Iohannis, in Parlament: In Romania puternica nimeni nu e mai presus de lege, iar coruptia la varf nu mai e o amenintare
Presedintele Klaus Iohannis a vorbit luni in plenul reunit al Parlamentului despre Strategia Nationala de Aparare a tarii pentru perioada 2015 - 2019.
"Una dintre primele mele promisiuni facut chiar de la aceasta tribuna a fost aceea ca voi prezenta parlamentului in termen de 6 luni strategia nationala de aparare a tarii. Dincolo de obligatia legala a fost si un angajament personal. Am tinut sa avem strategia gata la timp pentru a respecta legea, pentru a onora o promisiune si pentru a oferi cat mai repede romanilor o viziune in domeniul securitatii nationale. Am dorit ca acest lucru sa se intample prin dialog si consens", a spus Klaus Iohannis, luni, in Parlament.
"Prin obiectivele si continutul sau, strategia se refera la aparare si securitate nationala in ansamblu, iar cele doua concepte merg impreuna", a mai spus presedintele.
Cele mai importante declaratii ale presedintelui:
- Este momentul ca in perioada urmatoare sa construim consens poltici in jurul acestor teme esentiale, care sa produca in mod real reforma si legislatie durabila
- A venit momentul sa lasam la o parte practica documentelor stufoase care raman in dosare necitite si neaplicate. Aceasta strategie nu este finalul unui proces, ci inceputul lui. Va trebui urmata de alte documente fundamentale. Un rol vital il va avea planificarea integrata si capacitatea institutiilor de a functiona impreuna
- Romania nu-si poate permite ca fiecare instituie sa aiba o strategie si planificare individuala si fara o conceptie unitara la nivel national
-Strategia priveste deopotriva statul, societatea si cetateanul. Strategia se refera la aparare si securitate nationala in ansablu
-Pasul urmator necesar ar fi construirea unui cadru legislativ functional care sa introduca mai multa claritate. Romania puternica in Europa si in lume - acesta este viitorul pe care il construim si viziunea pe care am intemeiat Strategia
- Romania puternica e o natiune de cetateni ale caror drepturi si libertati sunt aparate. Nu intamplator am inclus printre interesele nationale de securitate protejarea drepturilor si libertatilor tuturor cetatenilor. Romania e puternica daca institutiile democratice sunt puternice si daca cetatenii sunt aparati si serviti
- In Romania puternica nimeni nu e mai presus de lege, iar coruptia la varf nu mai reprezinta o amenintare la adresa functionarii statului
- Astazi se implinesc 6 luni de la preluarea mandatului de presedinte. Am propus Parlamentului un parteneriat care sa redea cetatenilor increderea
- Sunt proiecte care au fost duse la bun sfirsit, fapt ce se cuvine apreciat. Nu sunt foarte multumit de toate rezultatele, dar sunt constient ca s-a gasit un minim numitor comun
- Nu acelasi lucru il pot spune despre votul prin corespondenta. In ciuda angajamentului public, nu constat o vointa politica a majoritatii. Nici in privinta incuviintarii cererilor justitiei lucrurile nu stau mai bine. Dimpotriva
- Marele pacat al ultimilor 25 de ani a fost confuzia dintre persoane si institutii. Parlamentul trebuie sa lase justitia sa-si faca treaba, nu ma adresez in nume propriu si nu vizez unele persoane.
- In Romania puternica a avea o functie este o responsabilitate, nu un privilegiu personal, iar oamenii politici inteleg ca nu se reprezinta pe sine
Pe 10 iunie, CSAT a hotarat promovarea Strategiei Nationale de Aparare "O Romanie puternica in Europa si in lume" in Parlament pentru a fi adoptata, una dintre principalele noutati ale acestui document fiind conceptul de securitate extinsa.
"Am gandit aceasta strategie ca pe un document integrator, care ofera o viziune si o directie in materie de securitate nationala. Viziunea mea este a unei Romanii puternice in Europa si in lume, asta insemnand pentru mine cel putin trei lucruri: un stat care isi apara cetatenii, oriunde s-ar afla ei, o tara care isi apara valorile, interesele, simbolurile, dar si bunurile nationale si resursele naturale, care stie sa-si protejeze patrimoniul, domeniile de excelenta, care pune prioritate pe educatie si pe sanatate si, in al treilea rand, un stat care contribuie la mentinerea securitatii colective alaturi de partenerii lui si la promovarea democratiei si libertatii", spunea presedintele Klaus Iohannis, la acea data, subliniind ca Parteneriatul Strategic cu SUA, apartenenta la NATO si la UE sunt reafirmate ca piloni ai politicii externe si de securitate.
Pe 12 iunie, seful statului a trimis Parlamentului Strategia Nationala de Aparare.
Totodata, Klaus Iohannis le-a transmis presedintelui Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, si presedintelui Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, solicitarea de a adresa Parlamentului un mesaj referitor la aceasta strategie.
