Produsele cu prețuri plafonate vor fi mai simplu de reperat la raft. „Am alcătuit etichete galbene pentru fiecare produs”
Prin magazine au început să apară alimente mai ieftine, după decizia autorităților de a plafona adaosul comercial pentru produsele de bază.
Însă nu toți comercianții și procesatorii s-au pus de acord, așa că la Ministerul Agriculturii sunt încă discuții pentru că de la 1 august anumite produse să aibă un preț mai mic. Între timp, îngrijorați că oamenii cumpără mai puțin, comercianții le propun tot soiul de reduceri.
După limitarea adaosului comercial la cel mult 20%, prin magazine au aparut prețuri mai mici.
Gabriel Pîslaru, reprezentantul unui lanț de magazine: „Sunt un element care atrage publicul către magazine. Pentru a-i ajuta pe clienți să le găsească mai ușor, am alcătuit niște etichete galbene în dreptul fiecărui produs, unde este indicat atât prețul vechi cât și prețul nou de după plafonare.”
Pe lista alimentelor care vor beneficia de plafonare, stabilită de comun acord de guvernanți și comercianți la sfârșitul lunii iunie, sunt incluse 14 tipuri de produse, precum pâinea albă, laptele la 1 litru, cu 3,5% grăsime, telemeaua de vacă vândută vrac, aripioare și pulpe de pui, dar și unele legume și fructe.
Comercianții mai au timp două săptămâni să se pună la punct. Altfel, riscă sancțiuni.
Florin Barbu, Ministrul Agriculturii: „Sunt probleme între procesatori și retaileri privind cheltuielile care sunt aplicate, atât directe și indirecte, între procesatori și retaileri. Dar lucrurile sunt clare. Această ordonanță a fost constituită în baza legii contabilității. Vor participa și ANAF-ul și Consiliul Concurenței. Le vom pune la punct astfel încât de la 1 august. Românii să cumpere produse cu un adaos comercial redus.”
În același timp, promoțiile au luat avânt în magazine. Numeroase categorii de alimente au cel puțin un sortiment la ofertă. Asa încearcă magazinele să-și păstreze clientii, care vin mai rar, speriati de prețurile mari. Un mare lanț de supermarketuri, de pildă, a observat că șase din zece clienți cumpără mai puțin și aleg produsele mai ieftine.
S-au înmulțit și colaborările cu producătorii locali pentru care comercianții depun acum mai mult efort. Pentru ca un lanț mai scurt înseamnă automat și prețuri mai mici.