Companiile care emit carduri pentru alimente s-ar fi înțeles să aplice același comision mare magazinelor partenere
Consiliul Concurenței a declanșat o investigație la companiile care emit carduri pentru alimente.
Autoritățile susțin că firmele s-ar fi înțeles să aplice același comision mare magazinelor partenere din care beneficiarii cardurilor urmau să își cumpere alimente. Astfel, ar fi încasat sume importante în detrimentul comercianților. În cazul în care vor fi găsite vinovate, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri.
După discuții purtate cu o parte dintre reprezentanții magazinelor, autoritățile din cadrul Consiliul Concurenței au început anchetarea celor mai mari companii care emit carduri de alimente. Oficialii susțin că există suspiciuni că respectivele companii s-ar fi pus de acord înainte de organizarea unor licitații.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Bogdan Chirițoiu, președinte Consiliul Concurenței: „Suspiciunea constă în ideea că aceste companii care sunt cele mai importante companii care emit tichete pentru vânzările din magazine s-ar fi putut înțelege pentru a ține comisioanele sus, în felul acesta să încaseze o parte mai mare din valoarea mărfurilor care sunt achiziționate prin tichetele de masă.”
Există suspiciuni că firmele s-ar fi înţeles să fixeze preţurile de vânzare şi cumpărare, dar şi alte condiţii de comercializare a tichetelor. Ulterior, își împărțeau piața, adică funcționau doar în anumite magazine. În cadrul inspecțiilor inopinate, autoritățile au cerut informații despre toate tipurile de card pe care aceste companii le emit, inclusiv cele de vacanță, potrivit unor surse.
Într-un răspuns pentru Știrile PRO TV, reprezentanții celor trei companii emitente susțin că respectă legile si regulile de concurență din piață. În plus, sunt deschise să comunice cu autoritățile și le-au pus la dispoziție toate documentele necesare.
Reacția companiei Edenred
„Este firesc ca Edenred sa fie aproape de instituțiile statului pentru sesiuni de rutină și acțiuni de orice natură. Același lucru s-a întâmplat și la finalul lunii iunie, cu ocazia vizitei echipei din cadrul Consiliului Concurenței, când am colaborat foarte bine cu inspectorii, punându-le la dispoziție, în termenul indicat, toate materialele solicitate. Edenred România își desfășoară activitatea respectând cele mai înalte principii și standarde etice și de lucru, în beneficiul clienților, al partenerilor privați și publici și al utilizatorilor produselor din portofoliu, precum și în scopul unei bune desfășurări a tuturor programelor dezvoltate sau sustinute de companie.”
Reacția companiei UP Romania
„Up România își derulează activitatea în România de peste 20 de ani, respectând ăn totalitate legislația locala și europeană. Parte din Grupul Up, compania deservește un număr semnificativ de parteneri, fiind ghidată de cele mai stricte principii de etică și transparență în afaceri. Colaborăm deschis cu toate autoritățile statului, inclusiv cu reprezentanții Consiliului Concurenței, pe durata acestei investigații, oferindu-le acces la toate documentele și informațiile solicitate. Suntem în permanență preocupați să aducem valoare atât pe piața muncii cât și în cadrul proiectelor sociale din România, oferindu-le clienților și beneficiarilor noștri soluții moderne, potrivite pentru nevoile lor.”
Reacția companiei Sodexo
„Sodexo Benefits and Rewards Services a cooperat pe deplin în cadrul inspecției inopinate desfășurate de Consiliul Concurenței la sediul nostru și a furnizat toate documentele și informațiile solicitate de inspectorii de concurență. Suntem conștienți de importanța respectării regulilor de concurenta și am aplicat aceste reguli în activitatea noastră urmând să cooperăm în continuare cu autoritatea de concurență în cadrul investigației declanșate de aceasta.”
O parte dintre românii care folosesc astfel de carduri se lovesc de tot felul de probleme. De exemplu, cardurile sociale de alimente nu pot fi folosite nici acum în toate magazinele, se plâng pensionarii.
Pensionară: „Numai la magazine mari și dacă sunt singură nu prea mă duc. Sunt departe, sunt departe și nu mai am posibilitatea, nu am cum să mai plec, nu stiu cât o mai fi pe el că nu mă pricep să mă uit.”
Pensionară: „Am luat zahăr, orez, mezeluri, brânză din asta. Eu sunt de la tară și la noi la țară există două magazine.”
Pensionar: „Obligat trebuie să vin aici penru că stau într-un sat mai departe, cât de departe. Vreo 6 kilometri, așa e la țară, nu avem ce să facem.”
În plus, în primele luni de la emiterea cardurilor, prețurile la alimentele de bază erau mai mari în magazinele partenere, spun oamenii. Situatia
s-ar fi reglat insa in timp.
Gabriel, beneficiar: „Ulei, făina și zahar de asta m-am lovit atunci, erau diferențe mari – undeva la 20 la sută în plus față de un supermakert, cel puțin.”
În luna iunie a acestui an, autoritățile din Ministerul Fondurile Europene au virat a treia tranșă de bani, în valoare de 590 de milioane de lei pentru pensionarii cu venituri mai mici de 1700 de lei, dar și pentru persoanele vulnerabile. Cardurile sociale se alimentează la fiecare două luni cu 250 de lei. Peste 2,4 miilioane de români benefiază de aceste tichete cu ajutorul cărora își pot cumpăra alimente de strictă necesitate.
Cardurile urmează să fie alimentate cu bani din fonduri europene până la finalul anului.