Cum credeţi că va afecta vânzarea de maşini?"
Comerciant: "Într-un mod drastic. Vor scădea vânzările."
Potrivit vânzătorilor care au maşini de vânzare în târgul Autovit, cele mai multe autoturisme sunt Euro 4, aproape 70 la sută dintre ele. Samsarii de maşini recunosc că noua taxă auto din Bucureşti le încurcă afacerile, pentru că acum trebuie să reducă din preţuri.
Reporter: "Veţi lăsa la preţ?"
Vânzător maşini: "Să scăpăm de stocul vechi, de ce nu?"
Reporter: "Cât la o maşină?"
Vânzător maşini: "300, 500, cam aşa."
Nu toţi sunt însă de acord să facă reduceri. Unii încă mai cred că pot să le vândă celor care vin din alte oraşe în Bucureşti să caute o maşină.
Între timp, şoferii care au maşini care intră sub incidenţa taxei din Bucureşti se gândesc să-şi schimbe maşinile şi au început căutările.
Reporter: "Ce veţi face cu maşina euro 4 pe care o aveţi?"
Şofer: "O să scad la preţ şi o s-o vând cel mai probabil în provincie, unde momentan nu se plătesc taxe."
Reporter: "Vă luaţi altă maşină? Ce norma de poluare?"
Şofer: "Euro 5".
Pe de altă parte, reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme susţin vinieta Oxigen şi cred într-o uşoară înviorare a vânzărilor.
Cristian Milea, preşedinte APIA: "Este posibil un impact favorabil să fie dat și de această chestie. Nu aștept o revoluție."
Taxa din Bucureşti intră în vigoare de anul viitor, când maşinile cu normă de poluare non-euro, până la euro 2 nu vor avea voie să circule în centrul oraşului, dar vor plăti vinieta pentru restul capitalei.
Pentru autovehiculele cu normă de poluare Euro 3 va trebui plătită o taxă pentru tot oraşul, în timp ce pentru cele euro 4 taxa a fost amânată până în 2021.
În 2022 maşinile poluante, până în euro 2 vor avea accesul interzis complet în Bucureşti, iar în 2024 interdicția se va aplica și pentru cele cu normă de poluare euro 3.
Cei care sunt prinşi circulând cu o maşină care nu respectă noile restricţii riscă până la 2.000 de lei amendă.