Moartea parasutistului Vlad Lupas ramane invaluita in mister. Aeroclubul Romaniei: "Au fost incalcate regulile aviatiei"
Ancheta in cazul tanarului de 27 de ani, mort la Cluj pe Aerodromul Luncani, dupa ce i s-ar fi declansat parasuta de rezerva in avion, este in plina desfasurare.
Au fost audiati colegii victimei, dar si pilotul avionului, cel care este responsabil de ce se intampla cu oamenii aflati la bord, pana cand acestia parasesc aparatul. Intre timp reprezentantii Autoritatii romanesti de certificare a parasutelor sustin ca au fost incalcate regulile aviatiei, altfel nu s-ar fi produs o asemenea tragedie.
Moartea lui Vlad Lupas este in continuare invaluita in mister. Sambata, la putin timp dupa incident, seful Clubului SkyDive Transilvania - cel in care Vlad era membru inca din 2010 - declara ca i s-ar fi deschis parasuta de rezerva in avion.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Au fost incalcate regulile aviatiei"
Doru Baciu, reprezentantul aeroclubului: "Inseamna sa te smulga afara ca pe dopul de sampanie, asa de repede se petrece totul - deci nu ai timp de reactie, nu ai nimic."
Procurorii vor vedea daca asa au stat lucrurile, pentru ca Vlad avea atasata pe casca o camera video, care ar fi trebuit sa inregistreze momentele. In aceste imagini din Marea Britanie, de exemplu, se vede cum parasuta principala s-a deschis prea devreme si a ramas agatata de aparat, dar parasutistul nu a patit nimic. Colegii reusesc sa-l elibereze, pentru ca parasuta principala se poate detasa de corp, printr-o comanda manuala.
In alte imagini se vede cum tot parasuta principala se activeaza prea devreme, iar parasutistul este tras afara, se loveste de coada avionului, apoi ramane agatat. Cazul seamana foarte mult cu ce ar fi patit Vlad. Aici insa barbatul a fost salvat de colegi si de faptul ca parasuta de rezerva era intacta. Dar iata cum functioneaza o parasuta.
Instructor: "Aici este comanda care se trage pentru a deschide parasuta principala, cand tragem aceasta comanda, aceste clapete se deschid si voalura principala iese afara. Daca avem o problema de deschidere a parasutei principale, se trage aceasta comanda care este aici - puneti mana usor, dar sa nu trageti, aici e un maner portocaliu si ala se trage - deschide parasuta de rezerva"
George Rotaru este pilot de avion, instructor si parasutist cu experienta. Conduce Aeroclubul Romaniei si spune ca parasutismul este un sport foarte sigur.
George Rotaru: "Daca ai deschis parasuta in aeronava, nu mai parasesti aeronava. Iar varianta aceea pe care am mai auzit-o, ca te extrage curentul afara, din aeronavele noastre nu se poate intampla. Nu poti, din aeronava AN2 sau G8 daca ai deschis-o in interior sa fii tras afara"
Statisticile arata ca se fac mii de salturi anual. La noi in tara, in ultimii 15 ani au murit in accidente de parasutism 8 oameni, dintre care 3 militari, si au fost raniti alti 5.
George Rotaru: "Tot timpul tre sa fii serios si sa te limitezi la nivelul de pregatire pe care-l ai. Daca vrei sa-ti depasesti limitele ca sa-i impresionezi pe ceilalti din jur, in mod sigur nu vei reusi si mai rau, se poate termina cu o catastrofa"
Parasutele sunt inseriate, certificate si controlate - au un regim la fel de strict ca armele.
George Rotaru: "Fiecare parasuta are un livret si in livret se consemneaza inclusiv cine a pliat parasuta ultimul. Fiecare parasuta are o serie, ca sa fie identificata, fiecare parasuta in Romania are un certificat de navigabilitate, este incercata de personalul Aeroclubului Romaniei - suntem autoritate de certificare a parasutelor. "
Cazul a fost preluat de Parchetul de pe langa Judecatoria Turda
Anchetatorii asteapta acum datele tehnice pe care le vor primi de la expertii Centrului de Investigatii si Analiza - CIAS. Cazul a fost preluat de Parchetul de pe langa Judecatoria Turda. Pilotul, dar si colegii parasutistului au fost deja audiati. Anchetatorii trebuie sa afle daca a fost vorba despre o greseala a tanarului instructor sau daca echipamentul acestuia avea vreo defectiune.
Pe retelele de socializare, vestea mortii unui tanar de doar 27 de ani, i-a socat pe foarte multi oameni. Prietenii si cei care-l cunosteau pe Vlad au scris mesaje emotionante.
