Liberalii sustin Codul Fiscal, respins de Klaus Iohannis. Victor Ponta: "Poate se doreste sa fim o colonie"

×
Codul embed a fost copiat

Dupa ce miercuri a criticat Codul Fiscal propus de guvernul Ponta, seful statului l-a trimis vineri inapoi la Parlament, pentru reexaminare.

Codul Fiscal prevede, printre altele, reducere TVA-ului si a accizelor de la 1 ianuarie. Presedintia sustine ca masurile vor produce o gaura prea mare in buget, iar deficitul va fi dublu fata de cel asumat fata de Uniunea Europeana. "Este o decizie impotriva intereselor tarii, care blocheaza activitatea Guvernului", a comentat Victor Ponta in timp ce ministrul Finantelor a anuntat ca taxele pot fi reduse chiar mai devreme de 1 ianuarie.

De dimineata, seful de la finante, Eugen Teodorovici, prezent la ceremonia de investire in functie a ministrului Transporturilor, l-a intrebat pe presedinte daca va promulga sau nu codul fiscal. "Vedem mai tarziu" i-a raspuns Klaus Iohannis. Dupa trei ore, presedintele a anuntat oficial ca trimite codul inapoi la Parlament: "Presedintele considera ca reducerile semnificative de taxe vor duce la depasirea deficitului bugetar pe care Romania si l-a asumat in angajamentele internationale."

Nici presedintele si nici premierul nu facut declaratii. Klaus Iohannis s-a rezumat la un comunicat, iar Victor Ponta a comentat pe Facebook. Premierul il acuza pe presedinte ca vrea sa blocheze activitatea economica a guvernului. Victor Ponta merge un pas mai departe si prezinta o a doua explicatie: si anume ca retrimiterea Codului Fiscal in Parlament, masura pe care Ponta o considera impotriva intereselor tarii, sa-i fi fost impusa presedintelui din afara tarii.

Printre altele, Codul Fiscal prevede reducerea TVA-ului din 2016 de la 24 la 19%, reducerea accizelor pentru carburanti, bere si alte bauturi alcoolice, reducerea impozitului pe dividende si eliminarea taxei pe stalp.

Citește și
sediul Comisiei EUropene, semn de INTERZIS
Comisia Europeana NU este de acord cu noul Cod Fiscal. Delegatia FMI ar putea sa nu mai vina in Romania in iulie
Lovitură pentru Serghei Șoigu. În Rusia e scandal uriaș, a fost arestată o a treia persoană anchetată în dosarul viceministrului rus al Apărării

Eugen Teodorovici: "Nu exista niciun argument logic, economic, sau de alta natura decat cel politic in spatele acestei decizii de a returna codul fiscal in Parlament. Toate masurile din Codul Fiscal trimise astazi Parlamentului se vor regasi in economie. Vom lua in calcul toate instrumentele pentru ca ceea ce azi e in Codul Fiscal sa se si intample chiar mai repede."

Comisia Europeana si Fondul Monetar si-au exprimat public in repetate randuri dezacordul privind reducerea simultana a mai multor taxe, argumente care au fost preluate si de Administratia Prezidentiala.

Cosmin Marinescu: "Măsura de reducere a TVA este, bineînțeles, una dezirabilă, necesară. Problema este tocmai punerea ei laolaltă cu toate celelalte măsuri, în același moment. Uneori, această abordare de tip all-inclusive își anihilează, paradoxal, propriile șanse de reușită."

Codul Fiscal a fost votat in Parlament cu 306 voturi pentru, 2 impotriva si o abtinere. Asadar, Klaus Iohannis a retrimis in Parlament un Cod Fiscal votat atat de coalitia la guvernare, cat si de parlamentarii PNL. Intre timp insa, Guvernul a majorat salariile din educatie, in Parlament s-au adoptat pensii speciale si au fost dublate alocatiile pentru copii. In plus guvernul lucreaza si la o lege a salarizarii unice, care cel mai probabil va aduce lefuri mai mari pentru toti bugetarii. Toate acestea pun presiuni suplimentare pe bugetul pentru 2016.

Catalin Predoiu: "Nu poti pune o barca pe apa daca nu ai apa sub ea. Ponta nu a irigat economia romaneasca... Iohannis are legitimitatea sa spuna "stop, va urcati pe un vapor care nu are apa sub el".

