Licitatii trucate si rapoarte false, in proiecte cu bani UE. Contractele incheiate de CJ Suceava cu Siveco si Expert One

Ultima actualizare: 17-10-2016 07:00
Sebastian Ghita

Corpul de Control al Ministrului Fonduriloe Europene a descoperit o ampla frauda din bani europeni in cazul a doua proiecte de e-guvernare implementate de Consiliul Judetean Suceava. 

Comunicatul MFE:

Serviciul Corp Control, Anticoruptie si Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a finalizat controlul privind implementarea a doua proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de catre Consiliul Judetean Suceava (CJ). Furnizorii de hardware si solutii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL si SC Siveco Romania SRL.

Ancheta a constatat licitatii trucate si rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de catre Organismul Intermediar pentru Promovarea Societatii Informationale (OIPSI).

Valoarea totala a proiectelor se ridica la 13.361.118 lei din care 7.169.321 lei fara TVA s-au cheltuit pentru IT. Concluziile raportului au fost inaintate catre Directia Nationala Anticoruptie.

Obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava: „Implementarea de solutii de e-guvernare la nivelul a 15 localitati din judetul Suceava I” (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO Romania SRL), si „Implementarea de solutii de e-guvernare la nivelul a 15 localitati din judetul Suceava III” (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL). Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia sa achizitioneze o solutie informatica si componente hardware necesare pentru a informatiza o serie de servicii oferite de primariile din localitatile judetului: registrul agricol, serviciul de taxe si impozite locale, serviciul financiar si cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte etc.

In urma verificarilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli:
• nevoia de achizitii IT a fost creata artificial;
• oferte castigatoare neconforme si tratament neegal aplicat ofertantilor;
• criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor „cu dedicatie”;
• solutia informatica implementata nefunctionala in parametrii prevazuti in contract;
• raportari false.

In concluzie, Raportul constata faptul ca „ofertarea de conditii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitatie, in scopul indeplinirii cerintelor caietului de sarcini, dar neindeplinirea acestora in final (avand concursul beneficiarului cat si al OIPSI) poate fi incadrata la sectiunea a 41-a „infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene” din L.78/2000, cu atat mai mult cu cat din start s-a creat o necesitate artificiala, iar solutiile tehnice difera desi se dorea o integrare a sistemelor informatice”.

Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a institutiilor publice.
 

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO