Noi reguli de funcționare pentru creșe, după ce au fost preluate de Ministerul Educației
Hotărârea de Guvern care stabilește cum vor funcționa creșele începând cu următorul an a fost pusă în dezbatere publică vineri.
Începând cu anul școlar 2021-2022, creșele de stat au fost preluate de Ministerul Educației, la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, unităților de învățământ preșcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică.
Creșele pentru care nu se solicită arondarea la o unitate de învățământ cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar, rămân în subordonare locală, cu respectarea prevederilor art.27, alin.(1^1), (1^3) și (4^1) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
„Încă nu ne este foarte clar ce se întâmplă cu personalul, cum se transferă contractele de muncă. În acest moment, oamenii sunt angajați la DGASPC, vor trebui să fie probabil angajați altundeva. De asta am ales să facem transferul pentru două, să vedem cum e, iar apoi vedem și cu celelalte”, a explicat Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.
Ce program vor avea creșele
Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, creșele vor funcționa după următorul program:
- program normal, 5 ore pe zi, în funcție de solicitările părinților
- program prelungit, de 10 ore pe zi
În aceeași creșă pot funcționa grupe cu program diferit, respectiv grupe cu program normal și grupe cu program prelungit.
Autoritățile recomandă următoarea modalitate de organizare a efectivelor de copii:
- grupa mică/mijlocie - copii de la 11 luni la 2 ani neîmpliniți
- grupa mare - copii de 2 - 3 ani
De asemenea, se recomandă constituirea grupelor eterogene și repartizarea fraților de vârste diferite în aceeași grupă.
„În Europa, când vorbim de educație, vorbim de la 0 ani. Nu de la învățământul preșcolar, așa cum îl definim noi în acest moment, în România. Prin urmare, serviciile de creșă se vor transforma din servicii eminamente sociale, în servicii educaționale”, a declarat Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației.
Raportul număr adult/copil și mărimea ale grupei
- Sugari (grupa mică): 1 adult la 5 copii; mărimea grupei: minimum 5 - maximum 9
- Copii de la 11 luni - 2 ani (grupa mică/mijlocie): 1 adult la 7 copii; mărimea grupei: 5-9
- Copii de 2-3 ani (grupa mare): 1 adult la 9 copii; mărimea grupei: 5-9
Creșele cu program prelungit vor fi deschise pe perioada vacanțelor
Creșele cu program prelungit vor funcționa și pe timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se vor organiza activități recreative.
Instituțiile pot fi închise temporar, indiferent de tipul de program, timp de cel mult 30 de zile pe an pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.
În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea creșelor, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.
Actele necesare la înscrierea în creșe
(1) Actele necesare înscrierii copiilor în unitățile de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art. 1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) sunt:
a) cerere de înscriere;
b) copie de pe certificatul de naștere al copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;
d) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentanții legali, pentru tipul de program
prelungit;
(2) Pentru copiii înscriși în unitățile de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art.6, alin.(2) se elimină documentul menționat la alin.(1), pct.d) și se completează cu:
a) adeverință de la medicul de familie, în care să se menționeze că respectivul copil este sănătos clinic;
b) fișa de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate.
(3) Cererea de înscriere se depune conform calendarului prevăzut la art.15 (1) și va fi completată de avizul epidemiologic, eliberat de medicul de familie al copilului cu 24 - 48 de ore înainte de a începe frecventarea unității.
(4) Avizul epidemiologic prevăzut la alin. (3) se prezintă și în cazul absenței copilului din unitate pentru o perioadă mai mare de 3 zile.
(5) Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de evidență a copiilor.
(6) Registrul prevăzut la alin (5) cuprinde: numele și prenumele copilului, data nașterii, domiciliul, numele și prenumele părinților, data intrării copilului în unitate și o rubrică de observații, unde se va scrie data transferului copilului și unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidențele unității și motivul acesteia.
Cine se va ocupa de copii
(1) Structura orientativă a personalului din unitățile de educație timpurie anteprescolară respectă
prevederile Anexei nr.1b) a prezentei metodologii și este formată din:
a) personal de conducere: director; în cazul unităților prevăzute la art.1, alin (3) acesta este directorul unității de învățământ preșcolar;
b) personal didactic: educator-puericultor;
c) personal de specialitate: asistent medical, medic;
d) personal nedidactic: bucătar, ajutor de bucătar, îngrijitoare/infirmieră.
(2) Structura personalului din unitățile de educație timpurie anteprescolară este stabilită în conformitate cu prevederile legale în vigoare pentru fiecare tip de serviciu în parte, cu
obligativitatea respectării prevederilor prezentei metodologii în ceea ce privește personalul didactic și a celui de specialitate.
Ce drepturi și obligații au părinții
Părinții/reprezentanții legali ai copilului au dreptul la:
a) consiliere și sprijin din partea personalului unității de educație timpurie antepreșcolară pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce privește educația copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social;
b) primirea oricăror informații necesare dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul didactic și nedidactic le poate furniza, în funcție de evoluția copilului.
(2) Părinții/reprezentanții legali ai copilului au următoarele obligații:
a) să comunice reprezentanților unității în care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară orice informații cu privire la starea de sănătate a copilului, precum și informații necesare dezvoltării armonioase, optime a copilului;
b) să respecte regulamentul propriu de organizare și funcționare al unității de educație timpurie antepreșcolară;
c) să achite, după caz, contribuția lunară de hrană pentru copilul/copiii înscris/înscriși în unitatea în care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară, potrivit prevederilor prezentei metodologii.
Inclusiv angajații nedidactici vor fi obligați să parcurgă un modul de formare profesională
Personalul nedidactic al unității de educație anteprescolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani.
(2) Modulul trebuie să cuprindă cel puțin următoarele teme:
a) principiile educației timpurii;
b) abordarea globală a copilului și munca în echipă;
c) educarea și susținerea familiilor pentru dezvoltarea competențelor parentale.
(3) Formarea profesională prevăzută la alin.(1) se realizează de liceele pedagogice, prin casele corpului didactic.
(4) Pentru personalul existent în unitățile de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art.6, alin.(1) și (2) la momentul intrării în vigoare a prezentei hotărâri a Guvernului, formarea profesională prevăzută la alin.(1) se va suporta de angajator și se va realiza etapizat, până la data de 31 august 2022.
„Întotdeauna orice informație în plus este binevenită, trebuie să vă spun că noi, anul trecut, timp de 2 ani, am fost parteneri într-un proiect cu școala DA, în care personalul nostru de îngrijire a beneficiat de un curs de îngrijire copil, deci un pas avem deja făcut”, a transmis Irina Ghioca, director Direcția de Creșe Iași.