Ministrul Finantelor spune ca taierile de taxe se vor aplica oricum. Fie prin convocarea unei sesiuni extraordinare a parlamentului, fie prin emitarea unei ordonante de urgenta de catre guvern.

Desfasurarea evenimentelor:

-► Ponta: Poate se doreste sa fim o colonie, nu o tara puternica economic
-► Orban: Liberalii sustin Codul Fiscal, dar inteleg pozitia presedintelui
-► Coalitia se reuneste saptamana viitoare pe tema Codului Fiscal

-►
Ministrul Finantelor: S-a ratat o sansa pentru Romania
-► Predoiu (PNL): Se impunea reexaminarea Codului Fiscal

-► Explicatiile presedintiei pentru decizia de vineri
-► Reactia premierului
-► Iohannis anunta vineri ca trimis Codul spre reexaminare la Parlament
-► Reactii la criticile presedintelui
-► Presedintele a criticat miercuri noul Cod Fiscal

CITESTE SI: Sinteza celor mai importante prevederi din noul Cod Fiscal aprobat de Parlament

Ponta: Poate se doreste sa fim o colonie, nu o tara puternica economic

"Ori e un gen de joc de blocaj politic (...) de foarte joasa factura (...) ori este vorba de interese externe Romaniei, domnul Iohannis nu a avut ce sa faca decat sa le puna in aplicare. (...) In ultimul an si jumatate uitati-va cate companii din strainatate si-au deschis si continua sa-si deschida fabrici, mijloace de productie, centre de servicii de IT, centre de pregatire. Asta inseamna ca unii pierd afaceri pentru ca se muta in Romania. (...) Poate ca nu se doreste ca Romania sa fie puternica economic, se doreşte sa fim asa... o colonie care cumpara bunuri produse de altii. Dar eu cred ca datoria si a mea ca prim ministru si a presedintelui Romaniei este sa aparam Romania si nu sa ii aparam pe altii care pierd bani sau bussines-uri pentru ca Romania se intareste", a afirmat Ponta, potrivit Agerpres care citeaza Romania TV.

Premierul a mai afirmat ca presedintele pierde foarte mult din punct de vedere politic in urma respingerii Codului Fiscal.

"Politic, domnul Iohannis pierde foarte mult si pierde mai ales in fata celor care l-au votat si care au auzit anul trecut in programul domniei sale si în programul PNL-ului despre reducerea TVA la 19%. Acum, cand a fost adoptata, e contra", a afirmat Ponta.

Acesta a calificat drept "o minciuna transmisa pe surse de vreun consilier prezidential" informatia vehiculata vineri potrivit careia respingerea Codurilor ar fi survenit discutiilor sefului statului cu conducerea BNR.

Orban: Liberalii sustin Codul Fiscal, dar inteleg pozitia presedintelui

Liderul deputatilor PNL, Ludovic Orban, a afirmat vineri, pentru AGERPRES, ca liberalii sustin in continuare Codul fiscal, dar inteleg si ingrijorarile presedintelui Klaus Iohannis in ceea ce priveste acest document.

"PNL nu poate fi altfel decat consecvent in pozitiile sale si deciziile sale de-a lungul timpului", a spus Orban, aratand ca liberalii au votat impotriva cresterii TVA la 24% in 2010 si au introdus in programul de guvernare reducerea TVA la 19% de la 1 ianuarie 2016 si la 16% din 1 ianuarie 2018. El a reamintit ca PNL a votat impotriva supraccizei si a taxei pe confectiile speciale.

Potrivit acestuia, unele amendamente la Codul fiscal au apartinut PNL.

"Ca atare, PNL nu poate sa faca altceva decat sa sprijine in continuare Codul fiscal. Inteleg ingrijorarile presedintelui privitoare la neseriozitatea Guvernului si la incapacitatea lui privind acest Cod fiscal cu masurile aferente pentru a le incadra in obiectivele fiscal-bugetare stabilite conform strategiei fiscal-bugetare si a programului de convergenta, dar nu cred ca trebuie pedepsiti romanii, mediul de afaceri si toti cei care opereaza pe piata pentru incapacitatea Guvernului. Romania are nevoie pentru relansarea economica de adoptarea acestui Cod fiscal. Sigur nu mai are nevoie de Guvernul Ponta", a declarat Orban.