Mesaj: “Vlad a iubit cerul atat de mult incat ii placea sa zboare si mai apoi sa plonjeze in marea cea albastra de lumina... Dar astazi el este in Lumina, alaturi de Creatorul nostru.”
Mesaj:” Mi se rupe inima si lacrimile imi curg pentru Vlad. Ma rog pentru voi, si Dumnezeu sa fie mangaietorul vostru in momentele acestea. “
Vlad era tatal a doi copii, iar impreuna cu sotia sa il asteptau pe al treilea.
Mesaj: ”Andreea, greutatea prin care treci nu o poate lua nimeni, doar Domnul te poate intari. Noi, cei din jurul tau, te sustinem, si suntem alaturi de tine in aceste momente.”
Specialistii vor sa afle si de ce nu s-a declansat echipamentul special in caz de pericol. Orice parasuta are in interiorul ei un dispozitiv care in timpul saltului, la 500 de metri altitudine, daca sportivul este lesinat sau uita sa declanseze parasuta, o deschide automat. In cazul lui Vlad, acesta nu s-a activat. Sunt elemente care vor fi lamurile de ancheta celor de la CIAS.
E greu de explicat ce s-a intamplat acolo, mai ales ca Vlad facuse deja 400-500 de salturi, sustin cei de la Clubul SkyDive Transilvania. Pe de alta parte, familia se pregateste de inmormantare, care va avea loc luni. Vlad lasa in urma o cariera scurta, dar de succes in afaceri. El se ocupa de strategia comerciala a unui lant de restaurante, unde era asociat cu fratele sau si cu alti doi prieteni. Anul trecut au avut o cifra de afaceri de 14 milioane de euro.
Instructorul aflat in avion: "Incidentul e inexplicabil. Parasuta nu s-a agatat de nimic"
Incidentul in urma caruia a murit tanarul din Cluj este ”inexplicabil”, deoarece parasuta lui ”nu s-a agatat de nimic”, sustine instructorul aflat cu Vlad Lupas in avion. Acesta a povestit ca parasuta de rezerva a tanarului s-a deschis in aeronava si l-a aruncat in afara. Echipamentul tanarului urmeaza sa fie analizat de catre specialistii Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile care vor verifica, totodata, daca procedura de lansare a parasutistului era corecta, relateaza news.ro.
Instructorul de parasutism Doru Baciu se afla in avion cu Vlad Lupas, sambata, cand s-a produs incidentul. Acesta a povestit ca parasuta de rezerva a tanarului s-a deschis in avion, acesta fiind smuls in afara, lucru pe care il catalogheaza drept inexplicabil, deoarece ”parasuta nu s-a agatat de nimic”.
”Astfel de evenimente se pot intampla, dar nu sunt comune. Foarte rar se intampla si in situatia de fata este inexplicabil ce s-a intamplat, pentru ca parasuta nu s-a agatat de nimic. Sau cel putin nu s-a vazut nimic. Dar ce stim e ca parasuta s-a deschis in avion si l-a smuls afara. (...) Sunt lucruri pe care acum nu le stim si nu le intelegem”, a declarat duminica instructorul de parasutism Doru Baciu.
Pe langa ancheta Politiei, in cazul mortii parasutistului de 28 de ani fac verificari si specialistii Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS). Potrivit directorului CIAS, Nicolae Stoica, investigatia vizeaza modul in care s-a produs incidentul. ”CIAS desfasoara o investigatie pentru a gasi cauza ce a dus la producerea accidentului. Noi urmarim sa aflam ce s-a intamplat si din ce cauza. Daca o sa avem inregistrari, vom stabili clar. Daca vor fi doar martori, vom analiza declaratiile lor si informatiile de la ei. Trebuie sa vedem daca a fost o problema tehnica cu parasuta. Investigam si procedura de lansare a prasutistului si daca intretinerea parasutei a fost facuta corect”, a explicat pentru News.ro Nicolae Stoica, directorul CIAS.
Instructorul de parasutism Doru Baciu, implicat in 2004 intr-un eveniment asemanator, spune ca supravietuirea intr-o astfel de situatia depinde de starea fizica a parasutistului si de ranile suferite in momentul in care acesta este smuls afara din avion. ”Nu ai ce sa rezolvi intr-o astfel de situatie. M-am trezit pur si simplu afara. S-a deschis rezerva si asa am aterizat. Noi suntem obisnuiti sa fim foarte atenti sa protejam echipamentul in timpul zborului cu avionul, dar ce s-a intamplat acum doar Dumnezeu stie. In astfel de momente, depinde de starea fizica a parasutistului. Eu, de exemplu, am fost lovit in acel moment, din 2004. E ca si cum scoti o patura pe usa unui tren care circula cu viteza si te tii de patura. Esti tras afara imediat”, a mai explicat Doru Baciu.