"In momentul in care trecem granita in Romania, nu mai suntem o familie". Batalia pentru recunoasterea cuplurilor gay
IUBIRE IMPOTRIVA LEGII. O controversa care apare din ce in ce mai mult in societatea romaneasca: drepturile minoritatilor sexuale. Cunoastem astazi cateva povesti din viata comunitatii gay, dar vorbim si despre argumentele aduse de Coalitia pentru familie.
Societatea moderna este in continua schimbare, iar transformarile sociale duc la modificari profunde de comportament in sanul comunitatilor. Tarile occidentale si-au deschis politicile publice spre minoritati, inclusive cele sexuale, iar subiecte care altadata erau tabu acum sunt puse in discutie si regulile se complica. Schimbarea de paradigma din ultimii 20 de ani nu a ramas fara ecouri si in societatea romaneasca. Daca pana in anul 2000, homosexualitatea era incriminata ca fapta penala printr-un celebru articol 200, acum comunitatea gay din Romania este din ce in ce mai vocala in a cere drepturi egale cu cetatenii heterosexuali. O disputa care nu va ramane fara urmari in viata noastra romanilor
.
“Traim intr-o epoca a drepturilor, drepturi care sunt in mod evident ale minoritatilor, pentru ca nu exista o majoritate naturala”, spune politologul Cristian Parvulescu. “Majoritatea este aglutinata din niste minoritati care sunt aglutinate printr-o ideologie. In acest context, profitand in mare masura de deschiderea discutiilor despre modificarea din Constitutie privind drepturile, prin largirea drepturilor si libertatilor, au lansat o noua tema si un nou subiect care pune clasa politica tematoare si compromisa intr-o defensiva continua.”
“In loc sa fiu atras de fetele de la bloc, eram atras de baietii de la bloc”
Anul electoral 2016 aduce in prim plan si o tema de dezbatere aparent noua, care starneste pasiuni si deopotriva controverse. Intr-un cartier bucurestean i-am intalnit pe Marian si Marius, doi homosexuali dispusi sa-si impartaseasca experientele. “Cred ca suntem amandoi intr-un moment de maturitate in care sa simtim ca vrem sa ne asezam, asa, pentru mai mult de 3 ani si jumatate cat au durat relatiile noastre cele mai lungi…”
Cei doi s-au cunoscut pe internet. Marius povesteste: ”Eu am stiut de cand vorbeam pe internet ca o sa ne indragostim. Asa a fost si ne-am intalnit si dupa ce ne-am cunoscut personal, mi-am dat seama ca am avut dreptate. Am avut iubite, am fost pe punctul de a ma casatori, am avut mai multe iubite, dar am ales, ma regasesc mai bine intr-o relatie homosexuala. Si ma simt implinit langa un barbat, nu langa o femeie.
In loc sa fiu atras de fetele de la bloc, asa cum erau toti prietenii mei, eram atras de baietii de la bloc. Tot timpul a fost o atractie pentru sexul masculin, pe care au am acceptat-o ca fiind intr-un fel sau altul un dar de a fi diferit fata de ceilalti si nu de a face parte dintr-o majoritate,”.
Si-au asumat un stil de viata care pana de curand era considerate la limita promiscuitatii. “In momentul asta istoric mi se pare nedrept fata de copil sa nu-i dai varianta ca se poate sa existe si cupluri barbati-barbati sau femei-femei, chiar daca ele nu sunt in apropierea ta, chiar daca nu sunt pe scara ta, in satul tau, in orasul tau, nu i-ai vazut. Sa nu-i spui copilului asta inseamna ca in cazul in care el o sa devina gay si o sa-si dea seama ca este, uneori la o varsta frageda, il condamni la chin, il condamni la suferinta pentru ca in interiorul lui, in mintea lui, in sufletul lui apare aceasta nepotrivire intre ce-au zis mami si tati sau eventual ce a zis doamna la scoala sau parintele la biserica si ce simt eu. Eu simt ca ma atrage Gigel si eu sunt Marian”.
De ce se opune Biserica Ortodoxa
Preotul Visarion este duhovnicul multor pacatosi. La biserica din cartierul Militari vin si multi homosexuali care isi recunosc orientarea. “In biserica traiesc homosexuali. Sunt persoane religioase, persoane care vin la biserica, care-si recunosc neputinta alaturi de alti mari pacatosi ai bisericii”, spune parintele Visarion. “Dom'le, eu cred ca fiecare om a avut asa cate un gand nastrusnic. Mai trece omului, cum trece omul prin gara. Daca esti asa, un om vertical, spui, dar stai domnule, cum trece gandul asa, ca prin capul omului trec tot felul de ganduri. Bineinteles ca constientizeaza putin ca se afla intr-o situatie delicata. Constientizeaza ca orientarea lui sexuala este putin cam gresita si poate de aceea ajunge in situatia de a cere sfatul preotului si a se spovedi.”