Coalitia se reuneste saptamana viitoare pe tema Codului Fiscal

Vicepresedintele Senatului, social-democratul Ioan Chelaru, a declarat, pentru AGERPRES, ca liderii coalitiei de guvernare se vor intalni, cel mai probabil luni, pentru a decide cand va fi organizata sesiunea extraordinara a Parlamentului pentru reexaminarea Codului Fiscal si Codului de Procedura Fiscala.

Potrivit lui Chelaru, sesiunea extraordinara ar urma sa aiba loc in ultima saptamana din luna august. 'Presedintele ne-a oferit o surpriza negativa, dar nejustificata, pe care insa o vom respecta. Probabil va fi o sedinta a liderilor coalitiei, la inceputul saptamanii viitoare, si se va stabili daca se convoaca sau nu o sedinta extraordinara. Daca va avea loc, cel mai probabil va fi in ultima saptamana a lunii august, cand deja comisiile lucreaza. Nu cred insa ca Romania avea nevoie de un pas inapoi in conditiile in care suntem tara europeana cu cea mai buna dezvoltare economica. Din motive pe care nu le cunoastem, presedintele a fost sfatuit sau a fost doar initiativa lui sa trimita inapoi Codul Fiscal', a precizat Ioan Chelaru.

Vicepresedintele Senatului a precizat ca se asteapta motivatia respingerii codurilor pentru a se lua o decizie in coalitie. 'Nu cunosc in amanunt motivele presedintelui, am vazut motive de ordin general, dar cred ca aceste coduri, discutate cu specialistii Comisiei Europene, analizate in amanunt si dezbatute in Senat initial, apoi in Camera Deputatilor, si votate de toate fortele politice, cu consultarea tuturor specialistilor, inclusiv din partidele de opozitie, sunt coduri de care Romania are nevoie de urgenta. Cred ca ele ar fi trebuit promulgate astazi sau maine (...) Daca unele motive sunt extraordinar de valoroase, se vor introduce in Codul Fiscal si lucrurile vor merge mai departe. Daca nu, cererea de reexaminare va fi respinsa si se va trimite din nou spre promulgare', a afirmat Ioan Chelaru.

Prezenta la Piatra-Neamt, Rovana Plumb, presedintele interimar al PSD, a declarat ca decizia de convocare a unei sedinte extraordinare a Parlamentului va fi luata saptamana viitoare.

'Luam in calcul o eventuala sesiune extraordinara. Romania are nevoie de implementarea codurilor. Vom discuta, vom decide, poate sa fie undeva in august sa aiba loc sesiunea extraordinara', a declarat Rovana Plumb.

Declaratiile Ministrului Finantelor, Eugen Teodorovici:

- s-a ratat astfel o sansa pentru Romania

- din punctul meu de vedere, motivele invocate nu au nicio justificare

- se intarzie adoptarea bugetului

- economia, care asteapta acest Cod Fiscal de foarte mult timp, e intr-o situatie neclara, isi pun intrebari privind planul de afaceri

- aceasta decizie a creat o bresa in relatia Romaniei cu Comisia Europeana, pana acum aratam un consens politic

- toate masurile din Codul Fiscal se vor regasi in economie, fie prin aprobare in Guvern, fie printr-o sesiune parlamentara speciala

- in 14 iulie, la Bruxelles, la ECOFIN, decizia a fost clara: Romania ramane in acordul cu Comisia Europeana. Nu exista niciun argument pentru respingerea Codului Fiscal.

- consider neprofesional sa nu existe o discutie cu reprezentantii Guvernului inainte de o astfel de decizie

- exista o ingrijorare privind impactul Codului Fiscal la nivel european. La fel de clar e si faptul ca guvernul e responsabil si va duce deficitul la un nivel acceptabil.

- sunt discutii ca Romania sa participe la planul de sustinere a Greciei. Vom fi parte la o astfel de decizie. Romania nu da o suma, bugetul UE ar putea suporta o transa din ceea ce Grecia are sa ramburseze.

- trendul la nivel european e acelasi de a avea aceeasi abordare ca noi, adica relaxare fiscala. Guvernatorul BNR nu cred ca a spus vreodata "nu" pe acest cod fiscal, e normal sa fie prudent.

- de ce trebuie sa ne raportam la un deficit atat de mic? Cine l-a stabilit si de ce?

