Povestea ultimului marangoz din Deltă. Cât costă bărcile pe care le construiește
Promovată ca un paradis verde, Delta Dunării este plină de ambarcaţiuni de mare viteză care poluează mediul, avertizează ecologiştii.
Pescarii şi proprietarii pensiunilor le preferă pe cele puternice din fibră de sticlă sau tablă , în locul celor din lemn sau cu motoare electrice. De aceea, în Deltă mai este un singur meşter care construieşte bărci din lemn.
În Delta Dunării întâlnim tot mai puţine bărci tradiţionale din lemn. Acestea sunt folosite în special în zonele cu specii protejate de păsări. Singurul marangoz, cum este numit meşterul specializat în construcţia de ambarcaţiuni din lemn, este Paul Vasiliu, în vârstă de 64 de ani.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Paul Vasiliu, marangoz: „Lemnul este un material deosebit pe pământul acesta şi în viaţa noastră. Este în primul rând un material foarte ecologic."
În funcţie de dimensiuni, o barcă din lemn costă între 10 şi 12.000 de euro. Cele din fibră de sticlă trec de câteva zeci de mii de euro, dar sunt preferatele clienţilor. La fel şi cele din tabla cu motoare de mare viteză, care din poluează mediul.
Mălin Mușetescu, guvernator ARBDD: „Avem de a face cu un asalt al Deltei din partea celor care execută activităţi de turism, care plimbă turişti şi care au bărci din ce în ce mai mari şi din ce în ce mai puternice. Traficul exagerat de bărci poate să distrugă traseele."
La rândul lor pescarii folosesc şi ei tot mai puţin bărcile din lemn.
Eduard Acsente, ghid de turism: „Întotdeauna pescarii din Deltă au folosit bărci din lemn. Până acum 20 de ani, când au apărut cele din fibră de sticlă. Sunt un pic mai uşor de întreţinut astea din fibră de sticlă şi sunt cumva mai fiabile pe o perioadă mai lungă de timp, în schimb cele din lemn sunt mult mai rezistente, sunt mult mai ok cu mediul."
Singurul care mai calcă pragul atelierului pentru bărci din lemn este fiul lui Paul. Şcoala de marangozi s-a închis în 1954, iar secţia specială de la Şantierul Naval din Tulcea - în 1972.
Paul Vasiliu, marangoz: „Cu regret trebuie să spun că deocamdată nu este nimeni să îi placă acest meşteşug, să îl abordeze şi să lucreze şi într-adevăr să dezvolte pe mai departe această activitate."
Ivan Patzaichin este unul dintre susţinătorii bărcilor din lemn. Împreună cu ultimul marangoz, Patzaichin a creat o barcă specială, o combinaţie între canoe şi lotcă.
„Cel mai important este să mergi cu o barcă cu vâsle, să simţi, dacă stai acum puţin atent auzi şi cântări de păsări şi de broaşte. Altfel te primesc, atfel te apropii de ele dacă vii cu barca cu vâsle. Când vii cu un motor rapid atunci se sperie şi fug şi nu apuci să vezi mai nimic."
Cătălin Țibuleac, preşedintele Asociaţiei de Management Destinaţia Turistică Delta Dunării: „Dacă vrem să avem o Deltă curată, să discutăm de un turism responsabil în Delta Dunării, evident că trebuie să luăm în considerare şi obligatoriu transportul cu bărci din lemn, bărci astfel construite cu motoare de mici capacităţi sau motoare electrice. Până la urmă, Delta presupune un turism lent, turism de vizitare, nu un turism de viteză cum se întâmplă în zilele de astăzi."
În Delta Dunării circulă peste 2.000 de ambarcaţiuni de agrement, cele mai multe cu motoare puternice.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!