“Stiti ca in primele pagini ale scripturii spune ca Dumnezeu a facut pe om, barbat si femeie.Nu e nici o problema la capitolul asta, ca nu i-a indemnat sa traiasca impreuna. Puteau sa traiasca cum vor ei, sa se orienteze spre barbati sau spre femei. Insa Dumnezeu le-a dat o porunca, cresteti si va inmultiti. Dom'ne, e porunca dumnezeiasca, pentru noi crestinii, in Biblie, scrie lucrul acesta. Dumnezeu ne-a poruncit noua, prin Adam si Eva ca un barbat si o femeie sa creasca si sa se inmulteasca. Nu i-a poruncit lui Adam si unui bun prieten al lui.”
De vina e, ca de obicei, mass-media
Politicianul Remus Cernea s-a remarcat prin initiativele parlamentare care incearca sa aduca norme noi vietii de cuplu in Romania. Alaturi de iubita sa, Ioana s-au remarcat prin activismul in sustinerea cauzelor minoritatilor. “Daca legea va fi adoptata speram noi intr-un viitor nu foarte indepartat vom fi printre primii fericiti care vor uza de parteneriatul civil. Parteneriatul civil inseamna o recunoastere din partea statului ca acel cuplu traieste impreuna”, explica Cernea. “Daca oamenii se iubesc si traiesc impreuna ani de zile si au bunurile puse in comun, daca au practice o viata impreuna de ce sa-i incurcam cu 10 mii de acte care oricum nu ar rezolva toate problemele?”
In Uniunea Europeana, parteneriatul civil indiferent de sex este recunoscut in 19 state. Se prevede ca partenerii sa contracteze credite in comun, sa-si lase mostenire bunurile, sa fie considerati apartinatori in cazuri de spitalizare, fara insa a se permite adoptiile. Este considerat de catre promotori o forma de relatie complementara fara sa afecteze familia traditionala.
Purtatorul de cuvant al Patriarhiei, Vasile Banescu, isi exprima retinerea fata de proiectul din Parlamentul Romaniei. “Apare si teama, in zona oamenilor credinciosi sau in zona oamenilor carora le pasa de morala publica ca prin parteneriatul civil se intredeschide, daca nu se deschide larg pana la drepturi care merg pana la adoptia de copii”, spune el. “Niciodata un barbat nu poate oferi valorile maternitatii. Vorbim despre valori ale feminitatii, despre valori ale masculinitatii, vorbim despre valori parentale nuantate. Restul, exista. Nimeni nu contesta existenta unor comunitati non-heterosexuale, nimeni nu doreste persecutarea lor, nimeni nu doreste suprimarea unor drepturi pe care le au in tarile care nu recunosc parteneriatele sau casatoriile gay.”
Virgil Gheorghiu este bioetician, autorul cartii "Fata nevazuta a homosexualitatii", si coordonator al sectiunii stiintifice a revistei Familia Ortodoxa. El s-a aplecat in studiile sale asupra modificarilor de comportament din societatea contemporana. Sustine ca “ in momentul asta modelul androgin este supermediatizat, si atunci, intr-un deficit de prezenta barbateasca masculina si femeiasca feminina, oamenii ajung sa faca confuzii. Si de la confuzii stereotipale, la confuzii de tulburari comportamentale exista incercarea de a adopta alt comportament.”
Virgil Gheorghiu vorbeste desore mutatii profunde produse de legalizarea casatoriilor in societatile occidentale: “De pilda, scad natalitatea, scad fertilitatea, dezechilibreaza viata familiei care si asa este intr-o criza. Statul acorda o sustinere, un sprijin familiei pentru ca familia este cea care sustine statul. Prin nasterea de copii si prin cresterea copiilor. Practic furnizeaza viitorul statului. Si atunci se simte nevoit, statul, obligat sa sustina familia.”
Proces pentru dreptul de a forma un cuplu gay in Romania
Marian si Marius spun insa ca “familia este familie in orice colt al lumii din punct de vedere al faptului ca doi oameni se iubesc si ei formeaza un cuplu”.
Adrian si Clai sunt homosexuali ce formeaza un cuplu stabilit in New York. “Ne-am cunoscut in Central Parc la NY, in 2002, imi amintesc si ziua. Ne-am simtit foarte confortabili unul cu altul de la inceput si ne-am tinut de mana ore in sir.” In 2007, in timp ce romanul lucra pe langa Parlamentul European, cei doi s-au casatorit in Belgia, tara ce permite casatoriile homosexuale. In 2013, Adrian a dat statul roman in judecata. “Problema principala pentru care am si fost in instanta este ca in momentul in care trecem granita in Romania, nu mai suntem o familie. Suntem doi straini in Romania si Romania este tara mea, sunt foarte legat de ea, parintii mei sunt acolo, multi prieteni”.