- nu trebuie sa ne sperie situatia din Grecia, dar fiecare situatie trebuie privita in parte. Romania trebuie sa profite de aceasta situatie in sensul bun, sa aiba o pozitie mai indrazneata. Romania are o sansa, prin decizia de azi aceasta sansa s-a intarziat

- cota de 19% exista si in programul de guvernare al PNL. Toate aceste lucruri s-au discutat si la Parlament. Am dat presedintiei toate datele cerute

- cine poate spune care este deficitul optim? Legea spune ca exista un mecanism de corectie care presupune un plan de masuri, deci avem inclusiv temei legal

- acordul cu CE nu se rupe, ramane asa cum e pana in septembrie si trebuie sa profitam de aceasta perioada pentru a indeplini cat mai multe dintre angajamentele asumate. De exemplu, am luat decizia maririi pretului la gaze.

Catalin Predoiu: se impunea reexaminarea Codului Fiscal

Prim-vicepreşedintele PNL Cătălin Predoiu a comentat, la randul sau, decizia presedintelui, intr-o conferinta de presa anuntata inca de vineri dimineata. El a vorbit despre „lipsa de reforme” a guvernului Ponta si a spus ca „reexaminarea Codului Fiscal se impune ca urmare a proastei guvernari".

Explicatiile Administratiei Prezidentiale

Cosmin-Stefan Marinescu, consilier prezidential in Departamentul Politici Economice si Sociale din cadrul Administratiei Prezidentiale, a facut cateva precizari privind decizia presedintelui:

- Atat Comisia Europeana cat si FMI avertizeaza ca Romania nu va respecta MTO, obiectivul bugetar pe termen mediu. Aplicarea Codului Fiscal ar incalca tocmai prevederile Codului Fiscal. Nu exista acordul CE si FMI pentru Codul Fiscal, asa cum eronat s-a afirmat in spatiul public”

- Nu au fost prezentate masuri compensatorii care sa acopere abaterea de la tinta de deficit. Ar fi trebuit prezentate inca de la inceput. Calculele Administratiei prezidentiale arata ca la nivelul bugetului general consilidat, deficitul brut estimat pentru 2016 este de 2,9% din PIB, tinta stabilita fiind de 1,2%

- politica fiscala duce impozitele in joc, politica bugetara duce cheltuielile in sus

- e foarte importanta etapizarea masurilor de reducere a impozitelor. Masura de reducere a TVA e dezirabila, necesara, problema e punerea ei laolalta cu toate celelalte masuri in acelasi moment. Uneori, aceasta abordare de tip all-inclusive isi anuleaza propriile sanse de reusita.

- s-au facut anumite greseli de politica fiscala. S-a urmarit prin Codul Fiscal eliminarea unor taxe introduse recent, taxa pe stalp si acciza suplimentara pe combustibili.

- pentru ca relaxarea fiscala sa fie sustenabila avem nevoie de regandirea politicii bugetare. Altfel, bugetul va risipi in continuare banul public.

Reactia premierului

"Decizia Domnului Klaus Iohannis de a respinge noul Cod Fiscal ( agreat si laudat de mediul de afaceri , votat in unanimitate de Parlament, asteptat de societatea romaneasca in ansamblu nu doar pentru ca readuce cota de TVA la 19% ci pentru ca garanteaza dezvoltarea economica si sociala a tarii ) are doar doua posibile explicatii :
1- este o decizie pur politica de blocare a activitatii economice a Guvernului si a tarii cu orice cost ( ceea ce facea si Traian Basescu indiferent la consecintele negative)
2 - este o decizie luata in afara Romaniei si impotriva intereselor Romaniei pe care Dl Iohannis trebuie sa o aplice cu orice risc ( ceea ce nici macar Traian Basescu nu ar fi facut vreodata)!
Indiferent care din cele doua variante e cea reala oricum pt romani este cea mai proasta veste posibila ( iar pentru cei care au votat in Noiembrie cel mai clar semn ca au fost inselati).
Vestea buna este ca azi putem consemna finalul oricarei iluzii despre noul PNL ( mai slugarnic si mai neserios chiar si decat vechiul PDL) - dupa ce au spus cat de bun e Codul Fiscal care este de fapt liberal, dupa ce au pus in programul lor de guvernare cota de 19% ca baza (amendamentul a fost al lor in Comisia de buget) si dupa ce au votat in unanimitate in urma cu trei saptamani in Camera Deputatilor proiectul - acum vor spune ca are dreptate Iohannis si Codul Fiscal e foarte prost!!! E clar ca noul PNL este condus de reprezentanti nu doar slugarnici si ticalosi, ci de-a dreptul niste moluste politice! Se vor sinucide jalnic - Sa le fie tarana politica usoara
!", a postat Victor Ponta pe pagina sa de Facebook.

