Marile sectoare ale economiei mondiale au fost afectate grav de avaria tehnică a Windows. Ce pierderi uriașe au înregistrat
O uriașă avarie tehnică a blocat activitatea a sute de companii din toată lumea, care foloseau serviciile și aplicațiile Microsoft.
Au fost afectate aeroporturi, bănci, magazine, bursele de la Londra și din Dubai, posturi de televiziune, dar și lanțuri de magazine. În Statele Unite și Australia, mai multe companii aeriene și-au amânat zborurile.
De vină pentru avarie ar fi o defecțiune apărută la o firmă de securitate cibernetică, din cauza căreia ar fi căzut toată infrastructura Cloud a companiei Microsoft. Nu e un atac cibernetic, ci un program care practic s-a blocat. Soluția nu e complicată, tot ce trebuie să faceți este să reveniți la versiunea anterioară, un operator IT poate rezolva chestiunea relativ ușor.
Perturbările tehnologice din întreaga lume au lăsat zboruri anulate, afaceri care se confruntă cu probleme IT și clienți incapabili să acceseze servicii tehnologice.
Companii afectate până acum
Toate zborurile au fost anulate pentru United Airlines, Delta Air Lines și American Airlines. Administrația Federală a Aviației a citat probleme de comunicare și nu a precizat cât timp va dura „oprirea la sol”.
Zborurile Allegiant Airlines au fost, de asemenea, anulate. Mai devreme, joi, Allegiant a declarat că site-ul său web era indisponibil din cauza unei probleme cu Microsoft Azure, software-ul cloud al gigantului tehnologic.
Microsoft a declarat vineri că investighează o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365. Mai devreme, joi, a spus pe site-ul său de raportare a stării Azure că serviciul a căzut pentru unii clienți din Statele Unite, adăugând că a identificat cauza și lucrează pentru a o remedia.
Alte companii aeriene globale, inclusiv Virgin Australia și Qantas, au fost afectate de întreruperi IT, spunând că încă operează, dar cu întârzieri.
Aeroporturile din Melbourne, Brisbane și Sydney se confruntă cu perturbări similare, deși zborurile continuă să sosească și să plece.
Instituțiile bancare și de telecomunicații din Australia, cum ar fi ANZ, Westpac, Visa și Optus, au fost, de asemenea, afectate, potrivit Downdetector, un site care urmărește întreruperile cibernetice.
Clienții Microsoft din China văd un „ecran albastru” cu un mesaj de eroare, cunoscut popular sub numele de BSOD (ecranul albastru al morții), a confirmat Microsoft vineri.
Probleme au apărut din această cauză și la noi. Pe aeroportul Otopeni, patru companii aeriene au anunțat că trebuie să desfășoare manual anumite proceduri, cum ar fi checkinul sau rezervarea biletelor, aceste companii sunt Wizz Air, Turkish Airlines, Eurowings și Ryanair. Până acum număram 7 zboruri care au înregistrat din acest motiv întârzieri, unele și de peste o oră. Pot apărea probleme și pe aeroporturile de destinație. Călătorii sunt sfătuiți să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte.
Potrivit Ministrului Digitalizării din România, până acum companii de importanță strategică ale statului nu au raportat probleme. În schimb, clienții unor magazine alimentare de la noi au sesizat că plata cu cardul nu putea fi procesată în această dimineață.
Cine este de vină pentru această problemă globală încă nu se știe sigur, unii experți IT arată cu degetul compania Microsoft, alții către Crowdstrike, o companie americană pentru securitate cibernetică. Aceasta din urmă ar fi lansat recent un update cu probleme. Cert este că această avarie tehnică va costa scump multe companii din întreaga lume.
Reacția Microsoft
Bursa de Valori din Londra a declarat că serviciul său de știri se confruntă cu „o problemă tehnică globală a unei terțe părți”, împiedicând publicarea știrilor pe site-ul său. Alte servicii ale companiei, inclusiv bursa în sine, continuă să funcționeze normal, a adăugat.
Alte afaceri afectate includ lanțurile de supermarketuri din Australia, poliția de stat, radiodifuzorul național și băncile din Noua Zeelandă.
Microsoft a declarat vineri că investighează o problemă care afectează accesul utilizatorilor la diverse aplicații și servicii Microsoft 365, inclusiv Teams.
"Serviciile noastre încă văd îmbunătățiri continue în timp ce continuăm să luăm măsuri de atenuare", a spus compania.
A adăugat că unii utilizatori "văd o ameliorare" pe măsură ce compania abordează problema și a declarat că cauza preliminară a fost o modificare de configurație care a "dus la eșecuri de conectivitate".
Profesoara Jill Slay, președinta SmartSat pentru Securitate Cibernetică la Universitatea din Australia de Sud, a declarat că „impactul global” al acestei întreruperi majore globale este „enorm”, dar că este „prea devreme pentru a trage concluzii” cu privire la cauza acesteia.
„În prezent, există o întrerupere tehnică majoră la nivel global care afectează multiple companii și servicii”, a spus Slay. „Unii atribuie aceasta serviciilor de securitate oferite de CrowdStrike. Alții o atribuie Microsoft sau Amazon. Autoritățile și industria vor monitoriza, dar în acest moment este prea devreme pentru a trage concluzii.”
Slay a spus că întreruperea „poate fi ușor rezultatul unei configurări greșite de către una dintre aceste companii sau a unei ‘interferențe’ între produse, impactul global fiind enorm.”
"Este posibil să existe o breșă de securitate, dar pentru mine, aceasta este instinctiv puțin probabilă.”