Pandemia a schimbat obiceiurile de consum. Românii renunţă la orice afară de mâncare, băutură şi ţigări
Izolarea nu ne-a făcut să cumpărăm mai puțin, ci doar să ne schimbăm prioritățile și obiceiurile.
Datele Institutului Național de Statistică privind consumul nu arată deloc că trecem printr-o criză.
La începutul pandemiei, românii și-au luat în special alimente și produse de igienă. Vânzările magazinelor au fost în martie mai mari cu 4% față de aceeași luna a anului trecut.
Nici de Paște nu au mers prost. Pe de altă parte, online-ul, cum era și firesc, înregistrează creșteri spectaculoase.
Consumul în lunile martie și aprilie 2020
În martie, înainte că în România să fie declarată stare de urgență, românii au stat la cozi în magazine și și-au făcut provizii.
Consumul a fost mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut cu 4 procente. Față de luna anterioară, luna februarie, vorbim totuși de o scădere de 3,6%.
Apoi, pentru că mulți au stat acasă, iar mall-urile au fost închise, vânzările de haine, de exemplu, s-au prăbușit, au scăzut la jumătate, iar consumul de carburanți a fost mai mic cu 11,5% față de februarie - doar la alimente, băutură și tutun observăm o creștere ușoară.
Dacă facem o comparație cu luna martie a anului trecut, creșterea la această categorie a fost mai mare, de peste 15%. Consumul de produse nealimentare a rămas la același nivel, în schimb cel de carburanți are o scădere de aproape 9%.
Hypermarketurile au tras linie și după luna aprilie, când a fost Paștele.
George Bădescu, director executiv Asociația Marilor Rețele Comerciale din România: „În aprilie, mai mici decât aprilie anul trecut și clar decât martie anul acesta. N-a fost o scădere accentuată, deși au fost aceste sărbători, vânzările au fost la nivelul unei perioade normale, adică nu s-a înregistrat acel salt care de obicei se putea vedea în ajunul sărbătorilor.”
Analiștii spun că o scădere a consumului este inevitabilă
Pe de altă parte, cum multe fabrici sunt închise și aproape un milion de angajați sunt în șomaj tehnic, analiștii economici spun că o scădere a consumului este inevitabilă.
Mihaela Mitroi, consultant fiscal: „Va fi o scădere a PIB și asta este. Dar avem nevoie ca circuitul economic să înceapă să funcționeze. Este evident că nu va funcționa ca până acum, dar cel puțin trebuie să fie cât de cât decent, ca să trecem ușor peste această perioada. Mă rog, să supraviețuim. Cred că este un semn pozitiv totuși, nu sunt cifre atât de negre cum ar fi putut să fie.”
Speranța vine din zona cumpărăturilor online
Acum, speranța vine din online, deși la începutul pandemiei multe magazine, în special cele de îmbrăcăminte și încălțăminte, înregistrau scăderi.
Florinel Chiș, Asociația Română a Magazinelor Online: „În acest moment, toți retailerii de fashion raportează creștere față de perioada similară a anului trecut. În ceea ce privește partea sanitară ne uităm la creșteri de 3-5 ori față de orice perioada normală, pe produse alimentare, de 2-3 ori, depinde de segment, în general limitele au fost puse de capacitatea logistică, nu era pregătită pentru a face față la această situație.”
Dacă ne uităm la o serie de produse pentru muncă de acasă vedem cel puțin dublare pe mai multe segmente, de exemplu monitoare.
În martie, comerțul online a înregistrat o creștere de trei procente, față de luna anterioară, potrivit INS.