Românii pot pleca cu trenul la muncă în Europa. Cine va fi însă dat jos din vagon
Zeci de persoane din toată țara au plecat ieri înapoi la muncă în străînătate.
Duminică seara, din Timișoara, a pornit primul tren care transporta îngrijitori de bătrâni către Austria.
Măsurile de călătorie au fost stricte şi fiecare pasager a fost verificat de către medicii Direcției de Sănătate Publică, iar îmbarcarea s-a făcut în așa fel încât să fie respectată distanțarea fizică.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În față Gării de Nord din Timișoara s-au așezat la coadă, pe culoarele speciale amenajate de autorități, aproximativ 80 de persoane.
Doamna Livia a venit de la sute de kilometri, din Satu Mare, ca să prindă un loc în trenul special și să se întoarcă la muncă.
Livia Moroșan: „De trei luni de zile, din cauza virusului, nu am putut să plec, că ne așteaptă săracii bătrâni bolnavi să ne ocupăm de ei și oricum munca ce o facem e ușoară, trebuie să pui suflet. Aici is bani puțini, acolo avem de toate."
Pentru nici una dintre aceste doamne nu este prima dată când pleacă la muncă în străinătate, doar că acum se întorc cu emoții și mai mari.
Ileana Musta, îngrijitoare: „Pentru mine o fost nu o perioadă așa de bună, normal, ținând cont de situația care e acum. Nu e tocmai ce ne dorim, dar e singura modalitate prin care facem schimb cu colegele noastre, care ele sunt de foarte mult timp acolo și își doresc să vină acasă la familiile lor."
Autoritatie austriece și cele locale au impus măsuri speciale. La îmbarcare călătorii au stat la un metru distanță, iar fiecare pasager a primit măști și mănuși, pe care să le poarte în timpul călătoriei.
În trenul care urmază să plece în orice moment către Viena vor fi îmbarcați 80 de pasageri. Fiecare pasager va sta separat într-o cabină, astfel că într-un vagon vor fi doar nouă persoane.
Pavel Kasai, insp.șef ITM Timiș: „O parte dintre ele au contracte de muncă încheiate direct cu angajatorii din Austria, o parte au PFA-uri făcute în Austria, toți au asigurări de sănătate și toți au echipament de protecție."
După ce formalitățile au fost îndeplinite, trenul s-a pus în mișcare.
Toți pasagerii vor înlocui alți îngrijitori care au fost blocați în Austria în timpul pandemiei. Cei care au ales să stea acolo în această perioadă beneficiază din partea statului austriac de o indemnizație în valoare de 500 de euro.
Maria Hotă, îngrijitor: „Au venit niște formulare și a trebuit să semnez și eu și bătrâna de care am grijă. Am semnat și m-am dus la Primărie și atunci ei au trimis și mi-au venit banii.”
Reporter: „V-a fost frică să stați acolo pe perioada asta?”
Maria: „Nu prea, mai frică mi-a fost să vin acasă decât să stau."
Dorina Puichiță: „Dorul de casă, oricât ar fi de mare sau mică suma, nu se compensează cu ce ai în suflet, dar pe o parte e ajutor pentru că situația în România nu e chiar roz și le prinde foarte bine lor acasă.”
Reporter: „V-ați gândit cum o să cheltuiți cei 500 de euro?”
Dorina: „Is cheltuiți. Pentru că sunt datorii foarte multe, mai ales acum cum nu se lucrează la noi și nu poți să faci nimic, trebuie să plătești tot ca să poți să trăiești."
Nevoia de revenire la normal nu o simt doar îngrijitorii români, ci și statul austriac. Potrivit presei, fără ajutorul românilor sistemul de îngrijire ar intra în colaps.
Alex. Todericiu, purt.cuv. ONG Pflege HELP: „Chestia revenirii lor la muncă în Austria este una financiară pecuniară. Pentru austrieci este o problemă social-politică importantă, pentru că în cazul în care aceste îngrijitoare nu ar fi aici sau nu ar fi într-un număr îndestulător cum e în prezent, practic sistemul de îngrijire austriac suferă."
În Austria lucrează aprovimativ 30.000 de îngrijitori români.
Românii vor putea pleca la muncă în Austria sau în alte țări europene cu trenul. CFR a stabilit cu operatorul feroviar austriac procedura de desfășurare a transportului de muncitori sezonieri, în contextul pandemiei COVID-19.Autoritățile de la Viena au cerut ca primul transport să plece de la noi din țară chiar mâine.
Ministerul Transporturilor a stabilit condițiile în care oamenii pot pleca la muncă în statele europene cu trenul.
Suntem în stare de urgență și, prin urmare, trebuie respectate toate restricțiile. Așa cum se întâmplă și în cazul avioanelor charter care duc muncitori din România în vestul Europei, și pentru trenuri trebuie să existe o agenție de recrutare care se va ocupa de organizare.
Muncitorii vor fi verificați cu strictețe
Practic, această agenție are responsabilitatea să transfere muncitorii selectați în prelalabil către gara de la care vor pleca mai departe.
Tot agenția trebuie să transmită cu cel puțin 48 de ore înainte autorităților locale lista cu pasageri, astfel încât aceștia să fie verificați pentru a se vedea dacă nu cumva se afla în carantină sau în izolare, situație care nu le-ar mai permite să plece.
De asemenea, se va verifica dacă vreunul dintre muncitori provine dintr-o zonă plasată în carantină precum Suceava sau Țăndărei, caz în care de asemenea nu va mai putea pleca.
Mai apoi, odată sosiți la gara de îmbarcare, toți muncitorii vor fi obligați să poarte măști de protecție încă dinainte de a urca în tren și pe tot parcursul călătoriei.
Vor fi verificați pentru depistarea unor eventuale simptome de îmbolnăvire, atât la urcarea în tren, cât și la coborâre. Și, nu în ultimul rând, nu vor avea voie să stea mai mulți de 4 într-un compartiment.
Ambasada Austriei a cerut încă din 24 aprilie organizarea unui asemenea transport, iar intenția austriecilor era ca primul tren să plece din România sâmbătă dimineață, cu aproximativ 360 de pasageri.