Soluțiile producătorilor români de legume și carne pe timpul stării de urgență
Sătui să mai aștepte un ajutor, care, în tot haosul creat de coronavirus, nu mai vine, producătorii români de legume și carne, s-au adaptat stării de urgență, și încearcă să găsească singuri soluții, ca sa nu-și închidă afacerile.
Unii s-au asociat, și pot face contracte cu marile lanțuri de hipermaketuri. În plus, livrează fructe și legume, la domiciliu.
De când au scăzut vânzările, un mic producător de legume din județul Galați a început să alerge cu marfa de dimineață până seară prin oraș, pentru a livra la domiciliul clienților. Acesta reușește să onoreze cam 20 de comenzi în fiecare zi și este mulțumit.
Sebastian Pentiuc, mic fermier: "Vânzările prin alte mijloace au scăzut. Faptul că reușim să ducem acasă la clienți e ceva pentru noi, reușim să vindem marfă - pentru că e perisabilă. Ne trezim de foarte dimineață și terminăm foarte târziu".
Și unele magazine de legume și fructe s-au adaptat. Au mai angajat și oameni, pentru că au multe comenzi de livrare la domiciliu.
Valentina Muscă, administrator magazin legume-fructe: "Venim în ajutorul lor, în primul rând, și în al doilea rând și în ajutorul nostru, că astfel ne ținem afacerea și în picioare și să avem cu ce să ne plătim angajații, să nu fim nevoiți să ii dăm în șomaj tehnic”.
În județul Constanța, micii producători sunt ajutați de asociațiile care au deja contracte cu marile lanțuri de hipermarketuri din țară. Astfel este asigurat tot traseul de la cei care lucrează în solarii până la cumpărători.
Petrică Mihai, președinte asociație agricolă: "Ne-am format o cooperativa, ne-am asociat și am vândut la retailer marea majoritate din marfă, aproximat 80 la sută din marfă o desfacem".
George Lamureanu, producător agricol: "Putem să ne vindem marfa în colectiv dacă ne strângem mai mulți, doi, trei, cinci, ne putem vinde marfa către supermarketuri lejer sau putem depozita marfa în depozite frig și ulterior să o livrăm către supermarketuri".
Adrian Oros, ministrul Agriculturii: ”A fost o discuție aberantă, populistă, despre plafonarea prețului la raft. Noi nu avem de gând ca pe parcursul acestei crize să scoatem de pe piață exact producătorul și procesatorul mic și atunci de aia am făcut un apel încă de la începutul crizei ca pe fiecare filiera de produs atât producătorul cât și procesatorul cât și comerciantul să stea la masă și să negocieze între ei marja de profit".
Fermierii din Brașov au pierderi de 60% în această perioada. Pentru a reuși să își vândă marfa s-au organizat și postează pe rețelele sociale fotografii cu ce au de vânzare și tot ei se ocupă și de livrare: verdețuri, brânză, legume și chiar păstrăvi.
George Cățean, fermier: "Avem de luni până joi posibilitatea de luare a comenzilor, urmând ca vineri să le centralizăm de la mai mulți producători, iar sâmbătă să le livrăm către clienți".
Cei mai mulți fermieri spun că nu au modificat prețurile față de anul trecut tocmai pentru a reuși să vândă toată producția.
Sursa: Pro TV
Etichete: coronavirus, supermarket, stare de urgenta, vanzari, clienti, solutii, producatori romani,
Dată publicare:
31-03-2020 20:16