Mocănița și-ar putea relua traseul între Sibiu și Agnita. Proiectul unui grup de voluntari
O mică asociație ce vrea să salveze calea ferată îngustă care face legătura între Sibiu și Agnita a reușit, după mai bine de un deceniu de eforturi, să concesioneze drumul de fier.
Voluntarii au atras și fonduri europene nerambursabile pentru a-și duce la bun sfârșit proiectul. Oaspeții care vor porni la plimbare cu mocănița vor putea să descopere un loc de o frumusețe aparte.
Povestea a început în urmă cu 12 ani. Atunci, câțiva voluntari optimiști și-au propus să readucă la viață calea ferată îngustă care traversează Valea Hârtibaciului. Pe acolo nu a mai trecut niciun tren din 2001. Din cei 52 de kilometri au fost salvați deocamdată șase.
În zonă este forfotă mare - pentru că oamenii muncesc de zor.
Daniel Gheorghiu, voluntar: „De la curățatul vegetației, până la ajutat la schimbatul traverselor, pe partea tehnică întreținerea sculelor și a drezinei care necesită cate un pic de atenție din când în când. E așa un calm al locului care te relaxaza după o zi de muncă și vii cu placere să faci un pic de voluntariat.”
Radu Tompa, voluntar: „De multe ori seara după ce terminăm lucrul la birou, majoritatea lucrăm în domeniul IT, venim aici la calea ferată să ne relaxăm muncind, schimbăm traverse, schimbăm cate ceva."
Alexandru Barac, voluntar: „Fiecare persoană poate să găsească un motiv pentru care să se bucure de linie, copii, adulți, bătrânii care au locuit în sate și vin să se regăsească și vin să vadă "micuțul" sau "tzugul" cum îl numeau ei, e ceva frumos pentru toată lumea."
Valea Hârtibaciului este una dintre cele mai pitorești și neexplorate zone din județul Sibiu, iar o mocăniță ar putea atrage turiști. În ultimii ani au fost organizate câteva plimbări, dar cu vagoane închiriate.
Mihai Blotor, Asociația Prietenii Mocăniței: „În septembrie speram să putem să aducem din nou trenul pe șinele mocăniței, asta după doi ani de convingere a autorităților centrale, că nu suntem linie de cale ferată industrială cu toate legislațiile aferente, ci suntem o cale îngustă care nu intersectăm alte căi ferate, care circulă cu 15-20 km/h cu trei vagoane de turiști.”
Proiectul a primit recent o finanțare neramburasibila în valoare de 110.000 de euro. Cu acești bani, voluntarii vor cumpără o locomotivă și vor restaura unele vagoane.