Politicienii încearcă să atenueze scandalul combustibililor. După ce prețul benzinei și motorinei aproape că s-a dublat în ultimul an, iar la pompe sunt zilnic proteste, coaliția de guvernare a cerut o analiză de la ministerul de Finanțe și de la ANAF.  

„Ne-am trezit cu scumpiri anormale”, a transmis liderul PSD, Marcel Ciolacu, care ar fi propus ca soluție plafonarea câștigurilor companiilor din domeniu.

De la izbucnirea războiului din Ucraina, benzina și motorina s-au scumpit constant. Deși rămânem în topul țărilor europene cu cei mai ieftini combustibili, tariful pentru un litru de benzină a crescut cu peste 10 procente, iar cel pentru motorină cu peste 15, doar în ultimele luni. Față de anul trecut, oamenii lasă la pompă aproape dublu.

Liderii coaliției s-au întrunit de patru ori ca să discute cum ar putea reduce impactul acestor majorări. Liberalii au insistat să se facă mai multe controale, iar social-democrații ar vrea plafonarea prețurilor, dar fără compensări de la bugetul de stat.

Marcel Ciolacu, președinte PSD: „Ne-am trezit cu niște scumpiri, din punctul meu de vedere anormale, tinând cont că barilul nu s-a scumpit, anormale la carburanți.”

Surse politice susțin că, din analizele ministerului de Finanțe, 1 leu din fiecare litru de motorină sau de benzină este nejustificat. Una dintre soluțiile la care se gândesc politicienii ar fi să plafoneze la cel mult 10 procente adaosul comercial al companiilor petroliere. Dacă acestea aleg să practice un adaos comercial mai mare, diferența ar putea fi impozitată cu 80-90 de procente.

Lucian Bode, secretar general PNL: „Nu exclud că, la un moment dat, Guvernul să vină să spună... Adică plafonare, compensare? Reducerea accizei, sunt lucruri la care ne uităm."

Analiștii spun că aproximativ două treimi din prețul combustibililor este influențat de costul barilului de petrol.

Claudiu Cazacu, analist piețe externe: „Este o decizie benefică pe teremen scurt, dar vine cu niște costuri bugetare. Putem resimți ceea ce câștigăm dintr-o parte și să pierdem în altă parte. O anumită compensare are sens, dar trebuie echilibrată ca să nu reducă din creșterea economiei viitoare.”

Pe de altă parte, accizele sunt cea mai sigură sursă de venit pentru bugetul care este copleșit de costul măsurilor sociale adoptate de PSD și PNL până acum.

Otilia Nuțu, analist pentru politici publice în energie și infrastructură: „Dacă descompunem prețul la carburanți o să vedem că doar o parte este prețul petrolului, o altă parte care a crescut foarte mult este costul de trasport. Peste toate se adugă accize și TVA. Dacă ne gândim să limităm prețul, trebuie să ne uităm la aceste componente și unde am putea să reducem.”

Prețul combustibililor a atins niveluri record în toată Europa. State precum Franța, Germania sau Slovenia plătesc subvenții la litrul de benzină sau motorină. Alte țări, precum Italia, Polonia sau Portugalia au redus accizele, TVA-ul pentru combustibili sau au eliminat din anumite taxe de drum. În Austria și Ungaria a fost plafonat prețul la pompă. Toate aceste măsuri au avut costuri de miliarde de euro și au fost limitate în timp.