Cererea de reexaminare a presedintelui:

In materie fiscala, legiuitorul trebuie sa promoveze o atitudine echilibrata si rationala, de natura a nu genera disfunctionalitati care, ulterior, sa necesite frecvente corectari de ordin legislativ. In acest sens, in elaborarea unui nou Cod fiscal nu ar trebui promovate politici care genereaza fiscalitati excesive, dar nici relaxari accentuate. Masurile de austeritate ale anului 2010 trebuie sa ramana istorie. Revenirea la politici fiscale riscante si cu consecinte negative pe termen lung reprezinta o experienta pe care nu numai clasa politica nu si-o mai poate permite dar, mai ales, costurile acestora nu trebuie sa mai fie suportate de cetateni.

Bunastarea economica unanim dorita de toate fortele politice din Romania in beneficiul cetatenilor si al agentilor economici poate fi atinsa numai printr-o abordare fiscal-bugetara responsabila, predictibila pe termen lung, in concordanta cu obiectivele de crestere economica sustenabila. Simpla relaxare fiscala, neinsotita de continuarea procesului de crestere a colectarii veniturilor si de o reasezare sustenabila a cheltuielilor bugetare, pentru o cat mai rationala cheltuire a banului public, poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evolutiilor economice si sociale viitoare.

Sustinem relaxarea si simplificarea fiscala prin reducerea unor taxe si impozite in conditiile in care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscala si predictibilitate. Din aceasta perspectiva, consideram ca noul Cod fiscal poate fi pus in aplicare numai dupa o riguroasa si temeinica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetare asupra constructiei bugetului general consolidat, atat pentru anul 2016, cat si pentru anii urmatori si numai cu respectarea obligatiilor asumate de Romania si a legislatiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetara.

Punerea in aplicare a noului Cod fiscal ar genera implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale. Conform evaluarilor Comisiei Europene si Fondului Monetar International, punerea in aplicare a noului Cod fiscal atrage, in mod evident, ratarea obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO), respectiv: deficit structural de 1% din PIB si deficit bugetar ESA de 1,2% din PIB, conform Programului de Convergenta si Strategiei Fiscal-bugetare. O asemenea dinamica denota instabilitate in abordarea fiscal-bugetara: de la deficite mari se trece la deficite mici, apoi din nou la deficite mari etc.

In absenta unei ajustari negative de mare amploare pe latura cheltuielilor, cadrul fiscal-bugetar preconizat va fi incompatibil cu mentinerea procesului de consolidare fiscala si cu respectarea obiectivului bugetar pe termen mediu asumat de Guvern prin documentele oficiale de politica economica, respectiv prin Strategia Fiscal-bugetara 2015-2017 si prin Programul de Convergenta 2015 - 2018. Cu alte cuvinte, prin noul Cod fiscal se va inregistra o abatere semnificativa de la cadrul de stabilitate si predictibilitate asumat prin tratatele europene si legislatia interna. In acest sens, se cuvine a fi subliniata diferenta majora dintre un deficit bugetar neintentionat, ca efect al unei dinamici economice nefavorabile, si un deficit bugetar deliberat, asa cum este cazul scenariului actual de politica fiscal-bugetara.

Din perspectiva sustenabilitatii cadrului fiscal-bugetar, in legatura cu intrarea in vigoare a Codului fiscal in forma transmisa la promulgare semnalam o serie de riscuri interne si externe. Astfel, in plan intern, riscurile si vulnerabilitatile ar putea fi reprezentate, in primul rand, de revenirea la o politica fiscal-bugetara prociclica, intr-un moment cat se poate de nepotrivit, in care Romania are nevoie sa iasa pe termen lung din capcana politicilor prociclice, care induc crestere economica nesustenabila si dezechilibre masive in recesiune. In al doilea rand, un alt risc este reprezentat de absenta unei corelari necesare intre prioritatile si politicile fiscale, pe de o parte, si prioritatile si politicile bugetare, pe de alta parte. O consecinta a intrarii in vigoare a noului Cod fiscal poate fi si neglijarea unor prioritati bugetare asumate prin consens politic, cum ar fi obiectivul de crestere a bugetului pentru aparare la 2% din PIB pana in anul 2017.