Comisiile de aparare din Camera Deputatilor si Senat au avizat favorabil pe 17 iunie Strategia Nationala de Aparare.
seful statului a avut consultari cu partidele si formatiunile parlamentare pe tema Strategiei la inceputul lunii iunie.
Zilele trecute, Strategia a fost prezentata si reprezentantilor corpului diplomatic din statele membre ale NATO si ale Uniunii Europene.
Pentru elaborarea Strategiei Nationale de Aparare au fost consultate comisiile de aparare ale Parlamentului, reprezentanti ai societatii civile, ai mediului academic, ai institutiilor cu atributii in domeniul securitatii nationale.
ALDE va vota impotriva Strategiei
Copresedintele Aliantei Liberale si Democrate (ALDE), Calin Popescu - Tariceanu, presedintele Senatului, a anuntat ca va propune parlamentarilor ALDE sa voteze impotriva textului actual al Strategiei nationale de Aparare pe motiv ca a constatat existenta unor formulari si directii de actiune care "contravin flagrant prevederilor constitutionale in materie".
"Am citit cu atentie documentul transmis Parlamentului de catre Presedintie si am constatat existenta unor formulari si directii de actiune care contravin flagrant prevederilor constitutionale in materie, motiv pentru care voi propune grupurilor noastre parlamentare (ALDE - n.r.) sa voteze impotriva textului actual al Strategiei. Trebuie sa se stie ca Parlamentul nu are dreptul sa amendeze textul inaintat de Presedintie, dar are obligatia sa adopte o Hotarare de aprobare sau de respingere a Strategiei.(...) In plus, am sesizat din partea unor colegi parlamentari o oarecare precipitare de aprobare a Strategiei. Adoptarea unei asemenea hotarari incumba Parlamentului o responsabilitate directa si de aceea nu cred ca viteza trebuie sa fie criteriul nostru principal, ci calitatea, continutul Strategiei si, mai ales, respectarea Constitutiei in spiritul si litera ei", spune Tariceanu, intr-un comunicat de presa remis duminica AGERPRES.
"Observatiile mele critice la adresa Strategiei pot fi sintetizate astfel: pe langa conceptele traditionale, Strategia nationala de aparare cuprinde o serie de concepte din toate celelalte domenii - mediul economic, energie, sanatate, educatie, protectie sociala, agricultura, tot. Prin urmare, avem de-a face cu doua lucruri care se intampla simultan- transferul acestor atributii, care sunt de resortul Guvernului, la Presedintie, in cadrul Strategiei de securitate nationala si, evident, golirea de continut a activitatii Guvernului. Cu alte cuvinte, trecerea catre o republica prezidentiala. Adica, intr-un mod subtil, se merge pe aceasta idee de consolidare a puterii prezidentiale. Din acest punct de vedere, Strategia in forma actuala nu poate fi votata", a spus Tariceanu.
El arata ca exemple concrete din textul Strategiei care l-au condus la aceasta decizie au fost ca "Strategia nationala de aparare a Romaniei tine de atributiile Presedintelui Romaniei, fapt scris temeinic in documentul Presedintiei, dupa care, prin mijlocirea Strategiei si cu eventualul acord al Parlamentului, Presedintele Romaniei dobandeste atributii neconstitutionale in domenii apartinand altor puteri sau institutii''. ''Strategia reflecta necesitatea promovarii unui concept de securitate nationala extinsa... in urmatoarele domenii: educatie, sanatate, economic, energetic, financiar, mediu, infrastructuri critice... reducerea decalajelor de dezvoltare si reconstructia marilor sisteme publice', mentioneaza Tariceanu.
Potrivit presedintelui Senatului, dimensiunea economica si energetica a Strategiei contine atributii consacrate din activitatea curenta a Guvernului,
Tariceanu mai precizeaza ca printre interesele nationale de securitate mentionate in Strategie se afla si formularea "apararea si consolidarea democratiei constitutionale si a statului de drept", ceea ce reprezinta ''o referire directa si paternalista la Puterea Judecatoreasca, care pare sa devina prin intermediul Strategiei un nou domeniu al atributiilor prezidentiale''.
"In consideratiile finale ale Strategiei sunt mentionate si sarcini concrete trasate Parlamentului si Guvernului de catre cel care are atributii, adica, asa cum am citat la inceput: 'Strategia nationala de aparare a Romaniei tine de atributiile Presedintelui Romaniei. O conditie necesara pentru operationalizarea Strategiei o reprezinta revizuirea cadrului legislativ in domeniul securitatii nationale care sa tina cont, pe langa deficientele relevate in timp, de noile amenintari si de nevoia de respectare a drepturilor si libertatilor civile. In vederea atingerii obiectivelor si realizarii directiilor de actiune asumate prin prezenta Strategie, institutiile cu responsabilitati in domeniile respective vor elabora strategiile, programele si planurile sectoriale de activitate subsecvente", se mai arata in comunicat.