În mijocul Sibiului, la doi paşi de centrul istoric se află Grupul Şcolar Independenţa.
Lipit de fosta uzina cu acelaşi nume, privatizată, închisă şi transformată într-un monument al paraginii, în buricul târgului. Directorul adjunct ne conduce într-o sala de clasă.
În plină ora curs, un tânăr se odihneşte cu căştile în urechi, în prima bancă, fără ca dascălul să-l fi deranjat până atunci. Băiatul spune că vrea să plece din ţară imediat ce va termina şcoala.
"În Germania aş vrea".
Profesoară continuă lecţia, în timp ce un elev trimite intens mesaje pe WhatsApp prietenilor. Un altul încearcă un joc pe telefon, iar un treilea pare că mai degrabă stă să aţipească. Într-o altă clasă găsim viitorii mecanici auto, tineri care spun că ar face practică, doar că la service-urile unde îi trimite şcoala patronii îi pun să mature prin curte şi mai puţin să înveţe meserie, pe maşinile clienţilor.
La Colegiul Independenţa mai sunt 2 maiştri. Unul dintre ei aminteşte de vremuri demult apuse, pe când lângă şcoală funcţiona o întreagă uzina, unde elevul era băgat în producţie.
”Ce fac, două ore de practică pe săptămâna? Aici nu pui mâna, nu porneşti ăla….Se făceau instalaţii…mergeam dimineaţă şi munceam până seara".
Pe maistrul de la Independenţa îl buşeşte plânsul când vorbeşte despre ucenicia la uzina din vecinătate.
"Se făcea şcoală, domne, şi ieşeai cu o meserie, şi acum e aşa…"
Iulian Stănescu, cercetător: "România a fost mereu sub presiunea momentului. Vine FMI şi închidem 20 de fabrici. Nu s-a gândit nimeni că în 2015-2020 o să avem nevoie de muncă calificată. Nu, închidem acum acele întreprinderi şi om vedea ce se întâmplă după. "
Şcoala cu profil auto nu are o maşină pe care să o desfacă pe toate părţile şi să o studieze. Aşa că elevii învaţă meserie …în clasă, de la dascăli care le proiectează pe tablă filmuleţe de pe internet.
În timp ce elevii schimbă bucşele şi bieletele …cu pixul pe hârtie, directorul adjunct povesteşte cu zâmbetul pe buze cât de impresionat a fost când a vizitat un liceu dintr-un land din Germania:
Nu mai e loc pentru practică, măcar laboratoarele şcolilor să poată suplini parţial. Cu o condiţie - să fie foarte bine echipate. La Grupul Şcolar Independenţa dotările sunt minime, insuficiente şi ineficiente.
Cu finanţare de la primărie s-au luat câteva bancuri de lucru care sunt mai mult de formă: dau bine în poză şi sunt bifate cu succes la capitolul investiţii.
Recunoaşte asta şi direcorul adjunct.
Gheorghe Danciu este directorul unei firme care importă aparatură din Germania, pentru dotarea laboratoarelor şcolare. Spune că a câştigat numeroase licitaţii pentru şcoli şi licee care au primit alandala aparatură, fără nicio coerenţă. S-a ţinut cont de accesarea rapidă a unor fonduri europene, fără să conteze utilitatea.
Un exemplu ar fi dotarea unui liceu auto de la Arieşeni, Alba. O investiţie în nişte elevatoare, cu finanţare europeană şi proiect făcut de primărie, în condiţiile în care unitatea nici nu avea unde să aşeze echipamentele.
Am ajuns la Liceul din Ariseni şi am găsit elevatoarele sub cerul liber, şi nu într-un garaj, cum este indicat. Zac în faţă liceului, pe aleea pe unde trec elevii şi pe unde maşinile nu au acces. Nu sunt funcţionale, montate prea apropiat unul de celălalt, însă chiar şi aşa, directorul şcolii e mândru de ele.
Nici nu mai ştie câte i-au fost aduse. Liceul este cu profil turism şi alimentaţie, nicidecum profilul pentru care a primit dotările scumpe, instalate degeaba.