Alte riscuri si vulnerabilitati la adresa cadrului fiscal-bugetar ar putea decurge din contextul european si international actual, in care situatia economica a Greciei genereaza incertitudini majore, nu doar in zona euro, iar pietele financiare globale pot resimti socuri si caderi dintre cele mai puternice. In acest context, riscul de finantare ar putea creste semnificativ. Totodata, semnalam ca promovarea unui model economic axat pe cresterea consumului in dauna investitiilor ar putea supralicita aportul consumului la cresterea economica si, in plus, ar putea afecta si competitivitatea si balanta externa a Romaniei. Nu in ultimul rand, actualul scenariu fiscal-bugetar ar putea afecta obiectivul asumat explicit de catre Guvern privind aderarea la Zona Euro.

In eventualitatea si in functie de amploarea materializarii acestor riscuri, situatia macroeconomica a Romaniei ar putea suferi o deteriorare apreciabila si, posibil, de lunga durata, fapt ce ar atrage necesitatea unor ajustari costisitoare in plan fiscal-bugetar.

Ca stat membru al Uniunii Europene, Romania si-a asumat o serie de obligatii in vederea respectarii unor indicatori fiscali-bugetari prevazuti expres in legislatia primara si secundara a Uniunii Europene, precum si in Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare, ratificat prin Legea nr. 83/2012. In conformitate cu prevederile acestui tratat care, potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Constitutie, face parte din dreptul intern, Romania si-a asumat angajamentul de a atinge obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) in 2015. Potrivit indicatorului de datorie publica, in cazul Romaniei MTO semnifica o tinta de deficit structural de maxim 1% din PIB.

Legea privind Codul fiscal consacra dispozitii care induc un efect contrar actului normativ sus-mentionat. Prin inducerea unui deficit bugetar semnificativ mai mare se ignora angajamentele bugetare asumate de Romania la nivel european. In contextul economic actual, consideram ca implementarea noului Cod fiscal comporta serioase rezerve de oportunitate, avand in vedere, in principal, reversarea procesului de consolidare fiscala, realizare pe care Romania a obtinut-o, in perioada post-criza, cu ajustari si eforturi semnificative. In acest sens este si pozitia Consiliului Fiscal, potrivit caruia „implementarea prevederilor noului Cod Fiscal este de natura sa antreneze o deviatie permanenta si de proportii” in raport cu obiectivele asumate de Romania, fiind vorba de un „derapaj deliberat, in flagranta contradictie cu principiile si regulile instituite atat de legislatia nationala, cat si de tratatele europene”.

Ca urmare a obligatiilor asumate de Romania cu privire la deficitul bugetar, in plan intern a fost adoptata Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, ce consacra principii de disciplina bugetara similare reglementarilor europene in materie. Potrivit acestui act normativ, Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent si de a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung (art. 4 din Legea nr. 69/2010). Acelasi act normativ stabileste obiectivele si regulile politicii fiscal-bugetare, precum si mecanismele de corectie in caz de deviere de la obiectivul bugetar pe termen mediu sau de la calendarul de ajustare (art. 5-14 din Legea nr. 69/2010).

Prin consecintele pe care le poate antrena intrarea in vigoare, noul Cod fiscal vine in contradictie cu principiile instituite de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, fiind ignorat chiar scopul avut in vedere de legiuitor, respectiv acela de a derula politici fiscal-bugetare responsabile, prudente, in contextul economic actual, care sa permita cadrului fiscal-bugetar acomodarea rapida la o serie de socuri si incertitudini de pe pietele financiare si din economia globala.

Avand in vedere considerentele expuse mai sus si tinand cont de competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii privind Codul fiscal.
 

Criticile presedintelui la adresa Codului Fiscal

Miercuri, presedintele Iohannis a criticat Codul Fiscal, cu prilejul unei vizite la Bcana Nationala: „Nu stiu cum s-a strecurat aprecierea ca ar revolutiona finantele Romaniei prin simpla reducere a unor impozite. Cred ca nu ar trebui sa ne preocupe doar scaderea taxelor, ci si maniera in care se face aceasta".

