România este numărul doi în Europa la exportul de miere. Paradoxal, românii consumă din China
Cu peste 2 milioane de stupi, România se află pe locul al doilea în Europa, iar mierea produsă în țara noastră e apreciată pentru calitate, consistență și aromă.
Apicultorii sunt îndemnați să se asocieze și să dezvolte linii de producție pentru procesare, cu bani europeni.
Peste 60 de milioane de euro este suma pusă la bătaie, până în 2027, pentru crescătorii de albine.
Aceștia vor putea să transforme mierea în produse de calitate, ca să obțină profit și la noi în țară.
Începută ca o afacere de familie, o fabrică din Blaj procesează acum aproape 2 mii de tone de miere pe an, colectată de la apicultori din toată țara. După ce au investit sute de mii de euro într-o linie de producție, administratorii au reușit să scoată pe piață diverse produse, inclusiv cosmetice.
Alina Ochiș Mateș, director economic fabrică: „S-a diversificat cererea românilor, vor cocktailuri apicole, amestec de polen, miere, lăptișor de matcă.”
Vrac sau ambalată, mai bine de jumătate din miere pleacă însă la export, în peste 15 țări din lume.
Alina Ochiș Mateș, director economic fabrică: „În Israel unde am reușit să vindem miere polifloră la plicuri de 15 grame, care nu exista deloc la raft în Israel."
Piața, invadatată de produsele chinezești
Tot cu o afacere de familie a început și Alina, în urmă cu 15 ani. Acum are în grijă 600 de familii de albine, dar primește miere și de la apicultori mai mici din țară. A deschis şi un magazin, în Cluj.
Alina Varadi, proprietar magazin produse apicole: „Lucrăm strict cu produse românești. Piața este invadată de produse chinezești, mai ales la lăptișorul de matcă. Investiția inițială a fost în jur de 200 de mii de euro, dar a fost suportată din buget propriu.”
Cu cele peste 60 de milioane de euro puse la bătaie de autorități până în 2027, mai mulţi apicultori îşi pot cumpăra utilaje moderne pentru a procesa mierea, dar și pentru a-şi promova produsele. Jumătate din bani vin de la Uniunea Europeană, iar restul, de la Guvern.
Florin Ochiș Mateș, administrator: „Mai nou, se axează apicultorul pentru a-și vinde mierea singur, de la extracție până la a o doză în borcan și a o vinde clientului final."
Mulți apicultori de la noi preferă să exporte mierea brută, iar noi ... consumăm de import. Consumatorul nu face diferența de calitate, spun specialiștii.
Constantin Dobrescu, vicepreședintele Federației Asociațiilor Apicole din România: „Asistăm la ora actuală la prețuri scăzute pentru miere, cauza principală fiind falsificarea, care se produce de multe ori pe scară largă, și în multe zone ale lumii.”
Consumul de miere a crescut în România, arată datele Institutului Național de Statistică, și a ajuns la peste un kilogram pe an, în medie.