Producătorii români mizează tot mai mult și pe export. Ce produse trimitem cel mai mult peste graniță
Pentru că au cerere, producătorii români mizează tot mai mult și pe export. Așa se face că în ultimii ani am trimis în toată lumea brânzeturi, mezeluri, conserve și uleiuri. Sunt mai ieftine și au gust, spun cei din industrie.
Cereri mari sunt și pentru prăjiturile de casă ori cozonacii făcuți în România.
Marius Bâcu, un tânăr inginer IT din județul Alba, a reușit să îi convingă pe străini de calitatea brânzeturilor preparate în fabrica familiei. Peste 60% din producție merge acum la export.
Marius Bâcu, proprietarul fermei: „Facem acum 2-3 tone de brânză în fiecare zi și vindem brânza în 12 țări plus România și suntem mândri că ajungem în comunitățile de români din toată lumea chiar și în America. Vindem nostalgie.”
Și lactatele acestei fabrici din Tecuci au luat drumul străinătății.
Alina Donici, reprezentantul unei fabrici de produse lactate: „Am început să exportăm în octombrie anul trecut, 2022, în Marea Britanie, Luxembourg și Bruxelles. Acum trei luni de zile am obținut o certificare EDA, este o autorizare care ne permite să ne permite să exportăm pe piața din Statele Unite ale Americii.”
Iar conservele și alimentele congelate în fabricile unui producător de lângă București au cucerit tot globul, mai puțin Antarctica. De aici pleacă în fiecare lună între 250 și 600 de tone de mâncare, în special în Italia și Spania.
Cristian Gașpar, directorul de exporturi al unei companii: „Facem carne presată, carne la conservă pentru țări ca Malta, pentru populația de acolo, băștinașă. Producem acum cărnuri pentru Spania, pentru Ucraina. Produsele românești încă sunt foarte competitive la preț și atunci ne-a ajutat prețul. În același timp, sunt foarte competitive la calitate.”
Dintre produsele alimentare procesate, cel mai mult trimitem peste graniță uleiuri și grăsimi, urmate de făină și produse de patiserie. Valoarea lor ajunge la aproape un miliard de euro. Față de anii trecuți, am exportat și cantități mai mari de carne, conserve și lactate, potrivit Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc. majoritatea destinatarilor sunt comunitățile de români din Germania, Ungaria, Marea Britanie ori Italia.
Decebal Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc: „Avem produse de calitate foarte bună din Europa, avem povești, iar comerțul se face după ce ai fost văzut de mai multe ori și ai demonstrat că ești corect și că ești onest și că știi să ții o relație de afacere.”
Autoritățile se chinuie de mai mulți ani să înființeze Agenţia de Calitate şi Marketing a Produselor Agroalimentare, structură care ar urma să se ocupe de promovarea produselor românești inclusiv peste graniță. Ceea ce ar ajuta enorm aceste afaceri mici, dar cu potențial. După mai multe amânări, oficialii promit că o vor pune pe picioare până la 1 ianuarie 2024.
Alte țări, precum Franța ori Austria, au de mulți ani această instituție, iar rezultatele se văd, pe piață.