Procesul a ajuns la Curtea Constitutionala unde asteapta sa fie transat. In instanta, familia homosexuala a fost reprezentata de avocata fundatiei Accept, asociatie ce militeaza pentru drepturile comunitatii LGBT in Romania.
“Noi am pornit o actiune in justitie argumentand ca dreptul European cu privire la libera circulatie a cetatenilor europeni, pe teritoriul Romaniei a fost incalcat, pentru ca cetatenii europeni circula alaturi de familiile lor si este directiva europeana care se aplica”, explica avocatul Iustina Ionescu. “Ceea ce noi am ridicat ca intrebare la curtea constitutional este daca in cazul lui Adrian si Clai prevederea din Codul civil vine sau nu in contradictie cu articolul 26 din Constitutie care se refera la dreptul la viata de familie.”
In Romania, parintii asteapta cu sufletul la gura decizia instantei. Desi sunt divortati, acestia impartasesc sprijinul pentru familia homosexuala. Despre identitatea sexuala a copilului au aflat tarziu. Mama a fost prima, atunci cand Adrian la numai 16 ani si-a recunoscut atractia pentru persoane de acelasi sex.
“A venit si mi-a spus "mama, vreau sa-ti spun ceva si in momentul acela, n-o sa uit niciodata, parca s-a luminat in capul meu ce insemna introvertirea din el, ca nu putea sa-mi spuna…”
Pentru tata insa acceptarea a fost mai grea, cu atat mai mult cu cat cu cativa ani inainte s-a stins celalt copil al familiei. “Eu n-as vrea sa fie nimeni in situatia aceea. Absolut nimeni. Nu trecusera nici 3 ani de zile de cand il pierdusem pe Danut si Relu se declara ca este homosexual. E copilul meu, ce sa fac…”
“Cel mai mult ma doare si m-a durut, tot timpul faptul ca incriminarile care li se aduc sunt vulgare, cum si-o fac, cum o dreg, lumea ii judeca doar pur si simplu prin prisma unui raport sexual, dar in rest 0, nimic nu conteaza, ca-i om, ca are afinitati culturale, ca are afinitati morale… toata relatia asta care ocupa 90 la suta din viata noastra, nu conteaza. Si atuncea stigmatizam o presupusa practica sexuala. Ne cantonam doar in asta anuland tot ce se numeste om”, spune tatal lui Adrian.
Coalitia pentru familia heterosexuala
La sfarsitul anului trecut, Coalitia pentru familie, o initiativa civica ce aduna laolalta mai multe organizatii si persoane fizice, dar sustinuta de biserica ortodoxa romana si de alte culte crestine a facut un demers fara precedent - a adunat peste 3 milioane de semnaturi pentru schimbarea Constitutiei, ca o reactie la cererile repetate ale comunitatii gay de a obtine recunoastere prin lege.
“Drumul in alte tari a fost de la parteneriatul civil la casatoria pentru toti. Este un drum normal, firesc, batut in alte tari, in majoritatea tarilor catolice, dar in incercarea de a bloca acest lucru, organizatiile conservatoare au preluat ofensiva. Au preluat initiativa”, explica Cristian Parvulescu.
Iren este lesbiana. “La 13 ani stiam ca trag catre femei. Nu am zis la nimeni, chiar mama a aflat la 32 de ani ce orientare sexuala am.”
In tinerete a facut pe placul mamei si s-a casatorit. Are si doi copii in urma relatiei maritale. Nu regreta, dar spune ca si in timpul casniciei a avut relatii cu femei. Nu s-a regasit langa barbat, mintea ii era in alta parte. A fugit initial cu o femeie, s-a intors si si-a castigat copii in instanta, chiar daca a recunoscut ca este lesbiana. Relatia cu iubita a durat 8 ani, timp in care au crescut copii impreuna.
Mark are 19 ani si este student la Cluj la informatica. A stiut ca este crescut de doua mame si nu s-a ferit de realitate, desi familia lui era cu mult diferita de cele ale colegilor. “Nu a fost un impediment de nici un fel, o priveam pe partenera mamei ca un prieten foarte bun si foarte apropiat, le-am luat in cel mai normal mod posibil”.
In ultimii 15 ani, Romania si-a schimbat reperele si coordonatele. Valorile occidentale au adus la pachet si schimbari asupra mentalitatilor, homosexualitatea nu mai este considerate problema unei comunitati periferice, ci isi pune amprenta si asupra vietii si culturii majoritatii heterosexuale.
Sursa: Pro TV
Etichete: casatorie, biserica, tradiții, cuplu, relatii, gay,
Dată publicare:
14-10-2016 11:59