VIDEO. Proteste la Barcelona. Muncitorii au ars cauciucuri, după ce Nissan a închis fabrica
Mii de muncitori au protestat violent după ce Nissan Motor a decis să închidă fabrica sa din Barcelona. Aproximativ 2.800 de locuri de muncă vor fi pierdute, a anunţat joi guvernul Spaniei, potrivit Reuters.
Măsura luată de Nissan face parte din noul plan de restructurare pe plan global al producătorului auto nipon. Nissan a luat această decizie în pofida propunerilor autorităţilor locale de a păstra uzina în funcţiune.
Închiderea va costa Nissan un miliard de euro (1,10 miliarde de dolari), a precizat executivul spaniol, care a solicitat companiei să analizeze şi alte opţiuni. Industria auto este responsabilă pentru aproximativ 10% din PIB-ul Spaniei, conform datelor guvernamentale, citate de Agerpres.
Muncitorii au protestat joi într-un marș prin mai multe zone ale orașului. Ei au blocat temporar circulația și au dat foc la cauciucuri în fața fabricii, potrivit Catalan News.
Spain says Nissan will shut down its factory in Barcelona as part of a worldwide restructuring plan pic.twitter.com/2IG7W2MsHi
— TRT World Now (@TRTWorldNow) May 28, 2020
"Este mult mai ieftin să investeşti decât să pleci"
Raul Blanco, secretar de stat pentru industrie în Guvernul Spaniei, aprecia luni că pentru Nissan ar fi mai ieftin să investească în fabrica sa din Barcelona decât să o închidă.
"Este mult mai ieftin să investeşti decât să pleci", a afirmat oficialul spaniol, adăugând că asta ar costa compania peste un miliard de euro, pentru a rezolva problemele contractuale şi cele cu forţa de muncă. Fabrica are nevoie de "investiţii care au fost întârziate, în valoare de aproximativ 300 de milioane de euro", susţine oficialul.
#BREAKING: Nissan workers block Barcelona's Litoral ring road soon after finding out the Japanese firm intends to close its plants in Catalonia
????️ | This is the moment when employees cut the road shortly before noon: "We want our future" ⤵️
More on: https://t.co/nVpjKSmFSe pic.twitter.com/GKk1Fx2Kaw
— Catalan News (@catalannews) May 28, 2020
În acest moment, singurele fabrici Nissan din Europa sunt cele din Spania şi Marea Britanie. Şi partenerul de alianţă Renault are unităţi de producţie în Spania, la Palencia, Valladolid şi Sevilla. Spania este a patra mare piaţă auto din Uniunea Europeană, în urma Germaniei, Franţei şi Italiei.
????️ | Nissan workers’ protest steps up after closure decision
Burning tires surrounding the Nissan plant in Barcelona as Japanese carmaker confirms it intends to move outhttps://t.co/k1Az3VdvTK pic.twitter.com/1TlsYfWpZr
— Catalan News (@catalannews) May 28, 2020
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.
Dacia, parte din alianța auto care cuprinde Nissan și Renault
În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.), are 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.
Constructorul auto francez Renault a anunţat joi că pierderile înregistrate de partenerul său japonez Nissan îi vor afecta semnificativ propriile sale rezultate financiare pe primul trimestru, o nouă dovadă a dificultăţilor cu care se confruntă alianţa dintre cei doi producători auto, transmite Reuters.
Nissan a raportat joi că în exerciţiul fiscal care s-a încheiat la data de 31 martie 2020 a înregistrat o pierdere netă de 671,22 miliarde yeni (5,66 miliarde euro).
Primele pierderi în ultimul deceniu
În replică, Renault a precizat că participaţia sa la Nissan va avea o contribuţie negativă în valoare de 3,753 miliarde euro la rezultatele înregistrate de grupul Renault pe primele trei luni ale acestui an. Comparativ, pe întregul an 2019 Renault a înregistrat pierderi de 141 milioane de euro, acestea fiind de altfel primele pierderi înregistrate de proprietarul Dacia în ultimul deceniu.
Renault şi Nissan au dezvăluit recent planuri pentru restructurarea alianţei lor, care include şi Mitsubishi, în încercarea de a reduce costurile. Fiecare membru al alianţei va fi lider în anumite regiuni.
Astfel, Nissan va fi lider în unele regiuni, cum ar fi China, America de Nord şi Japonia, în timp ce Renault va servi de referinţă în Europa, Rusia, America de Sud şi Africa de Nord, iar Mitsubishi în sud-estul Asiei. De asemenea, Nissan se va concentra pe conducerea autonomă, Renault pe caroseria vehiculelor electrice şi sistemele de propulsie electrice, în timp ce Mitsubishi va lucra la vehiculele plug-in hibride.
Plan de restructurare pentru a economisi 2 miliarde de euro
Potrivit surselor citate de Reuters, Renault ar urma să îşi prezinte vineri propriul plan de restructurare, care vizează realizarea unor economii în valoare de două miliarde de euro pe parcursul a trei ani.
"Asta se va întâmpla când conducerea va anunţa oficial planul de reducere a costurilor cu două miliarde de euro, în care ne aşteptăm să fie incluse noi reduceri de personal şi chiar închideri ale fabricilor", a declarat Fabien Gache, reprezentant al sindicatului CGT, într-o postare video online.
Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, care ia în considerare au împrumut de cinci miliarde de euro, menit să ajute compania să facă faţă pierderilor cauzate de pandemia de coronavirus (COVID-19), a avertizat că producătorul auto ar putea dispărea dacă nu va primi rapid ajutor. Statul francez deţine 15% din Renault.
Potrivit informaţiilor apărute în presă, Renault intenţionează să închidă mai multe uzine din Franţa, printre care cea de la Flins, unde sunt asamblate modelul electric Zoe şi Nissan Micra, şi uzina de asamblare de la Dieppe, în cadrul unui vast plan de economii care ar urma să fie anunţat în curând.
Duminică, ministrul francez al Mediului, Elisabeth Borne, a declarat că Executivul de la Paris vrea ca Renault să nu-şi mai dezvolte capacitatea de producţie peste hotare, în schimbul pachetului de salvare de cinci miliarde de euro.
Renault va renunța la 5.000 de angajați
Planul Renault de reducere a costurilor cu două miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari) implică renunţarea la 5.000 de angajaţi până în anul 2024, a anunţat publicaţia franceză Le Figaro.
Producătorul auto francez, care încă aşteaptă finalizarea discuţiilor cu autorităţile de la Paris pentru un împrumut garantat de stat, în valoare de cinci miliarde de euro, nu va recurge la simple concedieri, în schimb "nu-i va mai înlocui pe angajaţii care intenţionează să se pensioneze", susţine Le Figaro.
Sursa: Agerpres, M.I.
Etichete: proteste, barcelona, dacia, Renault, nissan,
Dată publicare:
28-05-2020 14:17