Iohannis a precizat, cu acfelasi prilej, ca analizeaza Codul fiscal pentru a decide asupra oportunitatii promulgarii actului normativ. „Nu ne mai putem permite experimente economice sau politici publice cu jumatate de masura, mai ales cand acestea atenteaza la situatia noastra de libertate si prosperitate pe termen lung". El a facut referire si la situatia din Grecia si a cerut „o noua abordare, una bazata pe responsabilitate si principii sanatoase".

Anterior, insa, Codul Fiscal fusese votat in Parlament si de reprezentantii Opozitiei, inclusiv cei ai PNL, partidul condus pana la alegeri de Klaus Iohannis. La votul final din legislativ doar doi parlamentari au fost impotriva noului Cod Fiscal.

Replica Guvernului

In replica, premierul Victor Ponta a declarat, in aceeasi zi, ca nu se astepta la critici din partea presedintelui, mai ales ca proiectul de Cod Fiscal „nu a aparut peste noapte”. Ponta spus si ca aceste criticiale sefului statului nu reprezinta pozitia PNL, ci mai degraba „analistii din afara tarii care zic: 'domn'e, Romania asta merge prea bine, ia sa...'".

Presedintele interimar al PSD, Rovana Plumb, le-a cerut joi celor liderilor PNL si UDMR, sa solicite impreuna presedintelui Klaus Iohannis promulgarea rapida a Codurilor fiscale. De asemenea, presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, a declarat, ca, in cazul in care Codul fiscal va fi reintors de catre seful statului la Parlament, se justifica o sesiune extraordinara pe acest subiect.

Articol recomandat de sport.ro
VIDEO Moment șocant în baschet! I-a dat un pumn unui fan chiar în timpul meciului cu Lakers
VIDEO Moment șocant în baschet! I-a dat un pumn unui fan chiar în timpul meciului cu Lakers
Citește și...
"Sunt cu demisia pe masa". Conditia pusa de Victor Ponta lui Klaus Iohannis pentru a demisiona din functia de premier

Premierul Victor Ponta a declarat ca ar fi dispus sa-si dea demisia din functie doar daca presedintele Klaus Iohannis ii va garanta, printr-un ''acord politic'' scris, ca noul sef al executivului va fi tot din partea actualei coalitii de guvernare.

Comisia Europeana NU este de acord cu noul Cod Fiscal. Delegatia FMI ar putea sa nu mai vina in Romania in iulie
Comisia Europeana NU este de acord cu noul Cod Fiscal. Delegatia FMI ar putea sa nu mai vina in Romania in iulie

Aprobat de Parlament, proiectul de Cod Fiscal al Guvernului se pare ca nu a fost si pe placul expertilor europeni

Noul COD FISCAL. TVA ar putea fi redusa la 20% incepand din ianuarie 2016. Ce alte taxe si impozite ar mai putea scadea
Noul COD FISCAL. TVA ar putea fi redusa la 20% incepand din ianuarie 2016. Ce alte taxe si impozite ar mai putea scadea

Guvernul Romaniei a inceput miercuri discutiile pe marginea noului Cod Fiscal, care va include reducerea TVA de la 24% la 20%, dar si alte scaderi de impozite si taxe

Recomandări
Emmanuel Macron: Europa ar putea muri. Trebuie să arate că nu este niciodată vasală Statelor Unite
Emmanuel Macron: Europa ar putea muri. Trebuie să arate că nu este niciodată vasală Statelor Unite

Preşedintele francez Emmanuel Macron a pledat joi pentru o apărare europeană mai puternică şi mai integrată.

Clotilde Armand a fost trimisă în judecată exact în ziua în care şi-a depus candidatura pentru un nou mandat la Sectorul 1
Clotilde Armand a fost trimisă în judecată exact în ziua în care şi-a depus candidatura pentru un nou mandat la Sectorul 1

Potrivit News.ro, procurorii au decis, joi, trimiterea în judecată a primarului Sectorului 1, Clotilde Armand, care este acuzată de folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane.

Ce ar fi provocat gaura misterioasă care a apărut în oraşul prahovean Slănic. „Nimeni nu știe ce e dedesubt”
Ce ar fi provocat gaura misterioasă care a apărut în oraşul prahovean Slănic. „Nimeni nu știe ce e dedesubt”

Este alertă la Slănic Prahova, după ce o stradă din centrul orașului a început să se surpe. Zeci de oameni din blocurile din apropiere au fost evacuați, iar circulația în zonă este oprită.