Pandemia a schimbat obiceiurile de consum. Românii renunţă la orice afară de mâncare, băutură şi ţigări

×
Codul embed a fost copiat

Izolarea nu ne-a făcut să cumpărăm mai puțin, ci doar să ne schimbăm prioritățile și obiceiurile.

Datele Institutului Național de Statistică privind consumul nu arată deloc că trecem printr-o criză.

La începutul pandemiei, românii și-au luat în special alimente și produse de igienă. Vânzările magazinelor au fost în martie mai mari cu 4% față de aceeași luna a anului trecut.

Nici de Paște nu au mers prost. Pe de altă parte, online-ul, cum era și firesc, înregistrează creșteri spectaculoase.

Consumul în lunile martie și aprilie 2020

 

În martie, înainte că în România să fie declarată stare de urgență, românii au stat la cozi în magazine și și-au făcut provizii.

Citește și
paine
Românii au cumpărat de trei ori mai multă drojdie de consum, în ultima săptămână

Consumul a fost mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut cu 4 procente. Față de luna anterioară, luna februarie, vorbim totuși de o scădere de 3,6%.

Apoi, pentru că mulți au stat acasă, iar mall-urile au fost închise, vânzările de haine, de exemplu, s-au prăbușit, au scăzut la jumătate, iar consumul de carburanți a fost mai mic cu 11,5% față de februarie - doar la alimente, băutură și tutun observăm o creștere ușoară.

Dacă facem o comparație cu luna martie a anului trecut, creșterea la această categorie a fost mai mare, de peste 15%. Consumul de produse nealimentare a rămas la același nivel, în schimb cel de carburanți are o scădere de aproape 9%.

Hypermarketurile au tras linie și după luna aprilie, când a fost Paștele.

George Bădescu, director executiv Asociația Marilor Rețele Comerciale din România: „În aprilie, mai mici decât aprilie anul trecut și clar decât martie anul acesta. N-a fost o scădere accentuată, deși au fost aceste sărbători, vânzările au fost la nivelul unei perioade normale, adică nu s-a înregistrat acel salt care de obicei se putea vedea în ajunul sărbătorilor.”

Analiștii spun că o scădere a consumului este inevitabilă

 

Pe de altă parte, cum multe fabrici sunt închise și aproape un milion de angajați sunt în șomaj tehnic, analiștii economici spun că o scădere a consumului este inevitabilă.

Mihaela Mitroi, consultant fiscal: „Va fi o scădere a PIB și asta este. Dar avem nevoie ca circuitul economic să înceapă să funcționeze. Este evident că nu va funcționa ca până acum, dar cel puțin trebuie să fie cât de cât decent, ca să trecem ușor peste această perioada. Mă rog, să supraviețuim. Cred că este un semn pozitiv totuși, nu sunt cifre atât de negre cum ar fi putut să fie.”

Speranța vine din zona cumpărăturilor online

 

Acum, speranța vine din online, deși la începutul pandemiei multe magazine, în special cele de îmbrăcăminte și încălțăminte, înregistrau scăderi.

Florinel Chiș, Asociația Română a Magazinelor Online: „În acest moment, toți retailerii de fashion raportează creștere față de perioada similară a anului trecut. În ceea ce privește partea sanitară ne uităm la creșteri de 3-5 ori față de orice perioada normală, pe produse alimentare, de 2-3 ori, depinde de segment, în general limitele au fost puse de capacitatea logistică, nu era pregătită pentru a face față la această situație.”

Dacă ne uităm la o serie de produse pentru muncă de acasă vedem cel puțin dublare pe mai multe segmente, de exemplu monitoare.

În martie, comerțul online a înregistrat o creștere de trei procente, față de luna anterioară, potrivit INS.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Consumul de alcool a crescut în familie, din cauza izolării. Ce recomandă psihologii
Consumul de alcool a crescut în familie, din cauza izolării. Ce recomandă psihologii

Teoriile și chiar informațiile continue despre efectele noului coronavirus pot aduce, de multe ori, incertitudine.

Românii au cumpărat de trei ori mai multă drojdie de consum, în ultima săptămână
Românii au cumpărat de trei ori mai multă drojdie de consum, în ultima săptămână

Livrările de drojdie pentru consum casnic s-au triplat într-o singură săptămână faţă de o perioadă normală, ajungând la două milioane de pachete, cantitate necesară pentru a produce aproximativ 25 de milioane de pâini, potrivit ultimului studiu.

Statistici îngrijorătoare ale românilor, readuse în atenție de coronavirus
Statistici îngrijorătoare ale românilor, readuse în atenție de coronavirus

Epidemia de coronavirus readuce în atenție vulnerabilitățile românilor, chiar dacă țara noastră nu este, deocamdată, afectată puternic de Covid-19. Până la coronavirus, trebuie să ne amintim că, de exemplu, avem cel mai mic consum de săpun din UE.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.